Διονύσης Μινέτος: “Μια οφειλόμενη απάντηση στους συνάδελφους της παράταξης «Κεφαλονιά, Νησί για όλους» σχετικά με την πεζοδρόμηση της Σκάλας"

Δημοσιεύτηκε: Κυριακή, 05 Ιουνίου 2022 16:34

Διονύσης Μινέτος: “Μια οφειλόμενη απάντηση στους συνάδελφους της παράταξης «Κεφαλονιά, Νησί για όλους» σχετικά με την πεζοδρόμηση της Σκάλας"

Ανάρτηση απο τον Διονύση Μινέτο Αντιδήμαρχο Τεχνικών Εργων Δήμου Αργοστολίου

Μια οφειλόμενη απάντηση στους συνάδελφοι της Παράταξης «Κεφαλονιά, Νησί για όλους» σχετικά με την Πεζοδρόμηση της Σκάλας.

Αγαπητοί συνάδελφοι, διάβασα με προσοχή και σεβασμό τόσο την αρχική σας πρόταση για την πεζοδρόμηση οδών στον οικισμό της Σκάλας όσο και την κριτική που μου ασκείτε με νεότερη ανακοίνωσή σας για το ίδιο ζήτημα. Επ’ αυτών, επιτρέψτε μου να παραθέσω ορισμένα σχόλια:

1. Καταρχήν, θεωρώ ότι με αδικείτε αποδίδοντάς μου χαρακτηρισμούς τους οποίους όχι μόνο δεν διατύπωσα αλλά ούτε καν υπονόησα στην ανακοίνωσή μου για τον πεζόδρομο της Σκάλας. Ο χαρακτηρισμός ότι είστε «ανίδεοι» με τα πολεοδομικά ζητήματα, δεν διατυπώθηκε ούτε υπονοήθηκε ποτέ από εμένα. Δεν αποκάλεσα κανέναν ανίδεο. Πέραν τούτου, η κριτική που άσκησα δεν αφορούσε εσάς. Σε κάθε περίπτωση, η λανθασμένη ερμηνεία μιας πολεοδομικής ρύθμισης δεν καθιστά κάποιον ανίδεο με τα πολεοδομικά ζητήματα.

2. Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, δεν απαιτείται τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου για να χαρακτηρίσει κάποιος έναν δρόμο «Περιοδικό Πεζόδρομο». Αυτό το γεγονός, ορισμένοι δεν εννοούν να το καταλάβουν αφήνοντας να αιωρούνται φήμες και κατηγορίες ότι υπήρξε, στην καλύτερη των περιπτώσεων, «πολιτική συναλλαγή» ή και γιατί όχι και «λάδωμα», προσβάλλοντας βάναυσα μια καθαρή προσπάθεια, μαζί και τους ανθρώπους που την έφεραν σε πέρας.
Για τελευταία φορά (γιατί δεν έχει πλέον νόημα να ασχολούμαστε άλλο με αυτό το ζήτημα), παραπέμπω κάθε ενδιαφερόμενο στην αριθ. 29/2022 Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μαραθώνα (ΑΔΑ: Ρ9Ρ7ΩΛΜ-ΝΣΑ). Η περίπτωση είναι πανομοιότυπη με την περίπτωση των πεζοδρόμων της Σκάλας. Με την απόφαση αυτή θεσμοθετούνται Περιοδικοί Πεζόδρομοι στο Δήμο Μαραθώνα που δεν προβλέπονται από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο ούτε από την Πολεοδομική Μελέτη του Δήμου. Η διαδικασία που ακολουθεί ο Δήμος Μαραθώνα είναι πανομοιότυπη με αυτήν που ακολούθησε ο Δήμος Αργοστολίου.

Και εκεί, «πολιτική συναλλαγή» και «λαδώματα» είχαμε;; Και δεν είναι μόνο ο Δήμος Μαραθώνα. Κάντε μια έρευνα στο «Διαύγεια» και θα δείτε.

3. Ωστόσο, αφού ανοίξατε το ζήτημα της πεζοδρόμησης και της βιώσιμης κινητικότητας οφείλω να αναφέρω ότι από την πρώτη στιγμή ένιωσα μεγάλη απογοήτευση με τις απόψεις που διατύπωσε η παράταξή σας στην συγκεκριμένη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Και εξηγούμαι ευθύς αμέσως. Ενώ τα τελευταία χρόνια έχετε κάνει «σημαία» τα ζητήματα της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, στην περίπτωση της Σκάλας διατυπώσατε μια πρόταση βαθιά συντηρητική, αδιέξοδη και σε κάθε περίπτωση μακριά από τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.

4. Σε γενικές γραμμές η πρότασής σας είναι η εξής:
«Να δημιουργηθεί ο πεζόδρομος της Σκάλας, βάσει όλων των νόμιμων διαδικασιών και μετά την κατάλληλη τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου.

