Μπάλος- Απόσπασμα απο το "Μουσικές Καταγραφές"- Λυκούργος Τζάκης (βιολί)

Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 02 Σεπτεμβρίου 2015 19:53

Μπάλος- Απόσπασμα απο το "Μουσικές Καταγραφές"- Λυκούργος Τζάκης (βιολί)

Μουσικές Καταγραφές Ι - 184 οργανικοί σκοποί από Αιγαίο, Ιόνιο, Κρήτη και Κύπρο.

 

Λαμπρογιάννης Πεφάνης – Στέφανος Φευγαλάς

ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΣ Ι
184 οργανικοί σκοποί από Αιγαίο, Ιόνιο, Κρήτη και Κύπρο
Πρόλογος Μάρκου Δραγούμη
Εκδόσεις Παπαγρηγορίου-Νάκας, Αθήνα 2014
Σελ. 302

Κεντρική διάθεση:Μουσικές Εκδόσεις Παπαγρηγορίου - Νάκας. Πανεπιστημίου 39, Αθήνα 210 32.21.786

Διάθεση στην επαρχία: http://mousikeskatagrafes.blogspot.gr/2014/10/diathsh-mousikes-katagrafes-1.html

Με την παρούσα έκδοση, αποτυπώνεται σε μουσική σημειογραφία ένα μέρος των οργανικών σκοπών των νησιών του Αιγαίου, του Ιονίου, της Κρήτης και της Κύπρου. Στη γενικότερη δημιουργική διάθεση να μελετηθεί ο λαϊκός πολιτισμός, η δική μας συμβολή εντοπίζεται στη μελέτη και ανάδειξη του μουσικού ύφους των παλιότερων γενεών. Σε αυτό το ύφος αντανακλάται το συλλογικό αισθητικό κριτήριο των τοπικών κοινωνιών σε συγκεκριμένη φάση της ιστορικής εξέλιξης (οικονομικής, κοινωνικής και πολιτικής). Το υλικό μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο ανάλυσης διάφορων παραμέτρων (μουσικοί τρόποι, μορφή, μελωδική κίνηση, διάνθιση, κλπ.), και ταυτόχρονα μπορεί να αποτελέσει ύλη στη διδασκαλία των μουσικών οργάνων, συγκερασμένων και μη.από το οπισθόφυλλο

[…] Το ανά χείρας ανθολόγιο προέρχεται από δύο νέους αυτής της κατηγορίας. Άκουσαν και κατέγραψαν σε νότες του πενταγράμμου, με απίστευτη ακρίβεια και υπομονή, 184 σκοπούς για σόλο όργανα απ’ τα νησιά μας και προχώρησαν στην έκδοσή τους, σ’ έναν τόμο που θα αποτελέσει σπουδαίο βοήθημα για τους τωρινούς και μελλοντικούς οργανοπαίχτες μας - κι όχι μόνο.

από τον πρόλογο του Μάρκου Δραγούμη

Η σημειογραφία που χρησιμοποιείται έχει στόχο να διευκολύνει τον αναγνώστη ή εκτελεστή ο οποίος δεν είναι γνώστης του μουσικού συστήματος της ανατολικής Μεσογείου. Αυτός είναι και ο λόγος που χρησιμοποιείται η σημειογραφία της ευρωπαϊκής μουσικής με ορισμένες προσαρμογές που διευκολύνουν την καταγραφή της τροπικής μουσικής της ανατολής.

[…]από το επεξηγηματικό σημείωμα

ΟΡΓΑΝΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ

IONIO
Μπάλος (Κεφαλονιά)
Διβαράτικος (Κεφαλονιά)
Γέρανος (Ζακυνθινός Μεγάλος) (Ζάκυνθος)
Γιαργιτός (Ζάκυνθος)
Λεβαντίνικος (Ζάκυνθος)
Μαρς (Ιθάκη)
Φουρλάνα (Κέρκυρα)
Πατηνάδα (Κέρκυρα)
Κορακιανίτικος (Κέρκυρα)
Γαστουριώτικος (Κέρκυρα)
Λεβαντίνικος (Κέρκυρα)
Σωκρακίτικος (Μεσιώτικος) (Κέρκυρα)
Σπαρτιλιώτικος (Κέρκυρα)
Παλαιϊκός ανοιχτός Μπάλος (Κύθηρα)
Θειακός (Λευκάδα)
Μπάλος (Λευκάδα)
Παλαμάκια (Λευκάδα)


ΚΥΚΛΑΔΕΣ
Ποταμός (Άνδρος)
Σηλυβριανός (Άνδρος)
Μπάλος «ντο ματζόρε» (Άνδρος)
Ζαχαρίας (Σέριφος)
Μπάλος (Σέριφος)
Μαλακός (Σέριφος)
Βιτζηλαιαδίστικος (Νάξος)
Μπαλαριστός (Μύκονος)
Ατζιδιές (Νάξος)
Μαρς της νύφης (Αμοργός)
Μπάλος (Τήνος)
Σούστα (Αμοργός)
Νι και ντρε (Αμοργός)
Κίτσος (Αμοργός)
Μπάλος (Πάρος)
Σκοπός του γάμου (α) (Κύθνος)
Σκοπός του γάμου (β) (Κύθνος)
Σκοπός του γάμου (γ) (Κύθνος)
Σκοπός του γάμου (δ) (Κύθνος)
Σκοπός του γάμου (ε) (Κύθνος)
Μαρς (Κύθνος)
Μπάλος αλά πολίτα (Κύθνος)
Καρσιλαμάς (Κύθνος)
Μπάλος «ντο» (Κύθνος)
Ρεπατί (Σαντορίνη)
Μπάλος (Σίφνος)
Μπουγάζας (Σίφνος)
Σούστα (Σίφνος)
Μαρς του κουμπάρου (Σίφνος)
Οργανική σουίτα (Σίφνος)
Γαμήλιο μαρς (Σίφνος)
Πατηνάδα (Σίφνος)
Μπαλαριστός (Σύρος)

