Έτσι θα είναι το Μουσείο «Γεράσιμος Σκλάβος» στην Κεφαλονιά - Διεθνής ακτινοβολία σε μελετητές & επισκέπτες

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 14 Μαΐου 2021 01:47

Έτσι θα είναι το Μουσείο «Γεράσιμος Σκλάβος» στην Κεφαλονιά - Διεθνής ακτινοβολία σε μελετητές & επισκέπτες

Στον ραδιοφωνικό σταθμό COSMOS 96,5 και την πρωινή ενημερωτική εκπομπή «Στα Υπόγεια είναι η Θέα» μίλησε η διδάκτωρ ιστορίας της τέχνης Όλγα – Μεντζαφού , με αφορμή την ένταξη χρηματοδότησης του Μουσείου «Γεράσιμος Σκλάβος» στην καρδιά του Αργοστολίου.

Για το Μουσείο Γεράσιμος Σκλάβος

Η κα Μεντζαφού εμφανίσθηκε ιδιαίτερα ενθουσιασμένη για το νέο Μουσείο, καθώς ήταν η επιστήμονας που πραγματοποίησε τη μουσειολογική μελέτη, μελετώντας , καταγράφοντας και τεκμηριώνοντας το έργο του Σκλάβου.

«Είναι μια μεγάλη πρόκληση για μένα. Από την μια πλευρά ο Γεράσιμος Σκλάβος είναι ένας καλλιτέχνης με παγκόσμια αναγνώριση και από την άλλη το γεγονός ότι επιστρέφει στην πάτρια γη , με τις δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη Μουσειολογία , ώστε το μουσείο να έχει ένα διεθνή χαρακτήρα» ήταν τα πρώτα λόγια της.

Για το στόχο του Μουσείου

«Στόχος μου ήταν το μουσείο να μην έχει μια χρονολογική παρουσίαση των έργων του Σκλάβου, αλλά την προβολή του τρόπου της δουλειάς του , την ευφυή του ανακάλυψη στο πως επεξεργάζεται την ύλη και τα έργα που προήλθαν μετά από μια βαθιά θεωρητική και τεχνική γνώση» τόνισε  η κα Μεντζαφού.

Πρόσθεσε δε τη σημαντική συμβολή του αρχιτεκτωνικού γραφείου του κ. Βασίλη Διβάνη  , υπό τις συμβουλές της Σόνιας Χαραλαμπίδου Διβάνη, ομότιμης καθηγήτριας της Αρχιτεκτονικής στο Πολυτεχνείο και της αρχιτέκτονα Ειρήνης Χαραλαλαμπίδου.

«Οργανώσαμε το χώρο για να δείξουμε πόσο σημαντικός καλλιτέχνης είναι ο Σκλάβος και αυτό να το αντιληφθεί κανείς με την πρώτη ματιά», πρόσθεσε σχετικά.

«Στο ισόγειο έχουμε δημιουργήσει ένα χώρο τον οποίο λέμε συμβολικά «εργαστήριο». Εκεί έχουμε συγκεντρώσει υλικό το οποίο πιστεύουμε ότι αναδεικνύει τον τρόπο εργασίας του. Έχει περιστρεφόμενες βάσεις γιατί ήθελε το γλυπτό του να φαίνεται από όλες τις πλευρές. Έχουμε τη συσκευή με την οποία επεξεργάζονταν την ύλη. Έχουμε κομμάτια από μάρμαρο που δείχνουν την εξέλιξη από το ακατέργαστο στο επεξεργασμένο μάρμαρο» τόνισε.

Παράλληλα υπογράμμισε ότι μέσα στο «εργαστήριο» του Ά ορόφου θα προβάλλονται video που θα αναδεικνύει τον τρόπο δουλειάς του Σκλάβου, σε συνεργασία με τον συντηρητή έργων γλυπτικής κ. Τζαμαλή.

Μια απλουστευμένη παρουσίαση του τρόπου δουλειάς θα γίνεται και στα ειδικά διαμορφωμένα εκπαιδευτικά εργαστήρια για παιδιά ώστε να γνωρίσουν τον καλλιτέχνη,

Στον δεύτερο όροφο,  θα εκτεθούν παλαιότερα έργα του, ενώ όσα δεν εκτεθούν στον Ά ή Β όροφο θα είναι σε ορατή αποθήκευση στο υπόγειο, το οποίο θα αναμορφωθεί πλήρως και θα είναι ένας λειτουργικός χώρος με βιβλιοθήκη.

Παράλληλα , σύμφωνα με την ιστορικό, θα εκτεθούν ελαιογραφίες και σχέδια,  τα οποία εκφράζουν το «παίδεμα» με το άσπρο – μαύρο στο σχέδιο ώστε να αναδειχθεί η σχέση φωτός – διάστασης.

Επίσης, έχει γίνει μέριμνα ώστε να υπάρξει αίθουσα περιοδικών εκθέσεων στην οποία θα αναδεικνύονται θεματικά έργα του Σκλάβου , είτε σε συνεργασίες με άλλα Μουσεία.

«Ένας από τους πρώτους στόχους θα είναι να υπάρξει συνεργασία με το Μουσείο Ντιζόν της Γαλλίας , το οποίο έχει μεγάλο αριθμό έργων του Σκλάβου» ανέφερε και τόνισε ότι θα μπορούν να γίνονται διαλέξεις και προβολές , ώστε το Μουσείο να γίνει ένα ζωντανό κύτταρο με κατεύθυνση την ανάδειξη της σύγχρονης γλυπτικής και τη θέση του Σκλάβου σε αυτή» ανέφερε.

