Κυκλοφοριακή μελέτη Σάμης: Αυτές είναι οι 12 προκαταρκτικές προτάσεις που θα αναβαθμίσουν την εικόνα της πόλης

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 17 Μαΐου 2023 13:40

Κυκλοφοριακή μελέτη Σάμης: Αυτές είναι οι 12 προκαταρκτικές προτάσεις που θα αναβαθμίσουν την εικόνα της πόλης

Όπως σας έχουμε ήδη ενημερώσει, ο Δήμος Σάμης εκπονεί κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη της Σάμης, καθώς και για τους τουριστικούς οικισμούς της Αγίας Ευφημίας, της Άσου και του Φισκάρδου. Στόχος της μελέτης είναι η βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας και στάθμευσης και η αύξηση του επιπέδου της βιώσιμης κινητικότητας και της οδικής ασφάλειας στις τέσσερις αυτές περιοχές.

Το πρώτο στάδιο της εν λόγω μελέτης, το οποίο αφορά στην ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης καθώς και στην κατάθεση προκαταρκτικών προτάσεων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η οποία ολοκληρώνεται την Παρασκευή 19/05/2023.

Σήμερα σας παρουσιάζουμε τα βασικά σημεία της μελέτης για τη Σάμη που περιλαμβάνει αφενός μεν την υφιστάμενη κατάσταση στην πόλη, καθώς και τις προκαταρκτικές προτάσεις που έγιναν από το μελετητικό γραφείο που έχει αναλάβει το έργο.

Υφιστάμενη κατάσταση

1. Ελλιπής κυκλοφοριακή οργάνωση του οδικού δικτύου.

  • ‌Το σύνολο του οδικού δικτύου της Σάμης – με εξαίρεση την οδό Σπετσών – είναι διπλής κατεύθυνσης κυκλοφορίας (ακόμα και οδοί με διαθέσιμο πλάτος μικρότερο από 5,50 μέτρα).

2. Έλλειψη θέσεων στάθμευσης.

  • ‌Μειωμένο πλάτος οδών, οι οποίες δεν μπορούν να ικανοποιήσουν ταυτόχρονα διπλής κατεύθυνσης κυκλοφορία και στάθμευση. Στην πράξη βέβαια διαπιστώνεται η στάθμευση επί των εν λόγω οδών, δημιουργώντας προβλήματα κυκλοφορίας τοπικής κλίμακας.
  • ‌Παράνομη στάθμευση οχημάτων επί των Λεωφόρων Ιωάννη Μεταξά και Αγγλίας, οι οποίες λειτουργούν ως κύριοι διάδρομοι βαρέων οχημάτων και συνδέουν το νησί της Κεφαλλονιάς με το λιμάνι της Σάμης.

3. Ελλιπείς υποδομές για πεζούς.

  • ‌Πεζοδρόμια πλάτους μικρότερου από 1,50 μέτρο ή καθόλου πεζοδρόμια.
  • ‌ Ικανοποιητικό πλάτος πεζοδρομίων (μεγαλύτερο από 2,20 μέτρα) παρατηρείται μόνο στην Λεωφόρο Ιωάννη Μεταξά, στη Λεωφόρο Αγγλίας και στην Ακτή Ποσειδώνος.
  • ‌Ράμπες ΑΜΕΑ εντοπίζονται μόνο κατά μήκος της Λεωφόρου Μεταξά και της Λεωφόρου Αγγλίας, οι οποίες στην πλειονότητά του δεν έχουν ικανοποιητικά πλάτη ή είναι σε κακή κατάσταση.
  • ‌Δεν υπάρχουν οδεύσεις τυφλών.

4. Τα οδικά τμήματα των οδών Ναυαρίνου και Διχαλιών που συνδέουν την Σάμη με την Αντίσαμο λειτουργούν ως οδοί διπλής κατεύθυνσης κυκλοφορίας και έχουν φτωχά γεωμετρικά χαρακτηριστικά.

