Ηλίας Τουμασάτος: Συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων εν μέσω covid; Ή... βαφτίζοντας το παράλογο "διόρθωση"

Δημοσιεύτηκε: Κυριακή, 10 Οκτωβρίου 2021 09:34

Ηλίας Τουμασάτος: Συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων εν μέσω covid; Ή... βαφτίζοντας το παράλογο "διόρθωση"

Παρασκευή μεσημέρι ένα αρχείο εξέλ φθάνει στα ηλεκτρονικά ταχυδρομεία των σχολείων.

Συνοδεύεται όχι από κάποιο επίσημο έγγραφο (διαβιβαστικό, εγκύκλιο, απόφαση οργάνου) αλλά από ένα μέιλ δημόσιας αρχής της εκπαίδευσης που γνωστοποιεί στα σχολεία ότι στο συνημμένο αρχείο υπάρχουν "διορθώσεις" που πρέπει να γίνουν από τα σχολεία μέχρι το μεσημέρι της ίδιας μέρας στο πληροφοριακό σύστημά τους.

Ποιες είναι αυτές οι"διορθώσεις" που πρέπει να γίνουν μέσα σε δυο ωρίτσες; Ο "έλεγχος" έχει δείξει ότι κάποια τμήματα σχολείων (γενικής παιδείας) έχουν μικρότερο αριθμό από τον προβλεπόμενο και αυτό πρέπει να διορθωθεί. Π.χ. (και δεν είναι το πιο ακραίο παράδειγμα) μια τάξη 51 παιδιών που είχε χωριστεί σε 3 τμήματα, πρέπει να χωριστεί σε 2.

Δηλαδή να έχει 26 + 25 παιδιά, αντί 17 + 17 + 17.  Εκεί που πρέπει να αποφεύγεται ο συνωστισμός, και ενώ στη χώρα ο πληθυσμός ενός χωριού χάνει κάθε εβδομάδα τη ζωή του από κορωνοϊό.

Άρα δεν πρόκειται για μια "διόρθωση" λαθών στο κομπιούτερ. Πρόκειται για αλλαγή τμήματος για πάρα πολλά παιδιά. Που θα στριμωχτούν σε μια χρονιά πανδημίας σε μεγαλύτερους αριθμούς (αλλά όχι σε μεγαλύτερες αίθουσες) παρά τις εκκλήσεις των ειδικών. Που ένα μήνα μετά την έναρξη των μαθημάτων θα πρέπει να συνεχίσουν ενδεχομένως με άλλους καθηγητές το μάθημα που έκαναν. Που τους ζητάμε να φορούν μάσκες, να κάνουν τεστ ή να εμβολιάζονται, να βγαίνουν χωριστά διαλείμματα, αλλά μέσα στην τάξη μπορεί να είναι στοιβαγμένα, πρόβλημα ουδέν. Ακόμα και σε σχολεία που τα παιδιά στριμώχνονται σε κοντέινερ, ίδια τακτική. Ωσάν κατσικάκια σε μαντρί, και πολύ τους πάει. Δεν έχω κάτι ενάντια στα κατσικάκια, κάποιοι φαίνεται όμως ότι έχουν κάτι ενάντια στα παιδιά μας, για να τα εμπαίζουν με αυτόν τον τρόπο.

Θα μου πείτε, ποιος είπε στα σχολεία να κάνουν λάθος; Μα κανένα λάθος δεν έκαναν τα σχολεία. Από τον Ιούλιο σχημάτισαν τα τμήματά τους με βάση τις ηλεκτρονικές εγγραφές. Επίσης, ζήτησαν εγκαίρως και εγγράφως την έγκριση τμημάτων με λιγότερα παιδιά, επικαλούμενα, σύμφωνα με το νόμο α) τις υγειονομικές συνθήκες β) τις κτηριακές υποδομές των σχολείων γ) την παρουσία στα τμήματα μαθητών με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες, που νομίμως μειώνει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα. Τα ολιγομελή τμήματα προσανατολισμών στην Β και Γ Λυκείου εγκρίθηκαν. Για τη γενική παιδεία ακόμα περιμένουμε επίσημη (οφειλόμενη νομίμως) εγκριτική ή απορριπτική απόφαση. Οι αποφάσεις αυτές είναι συνήθως τυπικά εγκριτικές (εφ' όσον το σχολείο διαθέτει υποδομές και προσωπικό) κατά πάγια πρακτική του Υπουργείου Παιδείας.

