π. Φώτιος Γαβριελάτος: «Τα μοναστήρια αποτελούν βασικούς “πνεύμονες” της Oρθοδοξίας – Η συναναστροφή με τον Θεό είναι η χαρά και η ελπίδα μας»

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 26 Μαΐου 2022 18:10

π. Φώτιος Γαβριελάτος: «Τα μοναστήρια αποτελούν βασικούς “πνεύμονες” της Oρθοδοξίας – Η συναναστροφή με τον Θεό είναι η χαρά και η ελπίδα μας»

Στην εκπομπή “Μέρα Μεσημέρι” στον Inkefalonia 89,2 με τους Δημοσιογράφους Γιώργο Χαλαβαζή και Ελευθερία Κουλουριώτου, μίλησε ο Αρχιμανδρίτης π. Φώτιος Γαβριελάτος, ο οποίος αναφέρθηκε:

Στον σημαντικό ρόλο της εκκλησίας: «Τα μοναστήρια μας αποτελούν βασικούς πνεύμονες της ορθοδοξίας μας. Δεν χάνεται αυτός ο ομφάλιος λώρος που μας ενώνει με την εκκλησία ότι και αν συμβεί. Ο άνθρωπος καταφεύγει πάντα στο Θεό και την εκκλησία, γιατί εκεί βρίσκει παρηγοριά κι ελπίδα, που είναι πολύ σημαντικό σ αυτές τις δύσκολες εποχές Η συναναστροφή μας με το Θεό και μετά του Θεού τα πράγματα , το μόνο που μπορεί να μας προσφέρει στο μέγιστο και απόλυτο βαθμό, είναι η χαρά και η ελπίδα».

Στο τελετουργικό της μεταφοράς της εικόνας της Παναγίας των Σισίων σε Βλαχάτα και στο Κάστρο του Αγίου Γεωργίου και την επάνοδο της: «Ο κόσμος συμμετείχε από την Δευτέρα του Πάσχα που έφυγε από το μοναστήρι, σε όλο τις διαδικασίες.

Η μόνη χρονιά που δεν έγινε λιτάνευση της εικόνας της Παναγίας ήταν το 2020 και υπήρχε δυσφορία στους ανθρώπους , γιατί η Παναγία είναι σύμβολο αναγέννησης. Ο κόσμος στην Παναγία καταφεύγει, όσες δυσκολίες και αν αντιμετωπίζουμε, έχουμε ένα πνευματικό αποκούμπι Βλέπετε τι γίνεται στην κοινωνία μας σε όλες τις εκφάνσεις της (αναφέρθηκε σε περιστατικά βίας, δολοφονίες κλπ)».

Στην φθίνουσα πορεία της κοινωνίας μας: « Το βασικότερο αίτιο είναι πως διαπλάθουμε τα παιδιά μας και πως διαμορφώνουμε τους χαρακτήρες τους. Το βασικό κύτταρο της κοινωνίας, είναι η οικογένεια. Λέει ένας Ιταλός κοινωνιολόγος και ψυχολόγος, ότι η διαμόρφωση του χαρακτήρα ενός παιδιού είναι μέχρι τα 7 του χρόνια. Το παιδί είναι ένα σφουγγάρι που απορροφά συμπεριφορές, όταν μέσα στο σπίτι απορροφά συμπεριφορές της μάνας και του πατέρα που δεν συνάδουν με την ιδιότητα τους, στα 10 και στα 12 που ξεκινάει η προεφηβεία και η εφηβεία, το παιδί θα είναι επαναστατικό και αδιάφορο. Έρχεται μετά επικουρικά η κοινωνία και το παιδί το κάνουνε έναν μικρό εκτελεστή. Μιλάμε για bulling στα σχολεία, κι εμείς αντιμετωπίσαμε στα παιδικά και σχολικά μας χρόνια μια μορφή bulling ,όμως ήτανε άλλες οι αντιστάσεις μας, δεν υπήρχε αυτή η αγριότητα που υπάρχει στην εποχή μας. Το internet διαπλάθει τον χαρακτήρα του παιδιού, είναι μεν ένα σημαντικό όπλο στα χέρια μας, όμως έχεις μέσα στο σπίτι σου να διαχειριστείς στον απόλυτο βαθμό το καλό και εξίσου στον απόλυτο βαθμό το κακό. Το θέμα είναι κατά πόσο ο γονέας στην ευαίσθητη ηλικία του παιδιού θα επέμβει. Ο θεός σου βγάζει τον καλύτερο εαυτό σου, από την εκκλησία κάτι θα πάρεις, τα παιδιά δεν έχουνε μάθει να εκκλησιάζονται.Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια εργαλειοποίηση των αρνητικών στοιχείων , με αποτέλεσμα να αποδομηθεί ο σύγχρονος λόγος της εκκλησίας και αυτό γίνεται και για την εκκλησία και για τη οικογένεια και τους θεσμούς και για τα πάντα. Πρέπει να ξυπνήσουμε λιγάκι από αυτό το λήθαργο και να καταλάβουμε ότι πρέπει να ανασκουμπωθούμε οι πάντες, για να σώσουμε ότι σώζεται».