  • ‌Η οδός Ναυαρίνου διαθέτει ελάχιστο πλάτος περίπου 3,50 μέτρα και μεγάλη κλίση
  • ‌Η οδός Διχαλιών διαθέτει ελάχιστο πλάτος περίπου 3,00 μέτρα.

5. Έλλειψη κατακόρυφης σήμανσης.

  • ‌Υπάρχει έλλειψη κατακόρυφης σήμανσης που να ρυθμίζει την προτεραιότητα σε αρκετές διασταυρώσεις (πινακίδες STOP).
  • ‌Δεν υπάρχει πληροφοριακή σήμανση που να κατευθύνει τους οδηγούς που κινούνται από την Αντίσαμο προς τη Σάμη.

6. Φθαρμένη οριζόντια σήμανση.

7. Μειωμένα μέτρα οδικής ασφάλειας πλησίον του Νηπιαγωγείου – Δημοτικόυ Σάμης επί των οδών Μαραθώνος, Επτανήσου, Κύπρου και Χωροφυλακής και του Γυμνασίου – Λυκείου Σάμης επί της οδού Αγίας Ευφημίας.

  • ‌Η δευτερεύουσα είσοδος – έξοδος του  Νηπιαγωγείου – Δημοτικού Σάμης βρίσκεται επί της οδού Χωροφυλακής, από την οποία διέρχονται τα βαρέα οχήματα που εξέρχονται από το λιμάνι της Σάμης και δεν υπάρχει καθόλου πεζοδρόμιο.
  • ‌Οι μαθητές του Γυμνασίου-Λυκείου Σάμης επιβιβάζονται σε λεωφορείο το οποίο σταματάει επί της οδού Αγίας Ευφημίας καταλαμβάνοντας τη μία λωρίδα κυκλοφορίας. Οι μαθητές προκειμένου να εισέλθουν στο λεωφορείο αναγκάζονται να διασχίσουν την οδό γεγονός που αυξάνει την πιθανότητα πρόκλησης ατυχήματος και μειώνει το επίπεδο οδικής ασφάλειας.

8. Έλλειψη διαδρόμων κίνησης ποδηλάτων.

9. Οι πλατείες Κύπρου και Κωνσταντάτου είναι αδιαμόρφωτες ασφάλτινες επιφάνειες, οι οποίες δημιουργούν λειτουργικά προβλήματα και υποβαθμίζουν αισθητικά τη Σάμη.

10. Υπάρχουν οδικά τμήματα με αρκετά φθαρμένο οδόστρωμα όπως η οδός Αγριλίων και η οδός Ζακύνθου.

Προκαταρκτικές προτάσεις

1. Εφαρμογή μονοδρομήσεων σε ολόκληρο σχεδόν το οδικό δίκτυο της Σάμης. Ειδικά για την οδό Χωροφυλακής υπάρχουν δύο εναλλακτικές προτάσεις.

  • ‌1η εναλλακτική: Μονοδρόμησή της από το ύψος της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου έως την Λεωφόρο Ιωάννη Μεταξά με κατεύθυνση προς τη Λεωφόρο Ιωάννη Μεταξά. Σε αυτή την περίπτωση τα βαρέα οχήματα με κατεύθυνση προς το λιμένα της Σάμης θα χρησιμοποιούν την οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου. Χρειάζεται ωστόσο η λήψη μέτρων διαμόρφωσης του κόμβου και απαγόρευσης της στάθμευσης στη διασταύρωση της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου με την Λεωφόρο Ιωάννη Μεταξά. Μέσω της μονοδρόμησης της οδού Χωροφυλακής αυξάνεται σημαντικά το επίπεδο οδικής ασφάλειας στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό Σχολείο Σάμης.
  • ‌2η εναλλακτική: Διατήρηση της οδού Χωροφυλακής ως οδού διπλής κατεύθυνσης κυκλοφορίας. Οι διαδρομές των βαρέων οχημάτων θα πραγματοποιούνται όπως και στην υφιστάμενη κατάσταση, με εφαρμογή μέτρων για την μείωση των ταχυτήτων.