Να εφαρμοστεί ο προτεινόμενος κανονισμός με τις τροποποιήσεις για τις ώρες φορτοεκφόρτωσης από 6:00 έως 12:00 και το χρονικό διάστημα λειτουργίας του πεζόδρομου από την 1η Μαΐου έως τις 31 Οκτωβρίου κάθε έτους για το τμήμα που προβλέπεται ως πεζόδρομος από το Γ.Π.Σ.

Για όλους τους υπόλοιπους δρόμους, για τους οποίους δεν προβλέπεται πεζοδρόμηση στο Γ.Π.Σ. να τεθούν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις απαγόρευσης της κυκλοφορίας οχημάτων κατά την ίδια περίοδο (1η Μαΐου έως 31 Οκτωβρίου) και για χρονικό διάστημα από τις 17:00 έως τη 1:00 π.μ. Τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας η κυκλοφορία όλων των οχημάτων να πραγματοποιείται κανονικά».

4. Η παραπάνω πρόταση διαφοροποιείται από την πρόταση της Δημοτικής Αρχής στα εξής σημεία:
α) από τα 480μ μήκους της Κεντρικής Οδού Κωνσταντίνου Τραυλού, προτείνετε να μετατραπούν σε Περιοδικό Πεζόδρομο μόνο τα 225μ. και τα υπόλοιπα 255μ να συνεχίσουν να λειτουργούν ως αυτοκινητόδρομος τουλάχιστον μέχρι το έτος 2026 όπου εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία σύνταξης του νέου Τοπικού Χωρικού Σχεδίου του Δήμου Αργοστολίου (διάδοχο των ΓΠΣ) αν όλα πάνε καλά, και
β) πέραν της εποχιακής περιοδικότητας, προτείνετε να εισαχθεί για όλους τους πεζόδρομους μια ημερήσια περιοδικότητα ως προς το ωράριο. Να κλείνουν από τις 5μμ έως περίπου την 1 μετά τα μεσάνυχτα. Δηλαδή, κατά τα 2/3 του 24ώρου (16 ώρες) να περνούν αυτοκίνητα, μηχανάκια, φορτηγά και γενικά παντός είδους τροχοφόρα και κατά το 1/3 του 24ώρου να υπάρχουν μόνο πεζοί.

5. Ποια πρόταση προωθεί πραγματικά την βιώσιμη αστική κινητικότητα;

Η δίκη σας πρόταση που παραδίδει μόνιμα (24 ώρες το 24ώρα 365 μέρες το χρόνο) το μεγαλύτερο μέρος της οδού Κωνσταντίνου Τραυλού (τα 255μ από τα 480μ) στα αυτοκίνητα και τα λοιπά τροχοφόρα με ότι αυτό συνεπάγεται (θόρυβος, καυσαέρια, κλπ);

Η δίκη σας πρόταση που επίσης παραδίδει τους υπόλοιπους πεζόδρομους κατά τα 2/3 του 24ώρου στα αυτοκίνητα και τα φορτηγά;

Κατά την άποψή μου, και ενώ δεν είστε καθόλου «ανίδεοι» ως προς τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, υιοθετείτε την πρόταση μιας μικρής μειοψηφίας επαγγελματιών της Σκάλας που φοβούμενοι ότι θα μειωθεί ο τζίρος των επιχειρήσεών τους - γεγονός που δεν θα συμβεί - προτείνουν έναν περιορισμένο αποκλεισμό των επίμαχων δρόμων για μερικές ώρες το απόγευμα και νωρίς το βράδυ. Και αυτό γίνεται καθαρά για ψηφοθηρικούς λόγους.

Όμως, ένας τέτοιος σχεδιασμός παραπέμπει σε μια άλλη εποχή, στη δεκαετία του 1990, τότε που κλείναμε για μερικές ώρες ορισμένους δρόμους στο Αργοστόλι, στη Σάμη, στο Φισκάρδο, στην Άσσο και σε άλλες περιοχές του νησιού μας, και που το κλείσιμο αυτό συνέπιπτε με την ώρα που γευματίζουν οι Άγγλοι επισκέπτες μας προκειμένου να κάνουμε μια «αρπαχτή», και μετά παντού αυτοκίνητα.

Αλήθεια, τι σύστημα μεταφορών και κυκλοφορίας θέλει ένας μικρός τουριστικός οικισμός σαν τη Σκάλα όπου η μεγαλύτερη απόσταση εντός ρυμοτομικού είναι της τάξης των max 500μ. και που διανύεται με τα πόδια σε 5-7 λεπτά;

6. Πρόθεση της σημερινής Δημοτικής Αρχής δεν είναι απλώς να φτιάξει 2-3 πεζόδρομους στη Σκάλα. Η στρατηγική στόχευση είναι, στην κλίμακα του μικρού οικισμού, να τεθούν οι βάσεις για την δημιουργία ενός επίκεντρου δημοφιλούς αναψυχής και ψυχαγωγίας που θα σηματοδοτεί την εικόνα και την ταυτότητα του οικισμού κατά τα πρότυπα που περιγράφονται στην επιστήμη της Αστικής Ανάπτυξης. Δεν υπάρχει χώρος εδώ να αναλύσουμε σε βάθος τι είναι αυτά τα επίκεντρα. Σας παραπέμπω όμως στο επιστημονικό άρθρο του κ. Ηλία Μπεριάτου και της κ. Άσπας Γοσπονδίνη «Μετασχηματισμός των αστικών τοπίων στις συνθήκες της παγκοσμιοποίησης, του ανταγωνισμού των πόλεων και των μεταμοντέρνων κοινωνιών». Και σε ότι αφορά στη ξένη βιβλιογραφία διαφωτιστικά είναι τα άρθρα του Hutton (2004) «The new economy of the inner city» και του Clarke «Consumption and the city, Modern and postmodern».

