Ζάκυνθος – Ναυάγιο… δίχως αύριο - Σοκάρουν οι φωτογραφίες από το παγκόσμιο αξιοθέατο

Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 06 Μαΐου 2022 09:41

Ζάκυνθος – Ναυάγιο… δίχως αύριο - Σοκάρουν οι φωτογραφίες από το παγκόσμιο αξιοθέατο

Τι λένε τα μέλη της Επιτροπής του Ναυαγίου για τη συντήρηση του Ιδιοκτήτες σκαφών αναλύουν την εικόνα του ταλαιπωρημένου σκαριού - Τι είπε επισκέπτρια που είδε το πολυφωτογραφημένο αξιοθέατο

Το δώρο που μας έκανε η φύση λόγω μιας κακοκαιρίας το 1982 και στάθηκε η αιτία το νησί μας αυτή τη στιγμή να είναι από τα πλέον αναγνωρίσιμα παγκοσμίως λόγω αυτού του αξιοθέατου, πεθαίνει μέρα με τη μέρα, χρόνο με το χρόνο.

Τα σημάδια αποσύνθεσης είναι ορατά πλέον στο διάσημο σε όλους ,Ναυάγιο, που “έριξε αιώνια άγκυρα” στα δυτικά της Ζακύνθου.

Αρκεί μια ματιά, να δει κανείς και να συγκρίνει φωτογραφίες και θα αντιληφθεί πως έχει καταντήσει το κουφάρι του Παναγιώτη.

Το Ναυάγιο, που κατά γενική ομολογία είναι ο σημαντικότερος λόγος που οι ξένοι επισκέπτονται το νησί μας, το εχει απογειώσει τουριστικά, συμβάλλοντας στην τοπική οικονομία επί δεκαετίες είναι αυτή τη στιγμή, έρμαιο στις καιρικές και περιβαλλοντικές συνθήκες, αλλά και στην λεηλασία των επισκεπτών του.

Πρόσφατες φωτογραφίες αποδεικνύουν την κατάντια του πλοίου, το οποίο είναι παραμελημένο και παρατημένο σαν κανένας να μην νοιάζεται γι αυτό, όταν όλοι το εκμεταλλεύονται.

Πέρα από τη σκουριά που το έχει επιβαρύνει, μεγάλα τμήματα του πλοίου έχουν αποκολληθεί, ενώ θυμίζουμε ότι ένα μεγάλο κομμάτι έφυγε λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών τον χειμώνα που μας πέρασε καταστώντας το επικίνδυνο σε όσους πλησιάζουν.

Η θεαματική αλλαγή- φθορά είναι εμφανής σύμφωνα με μαρτυρία μιας συντοπίτισσάς σας , της κ. Βεντούλα Βασίσκοβα, η οποία επισκέφτηκε το Ναυάγιο πριν μία μέρα και έμεινε σοκαρισμένη από την εικόνα που αντίκρισε καθώς είχε να το δει δυο χρόνια.

«Όταν πλησίασα το πλοίο είδα τεράστιες αλλαγές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Έπεσε το πάνω κομμάτι. Σίδερα είναι πεταμένα, άλλα μεγάλα κομμάτια έχουν φύγει και είναι επικίνδυνα γιατί εκεί κυκλοφορεί ο κόσμος. Από πίσω από το πλοίο έχει σκοινιά σαν περίφραξη αλλά όχι στα πλαϊνά. Δεν υπάρχει πινακίδα ή κάτι που να ενημερώνει ότι υπάρχει και κίνδυνος κατολίσθησης»

Ιδιαίτερα προβληματισμένη εμφανίστηκε για το τι μπορεί να συμβεί στο πλοίο το χειμώνα με τις συνθήκες που επικρατούν στην περιοχή οι οποίες πολλές φορές είναι ακραίες…

«Βλέπω τεράστια διαφορά. Μετά τον φετινό χειμώνα αν είναι τόσο δυνατός ο αέρας και έχουμε 8-10 μποφόρ, είναι θέμα χρόνου να φύγει το πλοίο Εγώ θα έλεγα ότι έφυγε περίπου το 20% από το σκάφος από τότε που το είχα δει πριν δυο χρόνια».