2. Μετατροπή των τοπικών οδών σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας.

  • ‌Δημιουργία συνθηκών αντίστοιχων με εκείνων ενός πεζοδρόμου, ενώ παράλληλα εξυπηρετούνται οι ανάγκες στάθμευσης των κατοίκων και των επισκεπτών.
  • ‌Ασφαλής μετακίνηση πεζών και ποδηλάτων.
  • ‌Μέσω των προτεινόμενων μονοδρομήσεων του τοπικού οδικού δικτύου, δίνεται η δυνατότητα διαπλάτυνσης των υφιστάμενων πεζοδρομίων.

Η υλοποίηση τους θα γίνει σε πρώτο στάδιο με την εφαρμογή της κατάλληλης ρυθμιστικής σήμανσης, ενώ μελλοντικά (ανάλογα και με τις διαθέσιμες χρηματοδοτήσεις) προτείνεται η αντικατάσταση της ασφάλτου με κυβόλιθο και η αναδιαμόρφωση της οδού.

3. Διαμόρφωση πεζόδρομου – ποδηλατόδρομου κατά μήκος του παραλιακού μετώπου Σάμης – Καραβόμυλου, από την είσοδο της πλαζ έως την είσοδο του ξενοδοχείου Sami Beach, σύμφωνα με την υπ’ αριθμόν 31/2022 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Προτείνεται δε, να διαμορφωθεί παράλληλα με τον πεζόδρομο και ένας διάδρομος ποδηλάτων, δύο κατευθύνσεων, ελάχιστου μήκους 2,5 μέτρων.

4. Εφαρμογή περιοδικής πεζοδρόμησης του παραλιακού μετώπου, στα εξής οδικά τμήματα:

  • ‌Οδός Ακτή Ποσειδώνος από το ύψος της Πλατείας Κωνσταντάτου έως την οδό Μιαούλη, με την είσοδο – έξοδο του λιμένα να διατηρείται ανοιχτή.
  • ‌Οδός Μιαούλη από το ύψος της οδού Ακτή Ποσειδώνος έως την οδό Βύρωνος, με την οδό Χωροφυλακής να διατηρείται ανοιχτή για την είσοδο – έξοδο των οχημάτων από το λιμένα Σάμης.

Η απαγόρευση της κυκλοφορίας μπορεί να αφορά συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, συγκεκριμένες μέρες ή όλη την τουριστική περίοδο και θα εφαρμόζεται κατόπιν απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου. Κατά τη διάρκεια δε της εφαρμογής της περιοδικής απαγόρευσης κυκλοφορίας, προτείνεται να επιτρέπεται η διέλευση σε συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων όπως οχήματα έκτακτης ανάγκης, οχήματα κατοίκων που διαθέτουν χώρο στάθμευσης και οχήματα τροφοδοσίας.

Για την αποτελεσματική εφαρμογή του εν λόγω μέτρου, κρίνεται σκόπιμη η χωροθέτηση ψηφιακών πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων VMS. Το αναγραφόμενο μήνυμα των πινακίδων VMS μπορεί να ενημερώνεται κατάλληλα ανάλογα με το ωράριο εφαρμογής της περιοδικής απαγόρευσης της κυκλοφορίας από έναν απομακρυσμένο ηλεκτρονικό υπολογιστή.