Για τον Γεράσιμο Σκλάβο

«Είχε μια βαθιά θεωρητική γνώση. Πίστευε πάρα πολύ στην ενέργεια που μπορεί να αναδειχθεί μέσα από την ύλη, την οποία προσπαθούσε να δαμάσει με το φως.

Κάνοντας όλες αυτές τις εγκοπές και τα σκαλίσματα επάνω στο σκληρό υλικό όπως είναι ο πορφυρίτης ή το μάρμαρο, θέλησε να «δώσει» αυτό το παιχνίδι φωτός και σκιάς , να αποδώσει τον όγκο και να εισχωρήσει όσο το δυνατόν περισσότερο μέσα στο υλικό.

Αυτό τον οδήγησε στο να δώσει στο γλυπτό του , όψη από όλες τις πλευρές » ανέφερε χαρακτηριστικά η κα Μεντζαφού.

Πρόσθεσε παράλληλα ότι  ο Σκλάβος δεν θεωρούσε ότι αρκεί να σκαλίσει ένα κομμάτι μάρμαρο και να βγάλει μια φόρμα , αλλά το κομμάτι αυτό να «δείξει» όλες τις δυνατότητες του.

«Το ένιωθε σαν ένα οργανικό στοιχείο, σαν κάτι ζωντανό» ανέφερε σχετικά.

«Για να το πετύχει αυτό, επινόησε την τεχνική της φλόγας με το οξυγόνο μέσω μιας ειδικής συσκευής , η οποία του έδινε τη δυνατότητα να σκάψει βαθιά και από όλες τις πλευρές.

Πολύ σπουδαίο για την Κεφαλονιά

«Είναι τυχερό το Αργοστόλι το οποίο θα το έχει. Θα είναι Μουσείο που δεν θα είναι μόνο για τους ντόπιους, αλλά έρευνας για τη σύγχρονη γλυπτική , το οποίο θα προσελκύσει μελετητές και ερευνητές, μέσω της τεχνολογίας ή της επίσκεψης» ανέφερε.

Γλύπτης Δημόσιου χώρου

Η κα Μενζαφού τόνισε ότι ένα μεγάλο μέρος των έργων του Σκλάβου βρίσκεται στον υπαίθριο χώρο. «Είναι μια γλυπτική δημόσιου χώρου. Πολλά έργα του υπάρχουν στην Γαλλία, στην Νέα Υόρκη, τον Καναδά, την Βραζιλία, την Ελλάδα. Για αυτά τα έργα αφιερώνουμε μια αίθουσα,  τα οποία θα δειχθούν είτε με προβολές είτε με ότι έχουμε ως «απομεινάρι» στο εργαστήριο (μήτρες ,προσχέδια ή μελέτες).

Το εντυπωσιακό έργο «Δελφικό φως»

«Δίνουμε μια ιδιαίτερη έμφαση και θα αναδείξουμε με τρόπο ξεχωριστό το περίφημο έργο “Δελφικό Φως”, το οποίο είναι στους Δελφούς. Είναι ένα τεράστιο έργο, 6 μέτρων , για το οποίο δούλεψε πάρα πολύ και θα παρουσιάσουμε στην έκθεση σε ολόγραμμα» ανέφερε η κα Μενζαφού, τονίζοντας ότι θα γίνει εκτεταμένη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας για την ανάδειξη του έργου του γλύπτη.

Τεράστια η συμβολή των ανθρώπων του Δήμου Αργοστολίου

Η κα Μενζαφού εξήρε τη συνεργασία με τα στελέχη του Δήμου Αργοστολίου, μιλώντας με μεγάλη χαρά για τη συμβολή τους.

«Θέλω να τονίσω , και το λέω με πολύ γνώση καρδιάς και νου, την τεράστια συμβολή των ανθρώπων του Δήμου του Δημάρχου, του κ. Μινέτου, ώστε να έρθουν τα έργα στο Αργοστόλι.

Με εντυπωσίασε το πόσο καλά γνωρίζουν το έργο του Σκλάβου και την μεγάλη σημασία να ιδρυθεί αυτό το Μουσείο στον τόπο σας» ανέφερε.

Η κα Όλγα Μεντζαφού

Ποια είναι η Όλγα Μεντζαφού

Δρ Ιστορίας της Τέχνης, με πολυετή εμπειρία στην Εθνική Πινακοθήκη, αρχικά ως επιμελήτρια και στη συνέχεια ως διευθύντρια Συλλογών και μουσειολογικού προγραμματισμού του Μουσείου.

Μετά τη συνταξιοδότησή της παραμένει στην εθνική πινακοθήκη ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά και ως τεχνικός σύμβουλος.

Είναι μέλος ΔΣ και άλλων Μουσείων, όπως του μουσείου «ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ» , του μουσείου «ΑΒΕΡΩΦ» , και του μουσείου σύγχρονης τέχνης

Έχει σημαντική εμπειρία στην οργάνωση πολλών εκθέσεων , είτε στην Εθνική Πινακοθήκη είτε σε άλλους φορείς, έχει οργανώσει ψηφιακό Μουσείο


 Το ηχητικό της συνέντευξης