Items filtered by date: Δεκέμβριος 2013

Το σπάσιμο της στάμνας
«Πέφτει το κομμάτι»

Από τον Γεράσιμο Σωτ. Γαλανό

Ένα από τα πιο παράξενα έθιμα του Πάσχα, το οποίο διατηρείται κυρίως στην Κέρκυρα, είναι και το «σπάσιμο της στάμνας». Μάλιστα, γίνεται με τέτοιο φανφαρόνικο τρόπο για τουριστικούς λόγους, με αποτέλεσμα να ξεφύγει από την παλιά εθιμική διαδικασία, «να πλατειάσει» για να ικανοποιήσει τις αισθήσεις της όρασης, της αφής και της ακοής.

Συγκεκριμένα το έθιμο «το σπάσιμο της στάμνας» πραγματοποιείται με την πρώτη Ανάσταση, που γίνεται να ξημερώνει Μεγάλο Σάββατο, τότε που ο ιερέας λέει το «Χριστός Ανέστη» και οι χριστιανοί σπάνε πήλινα αγγεία ή κάνουν με ότι μπορούν θόρυβο για να διώξουν το κακό του θανάτου.

Στην Κέρκυρα το έθιμο μεταφέρθηκε τις πρωινές ώρες, γύρω στις 11 με 12π.μ και από τα τριώροφα και τετραώροφα κτήρια ανοίγουν τα παραθύρια και «αμολούνε» με δύναμη τις στάμνες, που καθώς πέφτουν κάνουν τον ανάλογο θόρυβο. Έτσι, η εθιμική αυτή πράξη κάνει συμμέτοχους τους πιστούς στη Ανάσταση του Χριστού και συγχρόνως πατούν τον θάνατο. Οι Κερκυραίοι με τη δεύτερη καμπάνα, που σημάνει την πρώτη Ανάσταση, εκσφενδονίζουν από τα μπαλκόνια τους που τα έχουν στολίσει με κόκκινα λάβαρα, «τους μπότηδες», που έχουν συνήθως διπλή λαβή. Μάλιστα για να κάνουν μεγαλύτερο θόρυβο, τους γεμίζουν με νερό και έτσι είναι πιο βροντεροί.
Έχουν ειπωθεί πολλά για την έλευση αυτού του εθίμου, που άλλοι το θεωρούν ξενικό και άλλοι, πως είναι αρχαιοελληνικής προέλευσης.
Πρώτη εκδοχή είναι, πως, οι Ενετοί κατά την περίοδο της Πρωτοχρονιάς έσπαγαν τις παλιές στάμνες, στην μεγαλύτερη γιορτή τους,- ως φόρο- στο νέο χρόνο, προκειμένου να τους φέρει νέα αγαθά στο σπίτι τους. Οι Ορθόδοξοι μετέφεραν το έθιμο, όπως λένε κάποιοι μελετητές, την Λαμπρή, λόγω που αυτή η εορτή θεωρείται η μεγαλύτερη για αυτούς.

Μια άλλη εκδοχή που φαίνεται να έρχεται από τον μεσαίωνα, είναι αυτή που θέλει να γίνεται το σπάσιμο της στάμνας, για να φύγουν μακριά τα «μολυσμένα» κακά πνεύματα που ταλαιπωρούν τους ανθρώπους.
Μια τρίτη εκδοχή είναι αυτή που λέει, πως επειδή μέσα στη στάμνα τα παλιά χρόνια φύλαγαν τα φάρμακα για να συντηρηθούν, λόγω που εκεί υπήρχε δροσιά, όταν έρχεται η χαρά που πατάει τον θάνατο όπως είναι η Ανάσταση του Χριστού μας, είναι μια ευκαιρία να σπάσουμε τη στάμνα, ως πράξη συμβολική ενάντια στο κακό.