ΣΑΡΩΝΙΚΟΣ – ΕΥΒΟΙΑ - ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Ντρίος (Αίγινα)
Πατηνάδα (Ύδρα)
Καλαφάτικος (Ύδρα)
Ποιμενικός (Κάρυστος)
Καβοντορίτικος (Κάρυστος)
Πολίτικος (Σποράδες)
Σουλτάνα (Κάρυστος)
Καστριώτισσα (Κάρυστος)

ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
Ίσσος (Κάλυμνος)
Αργείτικος (Κάλυμνος)
Σούστα δωδεκανησιακή (Κάλυμνος)
Μηχανικός (Κάλυμνος)
Μαρς του γάμου (Κάλυμνος)
Σούστα τριπιητός (Κάλυμνος)
Ίσσος ανοιχτός (Κως)
Αντιμαχείτικος μπάλος (Κως)
Άσσος (Νίσυρος)
Σούστα δωδεκανησιακή (Αστυπάλαια)
Μπουρνόβαλης (Σύμη)
Μπαλαριστός (Πάτμος)
Σούστα δωδεκανησιακή (Λέρος)
Γέρος ίσσος (Λέρος)
Λέρικος (Λέρος)
Σίρμπα (Λέρος)
Ροδίτικος (Λέρος)
Σούστα (Χάλκη)
Σούστα δωδεκανησιακή (Λεβέντης) (Ρόδος)
Τούρκικος (Ρόδος)
Ζερβός (Κάσος)
Σούστα όρσες (Κάσος)
Σούστα δωδεκανησιακή (Έμπονας Ρόδου)
Σούστα (Κάρπαθος)
Αρκιστής (Κάρπαθος)

ΒΟΡΕΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΑΙΓΑΙΟ
Ποταμιώτικο συρτό (Λέσβος)
Σκοπός με το μαχαίρι (Λέσβος)
Γεραγώτικος συρτός και μπάλος (Λέσβος)
Αϊσέ (Λέσβος)
Πατηνάδα (Λέσβος)
Κασάπικο βουλγάρα (Λέσβος)
Παλιός καρσιλαμάς (Λέσβος)
Αδραμυττιανό ζεϊμπέκικο (Λέσβος)
Απτάλικος καρσιλαμάς (Λέσβος)
Τα ξύλα (Λέσβος)
Βρακάδικο (Λέσβος)
Μαζωμένος (Λέσβος)
Μεσοτοπίτικος καριλαμάς (Λέσβος)
Πηδηχτός (Λέσβος)
Χορός των Αλόγων (Λέσβος)
Πιγκί (Λέσβος)
Φωκιανό ζείμπέκικο (Λέσβος)
Πασβάντικος (Χίος)
Αζιζιές (Χίος)
Φερέης (Χίος)
Απτάλικο ζεϊμπέκικο (Χίος)
Μπαγδατί (Χίος)
Πυργούσικος (Χίος)
Συρτός (Χίος)
Παγώνδα (Σάμος)
Σούστα Βολισσού (Χίος)
Παναγιά χορός (Λήμνος)
Κατσιβέλικος (Λήμνος)
Τσαμούρικος (Ικαρία)
Σαμιώτικος (νυφιάτικος) (Σάμος)
Πάτημα (Λήμνος)
Καριώτικος (Σάμος)
Βαοδιώτικος (Σάμος)
Κουρσάρικος (Φούρνοι)
Παλιός καριώτικος (Ικαρία)
Καριώτικος Καρκιναγρίου (Ικαρία)
Καριώτικος (Ικαρία)
Γιαρ-γιαρ (Σαμοθράκη)
Πλατανήσιοι συρτοί (Σαμοθράκη)
Βρακάδικο (Σαμοθράκη)

ΚΡΗΤΗ
Κισσαμιώτικος
Σούστα (Μπαριταντωνάκης)
Αμαριώτικα πεντοζάλια
Μαλεβιζιώτης (Κλάδος)
Πεντοζάλι (Στραβός)
Στειακές Κοντυλιές
Ανωγειανός πηδηχτός
Λουσακιανός
Πεντοζάλι ρεθεμνιώτικο
Μαλεβιζιώτης (Σκορδαλός)
Σκοπός της νύφης
Ρεθεμνιώτικος
Κοντυλιές της νύχτας
Εθιανός
Πηδηχτός (σητειακός)
Χανιώτης
Ρουμαθιανή σούστα
Σούστα (Σκορδαλός)
Αποκορωνιώτικος
Πρινιώτης
Μικρό-μικράκι
Κουτσαμπαδιανός
Τριζάλης
Απανωμερίτης
Ζερβόδεξος
Καρτσιλαμάδες Γυναικείοι
Καρτσιλαμάδες Ανδρίκειοι
Για τα ρούχα
Σκαλιώτικο ζεϊμπέκικο
Μπάλος
Κλαμούρης
Του παλιωμάτου
Μαυρομάτης
Για το ρέσιν
Ζεϊμπέκικο
Αράπικο ζεϊμπέκικο
Σάλφος
Πογαζιανός
Καλοχωρίτικο ζεϊμπέκικο
Αραπιές της καντήλας
Μάνδρα
Σκαλιώτικος
Στόλισμα της νύφης
Κλέφτικο ζεϊμπέκικο
Κοζά – Μαρς
Απτάλικο ζεϊμπέκικο
Στάμνα
Μορφίτικος
Ρομάντζα
Πολογιαστός
Συρτός
Κοφτό ζεϊμπέκικο