Προβληματισμένοι οι ιδιοκτήτες σκαφών για την κατάσταση του Ναυαγίου

Την ανησυχία τους για την κατάσταση στο Ναυάγιο και την εικόνα του πλοίου εξέφρασαν οι επαγγελματίες ιδιοκτήτες σκαφών που κάθε καλοκαίρι εκτελούν καθημερινά δρομολόγια εξυπηρετώντας χιλιάδες τουρίστες που θέλουν να δουν το δημοφιλές αξιοθέατο.

Ο Πέτρος Βουτυράκος, ιδιοκτήτης τουριστικής επιχείρησης με επαγγελματικά σκάφη αναφέρει χαρακτηριστικά: “ Κάθε χρόνο τα λέγαμε στον Δήμο και στην Περιφέρεια και στον Βουλευτή τον προηγούμενο, όχι τώρα. Ο κ. Ακτύπης δεν ξέρω αν έχει κάνει ενέργειες.

Είχα πει ότι θα το πάρει η θάλασσα το Ναυάγιο. Δεν με ακούσανε. Και τώρα είναι σε αυτη την κατάσταση.

Ακόμα σέρνεται το Ναυάγιο. Να μπει ένας ειδικός και να πει να γίνουν κάποια έργα για να το προστατέψουμε από τη θάλασσα τουλάχιστον τον χειμώνα που γίνονται μεγάλες καιρικές αλλαγές διότι έχει μεγάλα κύματα κλπ. Είναι το μάτι του καιρού που λέμε εμείς οι Ναυτικοί» είπε στην εφημερίδα μας ο Πέτρος Βουτυράκος ενώ αναφέρθηκε στην κατάσταση του σκάφους και στα προβλήματα που παρατήρησε και ο ίδιος ότι έχει. «Θα υπάρξει πιο σοβαρό πρόβλημα, γιατί έχουν αδυνατίσει τα ελάσματα του Ναυαγίου και με μεγάλες θάλασσες δεν αντέχουν την πίεση του κύματος και θα γίνει ζημιά στο κουφάρι.

Θα αρχίσει να φεύγει πλώρη και πρύμνη γιατί τα πλευρά φύγανε και μετά θα μείνει ένα τίποτα. Πρέπει κάποιος φορέας να αναλάβει να το φτιάξει αυτό.

Μαθαίνω ότι ανακατεύουν κάποιους φορείς. Αυτοί πρέπει να είναι άνθρωποι της θάλασσας και αν δεν είναι να παίρνουν πληροφορίες από έμπειρους καπετάνιους και να το φτιάξουμε και να γίνει ένα στολίδι. Έχουμε κάνει αγώνα από τα παλιά τα χρόνια. Έβγαλε το όνομα του και τη φήμη του, τώρα μην το χαλάσουμε θα είναι αμαρτία».

Αναφερόμενος στη ζημιά που θα επιφέρει πιθανή εξαφάνισή του, ο κ. Βουτυράκος είπε: «Είναι η ζωή μας αυτό το πράγμα. Αν χαθεί το Ναυάγιο τελείωσε, μια απλή παραλία όμορφη θα είναι, έχει χιλιάδες παραλίες η Ζάκυνθος.

Το Ναυάγιο είναι ξεχωριστό γιατί είναι το Ναυάγιο. Τώρα είναι ελάχιστη η ζημιά. Μπορείς ακόμα και το βλέπεις το Ναυάγιο. Φύγανε κάποια κομμάτια λαμαρίνας που είναι στο βυθό. Εμείς δεν μπορούμε να πέσουμε άνετα με τα σκάφη.

Κινδυνεύουμε μην μπει λαμαρίνα και μας χτυπήσει κανένα σκάφος. Πρέπει κάτι να πάει να τις τραβήξει» ενώ επεσήμανε για μια ακόμα φορά ότι πρέπει να επισπευσθούν οι διαδικασίες και έκανε γνωστό ότι τόσο αυτός όσο και άλλοι επαγγελματίες του χώρου είναι διαθέσιμοι να βοηθήσουν όπως μπορούν για να γίνουν αυτά που πρέπει για το καλό του Ναυαγίου.