Η τέταρτη εκδοχή έχει παγανιστική προέλευση, και θέλει να δείξει, πως καθώς η φύση οργιάζει την άνοιξη, για τη συλλογή των καρπών απαιτούνται νέα κανάτια και δοχεία για την αποθήκευσή τους. Αυτός είναι και ο λόγος, που σπάμε τα παλιά κανάτια στην Ανάσταση του Κυρίου μας, Ιησού Χριστού.
Το έθιμο του «σπασίματος της στάμνας», διατηρούνταν στην Κεφαλλονιά μέχρι τις αρχές του 18ου αιώνα. Φαίνεται δε ότι το έθιμο αυτό ήταν κοινό, σε όλα τα Επτάνησα, και τώρα τελευταία αναβιώνει στη Λευκάδα, Ζάκυνθο και στην Κεφαλονιά.

Πιθανόν το έθιμο να είχε εξασθενήσει από πολύ παλιά. Το βρίσκουμε:
όμως ως αναφορά στο «Κεφ. Α'- Στατιστική εξέτασις της Νήσου. Κεφαλληνίας, καθ' ην ευρίσκετο κατάστασιν το Ι829ον έτος» στον τόμο «Ιόνιος Ανθολογία» Κέρκυρα, Ιούλιος ΛΩΛΔ.
Συγκεκριμένα, στη σελίδα 511 αναφέρει ο περιηγητής: «... Το Μέγαλο Σάββατον όταν ψάλλεται εις την εκκλησίαν το ανάστα ο Θεός ρίπτουσιν έξω των οίκων τα αγγεία ακέραια ή ημίθραυστα. Δεν διαβαίνουσιν επάνω τών συντριμμάτων, αλλά τα μετατοπίζουσιν, αν πρέπη αναγκαίως να διέλθωσιν εκείθεν....»
Ίσως, το «ασύμφορο» για τότε σπάσιμο (επειδή τα αγγεία ήταν χρήσιμα) να έκαναν τους Κεφαλλονίτες να αδιαφορήσουν και να ξεχάσουν το έθιμο.

Ας δούμε όμως το έθιμο, «το σπάσιμο της στάμνας» και μάλιστα σε σχέση με το άλλο παρεμφερές έθιμο, αυτό που λέγεται, «πέφτει το κομμάτι» και που διατηρήθηκε μόνο στην περιοχή της Ανωγής, κυρίως στα Μονοπολάτα. Τις 5 το πρωί Μ. Σάββατο που όλα είχαν τελειώσει, άρχιζε όρθρος της πρώτης Ανάστασης. Ο παπάς κρατάει ένα πανέρι γεμάτο φύλλα και κλαριά ελιάς ή δάφνης και φωνάζει "Ανάστα ο Θεός". Τότε οι πιστοί χτυπούνε με ξύλα τα στασίδια και το γυναικωνίτη, ρίχνουν βαρελότα και σπάνε μια μεγάλη στάμνα, όπως λένε "πέφτει το κομμάτι" .

Επιβάλλεται μια αναλυτική και τεκμηριωμένη αναφορά για το έθιμο αυτό, μια και πολλοί το θεωρούν ξενικό, ότι ήλθε από τη Δύση, δηλαδή ότι είναι φράγκικο.
Στα «Άπαντα» του Ανδρέα Λασκαράτου, η φράση «Πέφτει το κομμάτι», εξηγείται,
ως «το πρώτο σμπάρο που πέφτει το Μεγάλο Σάββατο», εννοείται ο θόρυβος που κάνει το σπάσιμο της στάμνας. Αναφέρεται δε ως ίδια έκφραση και από τον ιστοριοδίφη Ηλία Α. Τσιτσέλη , σε μια καταγραφή ταφικών εθίμων προερχόμενα από την περιοχή της Αγίας Θέκλης-Ανωγής. Αναφέρεται στα έθιμα της Μεγάλης Πέμπτης γράφοντας : « Αι γυναίκες δεν εσάρωνον από την Μεγάλην Πέμπτην μέχρι το Μεγάλο Σάββατον, και αν εσάρωνον, δεν επετούσαν τα σκουπίδια. Και αφού ήθελε πέση το κομμάτι, τότε τα επετούσαν. Και επετούσαν και παλιόπιατα, παλιοπαδέλες και άλλα διάφορα αγγεία, και έλεγον :Στην πομπή σας κ.λ.π.». Βλέπουμε πως κυρίως πετούσαν πήλινα αγγεία και πιάτα.