Στην Μονή Σισίων: «Υπάρχει μία αναγέννηση στο μοναστήρι. Υπάρχει αυτή τη στιγμή μία τριάδα δυναμική, από τον Ηγούμενο μέχρι τον τελευταίο και μας έχει πλαισιώσει και ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων. Είναι πάρα πολύ σημαντικό το ότι το μοναστήρι είναι ανοιχτό, υπάρχει επισκεψιμότητα, ο κόσμος το μοναστήρι των Σισίων το αγαπάει ,το πρόσωπο της Παναγίας συνενώνει τους πάντες. Κάποια σημαντική περίοδο ήταν και η Πολιούχος της νήσου, υπάρχει μια ιστορικότητα πάνω σ αυτό. Έρχεται επιπροσθέτως, το πολύ σημαντικό έργο της αναστήλωσης του παλιού μοναστηριού, προχωράνε οι εργασίες, όπως και της παλαιφάτου Μονής των Αγίων Φανέντων στη Σάμη, που είναι δύο σημαντικά πνευματικά επίκεντρα, γιατί τα μοναστήρια αυτά έχουνε καλλιτεχνήματα Επτανησιακής κουλτούρας. Ειδικά το παλαιό μοναστήρι των Σισίων είναι ένα αριστούργημα Επτανησιακής τέχνης. Ευτυχώς βρέθηκε αυτός ο μέγιστος δωρητής ο κ. Μαρτίνος, ο οποίος έκανε τις μελέτες και εντάχθηκαν μετά στο ΕΣΠΑ. Γίνεται μία ανακαινιστική προσπάθεια, ο αύλειος χώρος, η αγιογράφηση του καθολικού της εκκλησίας, η ανακαίνιση των ήδη υπαρχόντων κτισμάτων και κτηρίων και το σημαντικότερο , το μοναστήρι είναι λειτουργικό, επισκέψιμο, τελούνται ακολουθίες, έχει λειτουργικό πρόγραμμα και δεν είναι κλειδωμένο. Είναι πραγματικά μία όαση πνευματικής αναγέννησης και αναζήτησης μέσα σ αυτή την ερημία των καιρών και των χρόνων μας. Θεωρώ ότι όλοι μας πρέπει να συνδράμουμε τα μοναστήρια μας και τις εκκλησιές μας, που ειδικά στα χωριά μας που είναι ολιγάριθμοι οι κάτοικοι, που εκεί πραγματικά πρέπει να δώσουμε και λίγη βαρύτητα, γιατί πρέπει όλα να ζωντανέψουν και πάλι.».

Στην Μονή Κηπουραίων:« Τυγχάνει να είμαι Ηγουμενεύων στην Μονή των Κηπουραίων, όπως και στην Μονή των Αργινίων και μέχρι πρότινος και στην Μονή των Σισίων, όπου τώρα είμαι μέλος της επιτροπής. Το μοναστήρι των Κηπουραίων, έπαθε φοβερές ζημιές από τους σεισμούς του 2014. Με το Ταμείο Υποστήριξης Σεισμοπλήκτων φτιάξαμε το καθολικό της εκκλησίας και μπορούμε και το λειτουργούμε. Σε τακτά χρονικά διαστήματα το μοναστήρι λειτουργεί, έχουμε εκεί μία ευσεβέστατη οικογένεια, τον Χρήστο και την Ελένη Σταθάτου και κάθε μέρα το μοναστήρι είναι ανοιχτό. Μπαίνουμε στη διαδικασία της ανακαίνισης του νέου κτηριακού συγκροτήματος που είχε φτιάξει ο μακαρίτης ο Ευσέβιος, με χρήματα ενός μεγίστου δωρητού φτιάχτηκε η σκεπή του νέου κτηρίου, θα γίνει η διαμόρφωση του, μπαίνουνε κάγκελα, ευπρεπίστηκε η τραπεζαρία και το αρχονταρίκι. Ο κόσμος δεν πρέπει να διαμαρτύρεται , γιατί δεν υπάρχουν άνθρωποι που θα μπουν μέσα ως μοναχοί. Σ αυτή τη φάση που βρισκόμαστε, εκείνο το οποίο θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό, είναι ότι η Ευαγγελίστρια των Κηπουραίων έχει αναμμένο το καντήλι της και δεν είναι αφημένη στη φθορά του χρόνου. Ο σεισμός το λάβωσε το μοναστήρι, η πρόνοια του Μητροπολίτου και της επιτροπής το έβαλε στη διαδικασία της ανακαίνισης και ένα πολύ σημαντικό σημείο της κτηματικής περιουσίας του η οποία βρισκόταν στη βορά των καταπατητών έχει διεκπεραιωθεί. Τα ιερά κειμήλια, γιατί τίθεται και αυτό, φυλάσσονται, συντηρούνται και θα επιστρέψουν όταν θα υπάρξει φύλαξη και κάθε φορά που λειτουργεί το μοναστήρι υπάρχει ανακοίνωση. Υπάρχει ένα σημείο το οποίο είναι πάρα πολύ επικίνδυνο προς το μπαλκόνι που βλέπεις την Θάλασσα, και δεν είναι προσβάσιμο γιατί υπάρχουν σπηλαιώσεις και θα γίνει και αυτό κάποια στιγμή. Τα έσοδα της Μονής είναι πενιχρά και πολλές φορές ο Μητροπολίτης έχει απευθυνθεί στους πολίτες της Παλικής να συνδράμουν».

