Το νέο μάθημα σε όλα τα σχολεία κατά της βίας ανηλίκων

PIXABAY
Πώς το νέο μάθημα της σχολικής διαμεσολάβησης θα δώσει νέα πνοή στις σχέσεις των μαθητών και μειώσει την έξαρση βίας.
Η ανακοίνωση της Εθνικής Στρατηγικής για την πάταξη της βίας ανηλίκων και της νεανικής παραβατικότητας έφερε την ανακοίνωση ενός νέου μαθήματος σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας για ομαλοποίηση των σχέσεων των μαθητών και αποφυγής καβγάδων.
Η σχολική διαμεσολάβηση μπαίνει επίσημα ως μάθημα σε όλα τα σχολεία
Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν η νέα θεματική που θα ενταχθεί οριζόντια από το Δημοτικό μέχρι και το Λύκειο αποσκοπεί στην υποχρεωτική εκπαίδευση των μαθητών στην ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων, τη διαμεσολάβηση και τη μη βίαιη επικοινωνία. Όπως τόνισαν πηγές του Υπουργείου Παιδείας η σχολική διαμεσολάβηση ομοτίμων (peer mediation) εφαρμόζεται υποχρεωτικά σε αρκετές χώρες παγκοσμίως.
Στη χώρα ήδη διεξάγονται εκπαιδεύσεις μαθητών σε προγράμματα σχολικής διαμεσολάβησης στο πλαίσιο πιλοτικής εφαρμογής και φιλοξενίας εκπαιδευτικών προγραμμάτων όμως εφεξής σαφής πρόθεση και δρομολογημένη επιδίωξη είναι η σχολική διαμεσολάβηση να εισαχθεί σε όλες τις βαθμίδες και να συμμετάσχουν όλοι ανεξαιρέτως οι μαθητές.
Το σχέδιο που έχει επεξεργαστεί η Επιτροπή σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ φέρνει την σχολική διαμεσολάβηση στον πυρήνα της εκπαίδευσης και της καθημερινότητας των μαθητών εντός σχολικής μονάδας. Ως διαμεσολαβητής μπορεί να οριστεί είτε ένας ενήλικας, συνήθως μέλος του προσωπικού που έχει λάβει κάποια επαγγελματική κατάρτιση στη μέθοδο είτε ένας/μία μαθητής/ρια που έχει λάβει σχετική εκπαίδευση στο σχολείο. Στην τελευταία περίπτωση μιλάμε για ‘διαμεσολαβητές ομοτίμων/ομηλίκων’ (peer mediators) και είναι προτιμότερη από την περίπτωση των ενηλίκων για δύο κυρίως λόγους:
- Οι μαθητές/ριες διαμεσολαβητές μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τη θέση στην οποία βρίσκονται οι συμμαθητές/ριές τους και να επιτύχουν πιο αποτελεσματικές συμφωνίες.
- Οι μαθητές/ριες που εκπαιδεύονται σε τεχνικές ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων εφαρμόζουν αυτές τις τεχνικές διά βίου και σε πολλούς τομείς. Πρόκειται για βιωματική μάθηση που τους συνοδεύει και στην ειρηνική επίλυση συγκρούσεων στο επαγγελματικό, οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον τους.
Η σχολική διαμεσολάβηση στηρίζεται στις αρχές της εμπιστευτικότητας, του εθελοντισμού, του σεβασμού, της ισότητας, της ουδετερότητας και της επίλυσης των συγκρούσεων στο πρότυπο «αμοιβαίου οφέλους» (win-win). Τα αποτελέσματα είναι θετικά και μακροχρόνια για όλους. Οι εκπαιδευόμενοι/ες μαθητές/ριες-διαμεσολαβητές/ριες αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας, ενσυναίσθησης και συμπόνοιας, ενώ αυξάνεται η αυτοεκτίμηση, η αυτοπεποίθηση, η υπευθυνότητα, η αυταξία κι η ακαδημαϊκή τους επίδοση. Από την πλευρά τους και οι εκπαιδευτικοί αλλάζουν στάση ως προς την ικανότητα των παιδιών να συνάπτουν και να τηρούν συμφωνίες.
Η υποχρεωτική εκπαίδευση των μαθητών στη διαμεσολάβηση ομοτίμων/ομηλίκων (peer mediators) και τη μη βίαιη επικοινωνία στο Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο θα συμβάλλει τα μέγιστα ώστε να αυξηθεί το αίσθημα ασφάλειας και ηρεμίας στο σχολείο και τη βελτίωση του σχολικού κλίματος. Από πλευράς Υπουργείου Παιδείας προτείνεται η θεωρητική εκπαίδευση στις τεχνικές ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων και διαμεσολάβησης (π.χ. είδη συγκρούσεων, επικοινωνιακές δεξιότητες, έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων, αποδοχή και σεβασμός της διαφορετικότητας), καθώς και η πρακτική εξάσκηση (π.χ. παιχνίδια ρόλων, ομαδικά παιχνίδια, βιωματικές δραστηριότητες, χρήση οπτικο-ακουστικών μέσων) ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο της εκπαίδευσης.
dnews.gr