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματικών Τουριστικών Σκαφών Βόρειας Ζακύνθου Διονύσης Ακτύπης ανέφερε ότι υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση γενικά στο να παρθούν κάποια μέτρα ενώ τα προβλήματα στο «σκαρί» είναι πολλά.

«Το Σαββατοκύριακο θα τοποθετηθούν σημαδούρες να περιφραχθεί το πλοίο, θα μπούνε δεξιά και αριστερά τα προστατευτικά και θα υπάρχει και κάποιο άτομο που έχει οριστεί και θα βρίσκεται στην παραλία. Υπήρξε γενικά μια καθυστέρηση αλλά τελικά προχωράει το θέμα και ο Δήμος θα τοποθετήσει τις σημαδούρες. Το πλοίο τώρα είναι σε άθλια κατάσταση.

Εδώ και ένα μήνα που έγινε διαδικτυακή συνεδρίαση έκανα παρέμβαση στην κ. Διονυσοπούλου και ενημέρωσα για όσα πρέπει να γίνουν άμεσα. Δυστυχώς οι Ζακυνθινοί που είναι στην Επιτροπή για το Ναυάγιο έχουν συμβουλευτικό χαρακτήρα και τίποτα άλλο. Σαν να λέμε ότι το γενικό κομμάτι είναι από το Υπουργείο».

Ο κ. Ακτύπης εξήγησε γιατί τα πράγματα δεν είναι καθόλου καλά με το Ναυάγιο και ο κίνδυνος είναι ορατός το πλοίο να εξαφανιστεί τα επόμενα χρόνια.

«Ήδη το πλοίο έχει αποδομηθεί τελείως. Αυτά που θα γίνουν το Σαββατοκύριακο έπρεπε ήδη να είχαν γίνει. Γιατί ο κόσμος πάει και παίρνει ένα κομματάκι σκουριά από το πλοίο.

Είναι τραγικό αυτό που συμβαίνει. Το πλοίο αποδομείται από τον καιρό και όλοι είναι αρμόδιοι και αναρμόδιοι και το θέμα. Δεν είναι οικονομικό το ζήτημα αλλά δεν μας αφήνουν να κάνουμε τίποτα.

Μετά την Ακρόπολη είναι το Ναυάγιο της Ζακύνθου. Όλα τα οργανωμένα και πριβέ ταξίδια είναι Καλντέρα, Ναυάγιο και Ακρόπολη».

Ο κ. Ακτύπης επεσήμανε ότι πρέπει να γίνει εκμεταλλεύσιμο σε κάθε περίπτωση το Ναυάγιο όπως άλλα αξιοθέατα στον κόσμο, ενώ σημείωσε ότι είναι αλυσίδα για πολλές επιχειρήσεις το καλοκαίρι.

«Είναι τουρίστες που θα κλείσουν ξενοδοχείο να δουν το Ναυάγιο. Εκεί που θα μείνει ο τουρίστας θα πάει σε ένα μπακάλικο, σε ένα περίπτερο.

Είναι μια αλυσίδα που κινείται ο τουρισμός και η οικονομία του νησιού. Εγώ που έκανα την παρέμβαση τα είπα όλα αυτά. Ετοιμάζουμε και ένα χαρτί που θα κοινοποιήσουμε για να εξηγήσουμε την κατάσταση».

Λύσεις για να συντηρηθεί το Ναυάγιο περιμένει η Επιτροπή – Οι ενέργειες που κάνει

Στις άμεσες ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να προστατευτεί το Ναυάγιο αναφέρθηκαν τα μέλη της αρμόδιας Επιτροπής Πρότυπης Τουριστικής Αξιοποίησης και Προστασίας του Ναυαγίου Ζακύνθου, που συστάθηκε πριν από λίγους μήνες.