Στις παρεμβάσεις σε Μονές, εκκλησίες και στην δυσκολία της λειτουργικής κάλυψης τους: « Έχουμε κάνει παρεμβάσεις στο Άγιο Ιωάννη των Χαβδάτων, σε εξωκλήσια, παρεκκλήσια, για την Παναγία των Χαβδάτων που κάηκε βρίσκονται στο στάδιο της μελέτης, το μετόχι της μονής των Σισίων στην Πηγή του Αίνου ανακαινίστηκε. Δεν βλέπουμε μόνο τα μοναστήρια, αλλά και τα παρεκκλήσια και τα μετόχια τους, όπως τη Μονή του Κεχριώνος που θα μπει και αυτή στη διαδικασία της ανακαίνισης. Τα μοναστήρια μας δεν είναι κλειδωμένα, λειτουργούν και εμείς που είμαστε ολίγοι στον αριθμό κληρικοί και δη άγαμοι που έχουμε άμεση εξάρτηση με τα μοναστήρια μας καταπονούμαστε για να τα προλάβουμε. Σε άλλα μέρη της Ελλάδος υπάρχει άνθηση του μοναχισμού και αν έρθει εδώ κάποιος από κάποιο μέρος της Ελλάδος εννοείται ότι θα ελεγχθεί, δεν είναι πολύ εύκολο, γιατί δεν μπορείς εύκολα να εμπιστευθείς έναν πλούτο και μια παράδοση σε ένα άνθρωπο που δεν ξέρεις τι θα σου βγάλει. Ο Δεσπότης μας και συμφωνώ μαζί του στον απόλυτο βαθμό, είναι υπέρ των ντόπιων παπάδων,, να αγαπούν την παράδοση τους και την ιστορία τους. Ο Μητροπολίτης μας έχει κάνει καλή δουλειά, έχει χρήσει νέους παπάδες και έχει καλύψει και την Έρισο με τον παπά Κοψίνη που ακολουθεί τον μοναχισμό. Ο τοπικός κλήρος έχει φιλότιμο, είναι εργατικός, φιλακόλουθος και δεν έχει προβλήματα, γιατί αγαπάμε τον τόπο μας».

Στην ιστορικότητα της λιτανείας της Παναγίας των Σισίων: « Η Μονή των Σισίων είναι η ζώσα πηγή ύδατος του παρόντος και του μέλλοντος. Ο κόσμος καθ όλη την διάρκεια των 22 ημερών της παραμονής της Παναγίας στο Κάστρο και πριν στα Βλαχάτα έως την ημέρα που την επιστρέψαμε, συμμετείχε, αγαπάει την Παναγία, είναι συνυφασμένη με τη ζωή μας και το βλέπουμε καθημερινά αυτό. Συμμετείχαν στην λιτανεία 200 άτομα, που είναι 14 χιλιόμετρα, 3 ώρες περπάτημα και το σημαντικότερο είναι ότι υπάρχουν και νέα παιδιά που ακολουθούν, άρα η μία γενιά δίνει τη σκυτάλη στην επόμενη. Τα παιδιά ξεκινάνε από τη μικρή εικόνα για να πάνε στη μεγάλη, αυτή είναι η διαδοχή μέσα στη ιστορία. Ο μακαριστός Μητροπολίτης Φωκάς, ήταν στη Μονή των Σισίων, «φεύγοντας», παρέδωσε την σκυτάλη σ εμάς και εμείς με τη σειρά παραδίδουμε τη σκυτάλη στους επόμενους. Όμως αυτό που παραμένει, είναι η Παναγία, οι άνθρωποι έρχονται και παρέρχονται. Μακάρι αυτά που συμβαίνουν στη ζωή μας να αποτελέσουν παρελθόν και να σταματήσει να ολισθαίνει η κοινωνία μας, όμως για να συμβεί αυτό, θα πρέπει να κοιτάξουμε μέσα μας. Αν δεν κοιτάξουμε μέσα μας, πως θα κοιτάξουμε γύρω μας».

Ακολουθεί το ηχητικό της συνέντευξης.

{https://soundcloud.com/user-46829938/nisi-93-9-synenteyxi-202027115?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing}




ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

00 inkefalonia general ad 300X250