Εν κατακλείδι το έθιμο «το σπάσιμο των αγγείων ή της στάμνας» ή καλύτερα όπως το λέμε στην Κεφαλλονιά μας «πέφτει το κομμάτι» δεν είναι ξενικό, (της Δύσης) αλλά προέρχεται από τα Αρχαία Ελληνικά χρόνια και πέρασε στο Βυζάντιο και ως κατάλοιπο διατηρείται σε κάποια μέρη των Επτανήσων. Πρόκειται για ταφικό έθιμο, που λίγο πολύ αθέλητα το διατηρούμε όλοι μας έως σήμερα. Αφού βγάλουμε τη σορό του νεκρού από το σπίτι, κάποιος παίρνει και σπάει ένα πιάτο ή κάτι πήλινο, έξω από την πόρτα, για να σταματήσει το κακό. Για να μην πάρει ο νεκρός, σύμφωνα με την πρόληψη που επικρατεί, κάποιον άλλον από την οικογένεια σε σύντομο χρόνο. Ο λαός νομίζει πως δια του κρότου, που παράγεται από το σπάσιμο των αγγείων, εκτοπίζει το κακό. Το έθιμο του να θραύουμε τα αγγεία και ιδίως τα πήλινα, ανήκει στην αρχαιότητα και πέρασε στο Βυζάντιο και έπειτα στη Δύση.

Το έθιμο του να σπάμε τα αγγεία ή κάτι πήλινο, όταν ο άνθρωπός τελειώσει τη ζήση του, καθιερώθηκε και σε βαριά ασθενείς επειδή μέσα σε πήλινα αγγεία τοποθετούσαν τα φάρμακα . Βέβαια υπάρχουν και άλλες εξηγήσεις, που η κάθε μια θέλει να πει τη δική της αλήθεια.

Όπως και να έχει το έθιμο «το σπάσιμο της στάμνας» διατηρείται ακόμη στην αρχική του μορφή στα Μονοπολάτα και πραγματοποιείται μέσα στο ναό κατά την ώρα που ο ιερέας λέει το «Ανάστα ο θεός». Μακάρι να αναβιώσει προσεκτικά και σε άλλους τόπους του νησιού, χωρίς ακρότητες και παραλλαγές και να το χαίρονται οι πιστοί και ο κάθε επισκέπτης, που περνά την πασχαλινή περίοδο στο νησί μας.

-Το κείμενο έχει δημοσιευτεί αρχικά στο περιοδικό «Kefalonitis» του Ανδρέα Πέτρου Δεμπόνου

Published in Κοινωνία
Παρασκευή, 03 Μαΐου 2013 09:36

Το δελτίο καιρού για την Κεφαλονιά

Κεφαλλονιά - Ο καιρός τώρα
Παρασκευή 03.05 08:00
Αίθριος
13% νεφοκάλυψης
21,5°
0 mm Βροχή
βόρειος ασθενής αέρας - BF 2
 
Κεφαλλονιά - Αυριανή πρόγνωση
Σάββατο 04.05 14:00
Αίθριος
7% νεφοκάλυψης
23,8°
0 mm Βροχή
βορειοδυτικός ελαφρύ αεράκι - BF 3
 
 
Published in Κοινωνία

...από τον Λοΐζο του Ρασούλη και του Νεγρεπόντη, στον Μικρούτσικο του Άλκη Αλκαίου και του Μάνου Ελευθερίου...από τον Τριπολίτη και τις μπαλάντες του Μίκη Θεοδωράκη, στα αγαπημένα του Άσιμου, του Καββαδία, του Σαββόπουλου και του Κουγιουμτζή, από τον Μάνο Χατζιδάκι στα λαϊκά του Τσιτσάνη...από τη δύναμη της παράδοσης στους σύγχρονους τραγουδοποιούς...