5. Αναδιαμόρφωση της διατομής της Λεωφόρου Ιωάννη Μεταξά, με την εφαρμογή οριοθετημένων θέσεων στάθμευσης κατά μήκος της πλευράς του Δημαρχείου και τοπική διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στις άκρες των οικοδομικών τετραγώνων και στις περιοχές των πεζοδιαβάσεων

6. Εφαρμογή σήμανσης και μέτρων περιορισμού της ταχύτητας για την αύξηση της οδικής ασφαλείας πλησίον του Γυμνάσιου – Λυκείου και του Νηπιαγωγείου – Δημοτικού της Σάμης. Επιπλέον, στον κόμβο των οδών Σπετσών και Αγίας Ευφημίας προτείνεται η εφαρμογή φωτεινής σηματοδότησης.

7. Αναδιαμόρφωση της διατομής της οδού Χωροφυλακής (στην περίπτωση μονοδρόμησής της) και της οδού Μεγάλου Αλεξάνδρου με την δημιουργία πεζοδρομίων και οριοθετημένων θέσεων στάθμευσης.

8. Μονοδρόμηση και αναδιαμόρφωση της διατομής της οδού Αγριλιών με τη δημιουργία πεζοδρομίων και την απαγόρευση της στάθμευσης.

9. Κρίνεται σκόπιμη η διαπλάτυνση και η μείωση της κατά μήκος κλίσης της οδού Ναυαρίνου στο οδικό τμήμα της που συνδέεται με την Επαρχιακή Οδό Σάμης – Αντίσαμου. Επιπλέον, προτείνεται να διαπλατυνθεί το πεζοδρόμιο της οδού Ναυαρίνου από την είσοδο του λιμένα Σάμης για μήκος περίπου 120 μέτρα. Τα παραπάνω απαιτούν μελέτη εφαρμογής και έργα οδοποιίας.
Επισημαίνεται ότι κατά την εφαρμογή των προτεινόμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην Σάμη δεν πραγματοποιούνται αλλαγές στην υφιστάμενη στάση ΚΤΕΛ καθώς και στην υφιστάμενη πιάτσα ταξί.

10. Ανάπλαση της οδού Ακτής Ποσειδώνος και της οδού Μιαούλη, με την μονοδρόμησή τους, την εφαρμογή ποδηλατοδρόμου και ικανού πλάτους πεζοδρομίων, τη διαμόρφωση εσοχών στάθμευσης και τη διάστρωσή τους με κυβόλιθο.

11. Διαμόρφωση κόμβων κυκλικής ροής στις πλατείες Κύπρου και Κωνσταντάτου.

12. Μέσω των προτεινόμενων μονοδρομήσεων αυξάνεται ο συνολικός αριθμός των νόμιμων θέσεων στάθμευσης.

  • ‌Υφιστάμενη κατάσταση: ~530 νόμιμες θέσεις στάθμευσης
  • ‌Μετά την εφαρμογή των προτεινόμενων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων: ~1.100 νόμιμες θέσεις στάθμευσης

Αναγκαία η εύρεση χώρων στάθμευσης για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών τους καλοκαιρινούς μήνες σε αδόμητα οικόπεδα. Προτείνεται δε να παραχωρείται τους καλοκαιρινούς μήνες από το λιμεναρχείο, χώρος έκτασης τουλάχιστον ενός στρέμματος για την εξυπηρέτηση των αναγκών στάθμευσης 40 περίπου επιβατικών οχημάτων.

Ανεξάρτητα πάντως από το πώς θα καταλήξει η δημόσια διαβούλευση, η κυκλοφοριακή μελέτη και κυρίως η εφαρμογή των αλλαγών – παρεμβάσεων που θα αποφασιστουν, είναι ζωτικής σημασίας για τη Σάμη και αναμένεται να αλλάξει ριζικά την εικόνα της πόλης και την ποιότητα ζωής κατοίκων και επισκεπτών. Ειδικά δε οι αλλαγές στο.παραλιακο μέτωπο, θα αναβαθμίσουν αισθητικά τη Σάμη, αλλά και το τουριστικό μας προϊόν εν γένει.

Πηγή: poulatakefalonias.gr


Ετικέτες:


00 inkefalonia general ad 300X250