Όπως είπαν, έχουν γίνει κάποιες κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση, ωστόσο πρέπει να προχωρήσουν και άλλα θέματα γρήγορα. Ο Νίκος Τσίπηρας που εκπροσωπεί το Επιμελητήριο στην Επιτροπή για το Ναυάγιο σαν τακτικό μέλος δήλωσε αρχικά: «Αναμένουμε, τους μηχανικούς που θα έρθουν από το Υπουργείο που θα εκπονήσουν τη μελέτη συντήρησης του σκάφους.

Η Επιτροπή έχει υποδείξει το τι πρέπει να γίνει και περιμένουμε την εκπόνηση των μελετών και τη διαδικασία του πόσο γρήγορα θα ανατεθεί.

Οπωσδήποτε πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις και πριν τον χειμώνα, απλώς δεν έχουμε χρονοδιάγραμμα γιατί δεν ξέρουμε αν έχει ανατεθεί η μελέτη. Η συντήρηση του σκάφους σίγουρα θέλει μια διαδικασία μέχρι να το δουν οι επιστήμονες οι οποίοι θα αναλάβουν αυτή τη δουλειά.

Πρέπει να δούμε τις προτάσεις τους για τον τρόπο της συντήρησης. Αν θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν τμήματα. Αναμένουμε η πρόεδρος της Επιτροπής να ενημερώσει σε ποιον έχει ανατεθεί».

Ο κ. Τσίπηρας επισήμανε ότι πρέπει να δουν και τον τρόπο που πρέπει να συντηρηθεί το σκάφος και για αυτό περιμένουν από τους ειδικούς να δώσουν τις κατάλληλες απαντήσεις για ένα ιδιαίτερα σοβαρό θέμα.

Μάλιστα σημείωσε ότι : «Πρέπει να γίνουν ενέργειες αυτό το διάστημα έχοντας υπόψη φυσικά ότι το ναυάγιο είναι ανοικτό αυτή τη στιγμή και δέχεται χιλιάδες ανθρώπους. Πρέπει να υπάρξει τρόπος που θα γίνονται κάποιες ενέργειες με το ελάχιστο δυνατό πρόβλημα που θα προκαλέσει στον χώρο».

Όσον αφορά την κατάσταση στο πλοίο αυτή τη στιγμή ο κ. Τσίπηρας τόνισε ότι υπάρχει βούληση για να συντηρηθεί και πρέπει να προχωρήσει άμεσα.

«Το Ναυάγιο είναι αυτό που ξέρουμε. Χειροτερεύει κάθε χρόνο και δημιουργείται περαιτέρω πρόβλημα. Ηρθε η ώρα το σκάφος να συντηρηθεί. Υπάρχει βούληση.

Ελπίζουμε να μας ανακοινώσουν το χρονοδιάγραμμα να ξέρουμε πότε θα γίνει και με ποιον τρόπο. Είναι δύσκολο εγχείρημα μέσα στο καλοκαίρι να ξεκινήσουν εργασίες.

Αντιλαμβάνεστε αν ξεκινήσει να συντηρηθεί πρέπει να δημιουργηθεί ένα εργοτάξιο στο σκάφος.

Ούτε ρεύμα έχουν εκεί πέρα. Μακάρι να υπήρχε εύκολος τρόπος αλλά δεν υπάρχει. Σίγουρα θα δημιουργήσει και δυσαρέσκεια και στενοχώρια αλλά στόχος είναι η διάσωση του Ναυαγίου».

Ο κ. Ανδρέας Μαρινάκης που εκπροσωπεί ως τακτικό μέλος τον Δήμο Ζακύνθου στην Επιτροπή για το Ναυάγιο έκανε μια αναδρομή για το δημοφιλές αξιοθέατο και πρόσθεσε ότι χρειάζεται μια εμπεριεστατωμένη μελέτη με ανθρώπους που έχουν ασχοληθεί με το θέμα.

«Το σκάφος δεν διαλύθηκε σήμερα. Το σκάφος έχει μια πορεία 40 περιπου χρόνων. Η Επιτροπή προέκυψε χθες. Ένα από τα βασικότερα σημεία που πρέπει να επιλύσει η Επιτροπή είναι η διατήρηση του σκάφους.

