Καύσιμα - Λαγκάδα : "ΌΧΙ" λέει η εισήγηση Μινέτου - Όλα τα στοιχεία της μελέτης

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 26 Αυγούστου 2021 13:22

Καύσιμα - Λαγκάδα : "ΌΧΙ" λέει η εισήγηση Μινέτου - Όλα τα στοιχεία της μελέτης

Αρνητική απάντηση προτείνει ο Αντίδημαρχος Τεχνικών έργων Διονύσης Μινέτος , στην εισήγησή του προς τους Δημοτικούς Συμβούλους , ενόψει τις συνεδρίασης του Σώματος την Παρασκευή 27/8.

Οι παρατηρήσεις 
Παρατήρηση 1:

Από την ΜΠΕ απουσιάζει παντελώς η παρουσίαση οποιουδήποτε στοιχείου και σχολίου για την κρίσιμη δραστηριότητα της προσέγγισης δεξαμενόπλοιων μεταφοράς καυσίμων και για τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η διαδικασία της μετάγγισης των καυσίμων προς τους χερσαίους αγωγούς μεταφοράς. Δεν αναφέρονται οι υποθαλάσσιοι αγωγοί που θα ποντίζονται κάθε φορά, ο τρόπος σύνδεσης των υποθαλάσσιων αγωγών με τους χερσαίους αγωγούς, η πιθανότητα διαρροών καυσίμων προς το θαλάσσιο περιβάλλον, οι πιθανές επιπτώσεις στις ανθρωπογενείς θαλάσσιες χρήσεις γης και στα θαλάσσια οικοσυστήματα.

Ποιες είναι οι επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον και στις ανθρώπινες χρήσεις α) από την παρουσία δεξαμενόπλοιων μεταφοράς καυσίμων μέσα στον κόλπο του Αργοστολίου β) από πιθανό ατύχημα (διαρροή) κατά την εκφόρτωση καυσίμων; Πώς θα επηρεαστούν οι ιχθυοκαλλιέργειες του κόλπου, οι θαλάσσιος τουρισμός, η κρουαζιέρα, η αλιεία, οι παρακείμενες ακτές κολύμβησης, η ευαίσθητη θαλάσσια χλωρίδα, η θαλάσσια πανίδα που περιλαμβάνει προστατευόμενα είδη όπως η θαλάσσια χελώνα Carretacarreta και η φώκια Monachusmonachusπού έχει θεαθεί αρκετές φορές στον κόλπο του Αργοστολίου τα τελευταία χρόνια και που είναι ένα είδος που βρίσκεται στο όριο της εξαφάνισης.

Ποιες είναι οι αποστάσεις ασφαλείας ενός αγκυροβολημένου κρουαζιερόπλοιου από ένα δεξαμενόπλοιο μεταφοράς καυσίμων; Θα μπορούν τα κρουαζιερόπλοια να βρίσκονται αρόδου στον κόλπο του Αργοστολίου ή θα υπάρχουν περιορισμοί τις ημέρες που θα γίνεται εκφόρτωση καυσίμων από το δεξαμενόπλοιο;

Τέλος, στη ΜΠΕ δεν δίνεται κανένα στοιχείο για την βυθομετρία της περιοχής, τα οικοσυστήματα του βυθού κλπ.

Τα ανωτέρω ελλείμματα της ΜΠΕ (μη αξιολόγηση του τρόπου μετάγγισης των καυσίμων από τα πλωτά μέσα προς την ξηρά) αποτελούνουσιώδειςπαραλείψεις της Μελέτης γεγονός που την καθιστά αναξιόπιστη και που θα επέβαλλε την επιστροφή της ΜΠΕ από την Αδειοδοτούσα Αρχή στον Μελετητή και την άρνηση της υπηρεσίας να εκκινήσει την διαδικασία διαβούλευσης.

Επειδή απαραίτητη προϋπόθεση για την χρήση του θαλάσσιου πυθμένα αλλά και της ζώνης του αιγιαλού και της παραλίας για την κατασκευή έργων αγωγών μεταφοράς καυσίμων είναι η θετική γνωμοδότηση μιας σειράς υπηρεσιών όπως το ΓΕΝ, ΥΕΝ, κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου, θα έπρεπε να έχουν προσκομιστεί η σχετικές γνωμοδοτήσεις και απόψεις των προαναφερόμενων φορέων καθώς και Τοπογραφικό Διάγραμμα με χαραγμένες τις ζώνες του αιγιαλού και της παραλίας.

Παρατήρηση 2:

Στην ΜΠΕ δεν γίνεται καμία αναφορά για ένα πιθανό ατύχημα (διαρροή) στις χερσαίες γραμμές μεταφοράς των καυσίμων. Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στο έδαφος, στον υπόγειο υδροφορέα στη χερσαία χλωρίδα και πανίδα; Ποια θα είναι τα μέτρα και το σχέδιο αντιμετώπισης ενός τέτοιου συμβάντος; Ποια είναι η σχέση των δασικών πυρκαγιών με την ύπαρξη των αγωγών μεταφοράς καυσίμων, ποια είναι η σχέση της σεισμικής δραστηριότητας με τους αγωγούς μεταφοράς καυσίμων; Τι θα συμβεί στην περίπτωση που η διαρροή οφείλεται σε αστοχία υλικού;

Τα ανωτέρω ελλείμματα της ΜΠΕ (μη αξιολόγηση των προαναφερόμενων κινδύνων) αποτελούν ουσιώδειςπαραλείψεις της Μελέτης γεγονός που την καθιστά αναξιόπιστη και που θα επέβαλλε την επιστροφή της ΜΠΕ από την Αδειοδοτούσα Αρχή στον Μελετητή και την άρνηση της υπηρεσίας να εκκινήσει την διαδικασία διαβούλευσης.