Η ηλεκτρονική "δημιουργία τμημάτων" που ισχύει τα τελευταία χρόνια σημαίνει ότι τα τμήματα των σχολείων είναι ήδη γνωστά και διαθέσιμα σε όλες τις προϊστάμενες αρχές από τον Ιούλιο. Και αν πράγματι το Υπουργείο Παιδείας ήθελε να κανει διορθώσεις, έπρεπε πρωτίστως (α) να απορρίψει ρητά με διοικητική πράξη τα αιτήματα των ολιγομελών τμημάτων (β) εγκαίρως  (δηλαδή στην αρχή του σχολικού έτους) να ζητήσει με επίσημη εγκύκλιο (και όχι μέιλ) τις αντίστοιχες διορθώσεις. Αντ' αυτού, τα κενά και πλεονάσματα των σχολείων τόσο για τους μόνιμους διορισμούς, όσο και για την πρώτη και δεύτερη φάση αναπληρωτών υπολογίστηκαν με βάση τα τμήματα εκείνα. Τα σχολεία λοιπόν έχουν δημιουργήσει, ως αρμόδια όργανα της διοίκησης, τα τμήματά τους, και έχουν κάνει σύμφωνα με το νόμο τις αναθέσεις μαθημάτων στους διδάσκοντες και οι ενέργειές τους αυτές ως διοικητικές πράξεις παράγουν κανονικά τα αποτελέσματά τους μέχρι να ακυρωθούν από αρμόδιο όργανο ή τα δικαστήρια.

Διοικητική πράξη  που να "επιφέρει" τέτοια ακύρωση ΔΕΝ αποτελεί ένα ανυπόγραφο μέιλ (συνταχθέν από ποιον;), που ζητάει "διορθώσεις στο πληροφοριακό σύστημα", που ωστόσο επιφέρουν ριζικές μεταβολές στη σχολική ζωή χιλιάδων μαθητών εν μέσω πανδημίας. Και αυτό γίνεται "προκειμένου να υπολογιστούν τα κενά για την τρίτη φάση πρόσληψης των αναπληρωτών". Ενώ η πρώτη και η δεύτερη φάση έχουν γίνει με βάση τα "προς διόρθωσιν" στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος.

Τί θα συμβεί τώρα αν εφαρμοστεί η "οδηγία" του μέιλ; Τα παιδιά θα αλλάξουν τάξη, και καθηγητές. Αλλά και κάποιοι καθηγητές, εκεί που έλειπαν, τώρα θα... περισσεύουν, καθώς θα πρέπει να συμπληρώσουν το ωράριο που δίδασκαν στα προς "διόρθωσιν" ή εξαφάνισιν τμήματα. Οπότε, θα προσληφθούν λιγότεροι ή και καθόλου αναπληρωτές για να καλύψουν τα υπαρκτά κενά.

Οι εκπαιδευτικοί των δημόσιων σχολείων κάνουμε κάθε προσπάθεια να τηρήσουμε ευλαβικά τα μέτρα προστασίας από τον κορωνοϊό και να εξασφαλίσουμε την τήρησή τους και από τους μαθητές μας. Και εκεί που νιώθουμε ότι "τα καταφέραμε" που έχουμε εξασφαλίσει κάποιες συνθήκες ομαλής λειτουργίας σε αυτή τη δύσκολη συνθήκη με πολύ κόπο, ξαφνικά έρχεται μια οδηγία από το πουθενά... να "διορθώσουμε" το πληροφοριακό σύστημα, δηλαδή να διαλύσουμε τα τμήματα, το ωρολόγιο πρόγραμμα, τις αναθέσεις μαθημάτων στους καθηγητές μας, πολλοί από τους οποίους ήδη υπηρετούν σε περισσότερα σχολεία και μετά τον "εξορθολογισμό" αυτό θα αναγκαστούν να τρέχουν σε περισσότερα. Τώρα, ένα μήνα μετά την έναρξη των μαθημάτων.

Ξαναλέω. Τα σχολεία ΝΟΜΙΜΩΣ έχουν καταρτίσει τα τμήματά τους εγκαίρως, έχουν ΝΟΜΙΜΩΣ ζητήσει εγγράφως την έγκριση τμημάτων με μικρότερο αριθμό με μοναδικό γνώμονα την υγεία και την ασφάλεια των παιδιών. Και ΝΟΜΙΜΩΣ έχουν αναθέσει στους εκπαιδευτικούς μαθήματα με πράξη τους στην αρχή του έτους, στα ΥΠΑΡΧΟΝΤΑ τμήματα. Τα τμήματα ΝΟΜΙΜΩΣ μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν ώς έχουν, μέχρι αρμόδιο όργανο ή τα δικαστήρια ΡΗΤΩΣ να τα καταργήσουν.

Το παράλογο δεν μπορεί να βαφτίζεται διόρθωση. Καλόπιστα θέλω να ελπίζω ότι θα αποφευχθούν όλα τα παραπάνω (η προθεσμία για "διόρθωση" παρατάθηκε, πάλι με μέιλ, για τη Δευτέρα). Εξακολουθώ να απορώ πάντως: "Ποιος υπογράφει την συγχώνευση τόσων χιλιάδων τμημάτων;" Γιατί ως τώρα υπογραφή δεν έχω δει.

Ηλίας Τουμασάτος

Εκπαιδευτικός στη Βθμια Εκπαίδευση