Η διατήρηση του σκάφους δεν είναι κάτι που είναι εύκολο και δεν είναι κάτι που μπορεί να κάνει οποιοσδήποτε .

Χρειάζεται μια μελέτη από ανθρώπους που έχουν ασχοληθεί και στο παρελθόν με τέτοιες εργασίες.

Τέτοιες εργασίες δεν είναι εύκολο να πάρει απόφαση ένας πολιτικός μηχανικός που είμαι εγώ, ούτε τα υπόλοιπα μέλη της Επιτροπής.

Περιμένουμε τις αποφάσεις της Επιτροπής που ήρθε παραμονές του Πάσχα διότι έλαβαν υπόψη τους όλα αυτά τα πράγματα και περιμένουμε τον τρόπο με τον οποίο πρόκειται να γίνει αλλά και τον χρόνο ανάλογα με τη φύση της επέμβασης.

Διότι μπορεί να γίνει άμεση επέμβαση προσωρινού χαρακτήρα ή μια πιο μόνιμη επέμβαση που προφανώς θα χρειαστεί και περισσότερο χρόνο».

Ο κ. Μαρινάκης επισήμανε ότι η Επιτροπή περιμένει τη γνωμοδότηση των οργάνων που θα πουν, με ποιον τρόπο και με πόσα χρήματα θα γίνουν όλα.

Σημείωσε ότι τώρα που είναι στην αρχή της καλοκαιρινής σεζόν είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν παρεμβάσεις λόγω της ταυτόχρονης παρουσίας χιλιάδων επισκεπτών αλλά από Σεπτέμβρη – Οκτώβρη θα πρέπει να αρχίσουν τα έργα.

Επίσης πρόσθεσε ότι οι μηχανικοί που ήρθαν έκαναν καταγραφή στο Ναυάγιο ενώ υπήρξαν και προσφορές ιδιωτών όπως είπε.

«Οι μηχανικοί έχουν ήδη έχουν έρθει που έκαναν καταγραφή στο Ναυάγιο δεν ξέρουμε αν αυτή η επιτροπή είναι κατάλληλη για να δώσει λύσεις για αποκατάσταση του σκάφους.

Υπάρχουν προσφορές ιδιωτών που έχουν ανάλογη εμπειρία όπως είναι ο 11880 (Γιώργος Θεοδόσης) που θα μπορούσε να προσφέρει τις υπηρεσίες του αλλά δεν έχουμε έρθει σε τέτοιου είδους επαφές.

Υπήρχε μια προσφορά παλαιότερα από τον ίδιο και τον αδερφό του που είναι πρόεδρος της Κοινότητας ότι θα μπορούσε αν έπαιρνε την άδεια μέσα σε μια νύχτα.

Τέτοιες προσφορές δεν είναι εύκολο να γίνουν αποδεκτές χωρίς μελέτη. Περιμένουμε τη μελέτη για το πώς θα γίνουν οι αποκαταστάσεις και σε τι βάθος.

Είναι θέματα που δεν μπορούν να λυθούν σε 1-2 μήνες από τη σύσταση της Επιτροπής. Έπρεπε να δοθούν λύσεις εδώ και πολλά χρόνια. Παρόλα αυτά η Επιτροπή όσο πιο γρήγορα και τεκμηριωμένα πρέπει να δώσει λύσεις».

Όπως αντιλαμβάνεται κανείς ο χρόνος «ζωής» του Ναυαγίου είναι ήδη περιορισμένος μετά την καταπόνηση που υπέστη το πλοίο τον περασμένο χειμώνα αλλά και την ταλαιπωρία που το έχει «χτυπήσει» όλα αυτά τα χρόνια, στα οποία δεν έγινε καμία συντήρηση.

Ο κίνδυνος είναι ιδιαίτερα ορατός να εξαφανιστεί από τον «χάρτη» σε μερικά χρόνια και ίσως και πιο σύντομα αν δεν γίνουν παρεμβάσεις ουσιαστικές που θα εδραιώσουν την παρουσία του στην τοποθεσία που βρίσκεται και δεν εξαφανιστεί σύντομα από το σημείο που είναι.

πηγή: /www.imerazante.gr




ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