7. Η εικόνα «τραπεζάκια έξω» είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του Μεσογειακού τρόπου ζωής. Είναι και αυτός ένας λόγος που οι Βορειοευρωπαίοι επισκέπτονται τον Ευρωπαϊκό Νότο, και που τις τελευταίες δεκαετίες έχουν υιοθετήσει και οι ίδιοι την συγκεκριμένη πρακτική στις πόλεις τους παρά τους κλιματικούς περιορισμούς στους οποίους υπόκεινται.

Τι θα πρέπει να κάνουμε; Να τους κλείσουμε μέσα στα κτίρια με το ζόρι;

Υπό τη έννοια αυτή είμαι υπέρ της διάθεσης χώρων για τραπεζοκαθίσματα αρκεί να μην παρεμποδίζονται οι πεζοί και οι ΑΜΕΑ και να μην γίνονται αυθαίρετες επεκτάσεις πέραν των χώρων που διαθέτει ο Δήμος. Εύχομαι στη Σκάλα οι επαγγελματίες να αποφύγουν τις ακρότητες που συμβαίνουν στο Αργοστόλι γιατί μακροπρόθεσμα θα είναι σε βάρος τους. Δεν νοείται ζωντανός πεζόδρομος χωρίς δραστηριότητες αναψυχής και εστίασης. Τα τραπεζοκαθίσματα στους κοινόχρηστους χώρους είναι πλεονέκτημα και όχι πρόβλημα. Πρόβλημα είναι οι κερδοσκοπικές και αντικοινωνικές συμπεριφορές ορισμένων.

Συνάδελφοι της παράταξης «Κεφαλονιά: Νησί για όλους», θα πρέπει να καταλάβετε ότι η έννοια του πεζόδρομου είναι άρρηκτα δεμένη με την έννοια της οικονομικής (ψυχαγωγικής και εμπορικής) δραστηριότητας. Στον πεζόδρομο έχουν πρόσωπο ισόγεια κτιρίων που φιλοξενούν οικονομικές δραστηριότητες. Δεν μπορείς να περιορίσεις μια καφετέρια εντός των τεσσάρων τοίχων του κτιρίου της. Δίνεις χώρο στον πεζόδρομο με κριτήρια και κανόνες. Αυτό που εσείς περιγράφετε: «Για εμάς πεζόδρομος είναι ο χώρος που προορίζεται για να περπατούν και να χαίρονται οι συμπολίτες μας (και οι επισκέπτες του νησιού μας, φυσικά). Χώρος με δέντρα και φυτά που μας προσφέρουν τη σκιά τους, με καθίσματα για να ξεκουράζονται ή να περνούν ευχάριστα την ώρα τους οι περαστικοί και οι περίοικοι, με άπλετο χώρο και παιχνίδια για να παίξουν τα παιδιά μας με ασφάλεια», είναι πάρκο και όχι πεζόδρομος.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, δεν καταλήγουμε στο αποτέλεσμα που περιγράφετε παραπάνω αν εφαρμοστεί η πρότασή σας για τη Σκάλα που προβλέπει την κίνηση παντός είδους τροχοφόρου σε όλους τους πεζόδρομους της Σκάλας για 16 από της 24 ώρες της ημέρας.

Κλείνω με τρεις πρόσφατες φωτογραφίες από το Μόναχο όπου ο Δήμος πλέον δίνει μόνιμα χώρο για τραπεζοκαθίσματα πάνω στην άσφαλτο επί του οδοστρώματος ροκανίζοντας μια λωρίδα κυκλοφορίας από τα αυτοκίνητα δηλώνοντας με αυτόν τον τρόπο ότι προτεραιότητά του δεν είναι τα αυτοκίνητα και ότι δεν ενδιαφέρεται αν θα δυσχεράνει τις συνθήκες κυκλοφορίας των οχημάτων.

Αλήθεια, θα συμφωνούσατε να καθαρίσουμε το πεζοδρόμιο της οδού Αντώνη Τρίτση και να δώσουμε μόνιμα αντίστοιχο ή και μεγαλύτερο χώρο στα μαγαζιά επί της ασφάλτου στενεύοντας το δρόμο;

 

283551776 2648747195259385 915571800551408902 n284001521 2648747241926047 1437317662651108778 n284697429 2648747258592712 6624967464467869335 n




00 inkefalonia general ad 300X250