Published in Έξοδος

Πλήρης ημερών, έφυγε από τη ζωή ο διακεκριμένος ποινικολόγος Αλέξανδρος Κατσαντώνης.
Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν σε νοσοκομείο των Αθηνών, με σοβαρά καρδιολογικά προβλήματα.

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών (ΔΣΑ) εκφράζει τη βαθύτατη θλίψη του για την απώλεια του Αλέξανδρου Κατσαντώνη, διαπρεπούς νομικού, τέως καθηγητή του Ποινικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Ο Αλέξανδρος Κατσαντώνης υπήρξε από τους πλέον καταξιωμένους ποινικολόγους της σύγχρονης ιστορίας, όχι μόνο στη νομική θεωρία αλλά και, πρωτίστως, στην άσκηση του δικηγορικού λειτουργήματος, με το επίπεδο των αγορεύσεών του να προσελκύει το ενδιαφέρον εκατοντάδων συναδέλφων που έσπευδαν να τον παρακολουθήσουν», υπογραμμίζει, σε δήλωσή του, ο πρόεδρος του ΔΣΑ Γιαν. Αδαμόπουλος.

Πηγή: newsit.gr

Η Εκκλησία θυμάται τα Αγια Πάθη.

Το πρωί γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου. Αρχικά ψάλλονται οι Μεγάλες Ωρες, που περιέχουν ψαλμούς, τροπάρια, Αποστόλους, Ευαγγέλια και Ευχές. Στη συνέχεια ψάλλεται ο Εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής και γίνεται η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου. Ακολούθως, τοποθετείται στο Ιερό Κουβούκλιο ένα ύφασμα πάνω στο οποίο έχει κεντηθεί ή ζωγραφιστεί ο Κύριος, νεκρός. Το ύφασμα αυτό λέγεται Επιτάφιος.

Published in Κοινωνία

Σοκάρει την τοπική κοινωνία η καταγγελία που έφθασε πριν λίγες ώρες στην Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Πατρών και αναφέρει την αρρωστημένη δράση ενός πατέρα, αν μπορεί κανείς να τον αποκαλέσει έτσι.

Όπως αναφέρουν οι αποκλειστικές πληροφορίες του PatrasTimes, ο άνδρας, ηλικίας περίπου 40 ετών, φέρεται εδώ και αρκετό καιρό κακοποιούσε σεξουαλικά τον γιο και τις δύο κόρες του, ενώ, όπως καταγγέλεται, έβαζε ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τον γιο του να βιάζει τη μητέρα του μπροστά του ώστε να τον βλέπει.

Ήδη σύμφωνα με τις πηγές του PatrasTimes, οι αστυνομικές Αρχές εξετάζουν με κάθε λεπτομέρεια κάθε πτυχή της καταγγελίας, λαμβάνουν καταθέσεις τόσο από την οικογένεια όσο και από τον συγγενικό και φιλικό περίγυρο, ενώ έχει παραγγελθεί και ιατροδικαστική εξέταση των παιδιών.

Νεότερη ενημέρωση από Patratimes 17.00'

Καθ' όλη τη διάρκεια της νύχτας τα τρία παιδιά της οικογένειας έδιναν κατάθεση στην Ασφάλεια Πατρών και περιέγραψαν στους αστυνομικού τι ακριβώς περνούσαν πίσω από την κλειστή πόρτα του σπιτιού τους στην περιοχή των Εργατικών Κατοικιών της Λεύκας Παραλίας Πατρών.

Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες από την ιατροδικαστική εξέταση, ευτυχώς τα κορίτσια φαίνεται πως δεν τα έχει βιάσει ο πα-τέρας, όμως έχει προβεί σε ασελγείς πράξεις σε βάρος τους, ενώ όπως έχει καταγγελθεί προσπάθησε να βιάσει τη μεγαλύτερη από τις κόρες του δίχως ευτυχώς να το επιτύχει.

Ο γιος όμως... έκανε έρωτα με την ίδια του τη μητέρα καθ' υπόδειξη του πατέρα του, με την μάνα να το δέχεται, μη μπορώντας, όπως υποστηρίζει να κάνει αλλιώς, γιατί φοβόταν τον άνδρα της ο οποίος έβγαινε εκτός εαυτού όταν έπινε.

Ο 40χρονος φερόμενος ως δράστης υποστήριξε στους αστυνομικούς πως είναι άνεργος και κάνει μερικά μεροκάματα ως οικοδόμος, ενώ έχει σοβαρό πρόβλημα αλκοολισμού.

Οι ίδιοι οι γονείς έχουν παραδεχθεί πως έκαναν αυτές τις απεχθείς πράξεις στα τρία από τα τέσσερα ανήλικα παιδιά τους, ηλικίας 17, 15 και 12 χρονών, ενώ έχουν και ένα μικρότερο ηλικίας μόλις 8 ετών.

Οι γείτονες και όσοι γνωρίζουν την οικογένεια υποστηρίζουν πως έξω από το σπίτι τους είχαν ψηλά λουλούδια και δέντρα και έτσι κανείς δεν μπορούσε να δει τι γινόταν μέσα από αυτά και πραγματικά δεν φανταζόταν την αρρωστημένη κατάσταση στην οποία ζούσε αυτή η οικογένεια.

Να σημειωθεί πως οι γονείς οδηγήθηκαν στον Εισαγγελέα και τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες. Και οι δύο πάντως δηλώνουν μετανιωμένοι για τις πράξεις τους.

νεότερη ενημέρωση 12.15'

«Ήθελα να κάνω άνδρα το γιο μου» φαίνεται πως είπε η μητέρα στους αστυνομικούς που έλαβαν την κατάθεσή της, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες. Επιπλέον ο 40χρονος πατέρας, εργάζεται ως οικοδόμος και η καταγγελία έγινε από την μία κόρη σε συγγενικό πρόσωπο το οποίο και ενημέρωσε την αστυνομία.

νεότερη ενημέρωση 11.24'

Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες υπάρχει ήδη παρέμβαση του Εισαγγελέα Ανηλίκων ενώ η καταγγελία εκτός από τον πατέρα αφορά και τη μητέρα η οποία εμφανίζεται τόσο ως θύμα στην υπόθεση όσο και ως θύτης. Η "δράση" των συγκεκριμένων γονιών στην οικογένεια φαίνεται πως αγγίζει σχεδόν τα οκτώ χρόνια.

νεότερη ενημέρωση 10.33΄

Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες η Αστυνομική Διεύθυνση Αχαίας ενημερώθηκε για τη δράση του πατέρα και της μητέρας μετά από παρέμβαση του Εισαγγελέα ανηλίκων.

Λίγες ημέρες αργότερα έγινε επώνυμη καταγγελία από την μεγάλη κόρη της οικογένειας, η οποία περιέγραψε στη συνέχεια στους αστυνομικούς αναλυτικά στα όσα φρικιαστικά τους υποχρέωναν να κάνουν ο πατέρας και η μάνα τους.

Αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. μιλώντας στους patrastimes.gr ανέφερε χαρακτηριστικά: "Τριανταένα χρόνια στην υπηρεσία τέτοιο περιστατικό δεν έχω ξανασυναντήσει. Μάνα και πατέρας να εξαναγκάζουν σε όργια τα παιδιά τους, τα οποία είναι απερίγραπτα. Δεν μπορώ να τα φανταστεί ούτε ο πιο νοσηρός εγκέφαλος.

Πηγή:

http://www.patrastimes.gr

 

Απίστευτο και όμως αληθινό! Γυναίκα από την Πενσυλβάνια που είχε εξαφανιστεί το 2002 και θεωρούνταν νεκρή, βρέθηκε τελικά στην περιοχή της Φλόριντα και για την ακρίβεια στο δάσος, ζώντας μαζί με άλλους άστεγους.

Ο λόγος για την Μπρέντα Χέιστ, μια 54χρονη γυναίκα, η οποία είχε κηρυχθεί νομικά νεκρή, όπως είχε ανακοινώσει και ο ντεντέκτιβ Τζον Σκόφιλντ. Ο ίδιος μάλιστα συναντήθηκε μαζί της στη Φλόριντα, τη Δευτέρα (29/4), εμφανώς με ντροπή και ζήτησε συγγνώμη για αυτό που έκανε στην οικογένειά της.

Η Χέιστ προερχόταν από ένα συναινετικό διαζύγιο το 2002, όταν και την ημέρα της εξαφάνισής της ήταν απεγνωσμένη ζητώντας παροχή βοήθειας στέγασης. Μάλιστα, εκείνη τη μέρα, αφού πήγε τα παιδιά στο σχολείο, κατά την επιστροφή της στο σπίτι έκανε μια στάση σε ένα πάρκο. Εκεί εμφανώς σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση καθόταν σε ένα παγκάκι και έκλαιγε, ώσπου την πλησίασαν δύο γυναίκες και ένας άνδρας φίλος της, οι οποίοι στην συνέχειά αφού τους εξομολογήθηκε ότι χρειάζεται βοήθεια την κάλεσαν να πάει να ζήσει μαζί τους.

Εν τω μέσω της εβδομάδας των παθών του Κυρίου μας αλλά και των αναστάσιμων ημερών που ακολουθούν, είναι σημαντικό να προσεγγίσουμε όλοι από ψυχής και επί του πρακτέου την ουσία και το νόημα των ημερών. Η Ανάσταση δεν είναι μόνο η επαναφορά στη ζωή μετά το θάνατο, συμβαίνει πριν από όλα όταν ζούμε και για όσο ζούμε και ζούμε πραγματικά, μόνο όταν αντιλαμβανόμαστε και εφαρμόζουμε την αλήθεια της. Εκπορεύεται από μέσα μας και διαχέεται ευεργετικά στους συνανθρώπους μας και την κοινωνία μας.

Συνελήφθη χθες Μ. Τετάρτη 1η Μαϊου το πρωί στον Πόρο, από αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος Ελείου-Πρόνων σε συνεργασία με αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Αργοστολίου, 35χρονη ημεδαπή για παράνομη κατοχή και εμπορία κροτίδων.

Ειδικότερα, σε έλεγχο που πραγματοποιήθηκε στο κατάστημα της 35χρονης, διαπιστώθηκε ότι κατείχε παράνομα και διέθετε προς πώληση κροτίδες.

Από την εξέλιξη του ελέγχου εντοπίστηκαν συνολικά στο κατάστημα και σε αποθηκευτικό χώρο αυτού, συνολικά 10.140 κροτίδες.

Η 35χρονη οδηγήθηκε στον κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Κεφαλληνίας.

Οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται από την Αστυνομική Διεύθυνσης Κεφαλονιάς την τρέχουσα περίοδο αποσκοπούν στην αντιμετώπιση της παράνομης εμπορίας και διάθεσης βεγγαλικών πυροτεχνημάτων, κροτίδων και άλλων παιδικών αθυρμάτων, η ανεξέλεγκτη χρήση των οποίων εγκυμονεί κίνδυνο για σοβαρούς τραυματισμούς και απώλεια ζωής.

Επισημαίνεται ότι τα βεγγαλικά και τα πυροτεχνήματα δεν είναι παιχνίδια καθώς :
• Η κατασκευή, εμπορία, αγορά, κατοχή και χρήση κροτίδων και συσκευών εκτόξευσης αυτών από οποιονδήποτε απαγορεύεται.
• Η αγορά βεγγαλικών και πυροτεχνημάτων είναι παράνομη.
• Τα παιδιά πρέπει να αποτρέπονται από την χρήση ή την αυτοσχέδια κατασκευή τους.
• Ενώ οι ενήλικοι, δεν πρέπει να χρησιμοποιούν βεγγαλικά και πυροτεχνήματα, γιατί υπάρχει κίνδυνος τα παιδιά να τους μιμηθούν.

Published in Κοινωνία
Σελίδα 12474 από 13657

336 X 280

16122257999808197650 2

 

 

00 inkefalonia general ad 300X250