Παρατήρηση 3:

Στη μελέτη αναλύονται διάφορα σενάρια σχετικά με την παραγωγή επικίνδυνων υγρών αποβλήτων από τη μονάδα. Το ζήτημα όμως αυτό της επεξεργασίας και διάθεσης των αποβλήτων δεν αντιμετωπίζεται ικανοποιητικά. Η ίδια η μελέτη αφήνει μετέωρα μια σειρά από ζητήματα με σημαντικότερο αυτό της διάθεσης των επεξεργασμένων αποβλήτων. Ειδικότερα, ο ίδιος ο Μελετητής παραδέχεται ότι μετά την «δευτεροβάθμια» επεξεργασία των επικίνδυνων υγρών αποβλήτων που σχετίζονται με την υγρασία των καυσίμων αλλά και τις εισροές όμβριων υδάτων στις εγκαταστάσεις θα επιτυγχάνεται «σχεδόν πλήρης διαχωρισμός» του μίγματος υδρογονανθράκων – νερού.

Το «σχεδόν πλήρης διαχωρισμός» είναι μια γενική και ομιχλώδης έκφραση. Στη συνέχεια ακολουθεί υποτίθεται επεξεργασία με φίλτρα άνθρακα τα οποία όμως δεν περιγράφονται ως προς τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά. Μετά από αυτό το στάδιο βγαίνει το συμπέρασμα ότι το νερό θα είναι καθαρό κάτι όμως που δεν είναι καθόλου βέβαιο.

Σε κάθε περίπτωση γίνεται φανερό ότι με την επιλεγείσα μέθοδο επεξεργασίας δύναται να υπάρχουν κατάλοιπα υδρογονανθράκων στην εκροή της επεξεργασίας. Για την εκροή αυτή δεν αναφέρεται στην ΜΠΕ που τελικά θα διατίθεται.

Τι θα γίνεται το επεξεργασμένο απόβλητο; Θα γίνεται μεταφορά με βυτιοφόρα στην ΕΕΛ Αργοστολίου; Είναι συμβατό με την λειτουργία της ΕΕΛ ένα απόβλητο που μπορεί να περιέχει υδρογονάνθρακας; Δύναται να επηρεάσει αρνητικά την λειτουργία της ΕΕΛ Αργοστολίου;

Τελικά, που θα διατίθενται τα επεξεργασμένα υγρά απόβλητα;

Παρατήρηση 4:

Στη ΜΠΕ, δεν γίνεται καμία αξιολόγηση σχετικά με τις κυκλοφοριακές συνθήκες που θα διαμορφωθούν στην ευρύτερη περιοχή του έργου. Έπρεπε να αξιολογηθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες που θα διαμορφωθούν μετά την λειτουργία της εγκατάστασης ως προς την ικανότητα του οδικού δικτύου τόσο στην άμεση όσο και στην ευρύτερη περιοχή του έργου, να εξυπηρετήσουν την κίνηση μεγάλου αριθμού βυτιοφόρων οχημάτων και να προταθούν τα απαραίτητα μέτρα αντιμετώπισης των πιθανών προβλημάτων (π.χ. κυκλοφοριακές παρεμβάσεις, απαιτούμενες σημάνσεις, διαπλατύνσεις οδών, ειδικά μέτρα στη διασταύρωση του Μύλου του Πετρία κλπ).

Με βάση τα ανωτέρω εισηγούμαστε την λήψη απόφασης από το ΔΣ επί της ΜΠΕ της δραστηριότητας του θέματος ως εξής

ΕΙΣΗΓΗΣΗ

Το ΔΣ του Δήμου Αργοστολίου αποφασίζει – γνωμοδοτεί αρνητικά για την κατασκευή και λειτουργία της δραστηριότητας «ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΣΤΗ ΘΈΣΗ ΛΑΓΚΆΔΑ ΔΗΜΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΊΟΥ ΜΕ ΣΥΝΟΔΑ ΕΡΓΑ ΑΝΤΛΗΤΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΌ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΙΟΝΙΑΝ ΟΙΛ ΑΕ, ΣΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΚΑΙ ΧΕΡΣΑΙΑ ΠΕΡΙΟΧΉ ΠΛΗΣΙΟΝ ΠΡΩΗΝ ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ «ΜΑΓΙΑΓΡΟΥ» ΣΤΟΝ ΚΟΛΠΟ ΤΟΥ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ, διότι:

Το τμήμα της δραστηριότητας που περιλαμβάνει την εκφόρτωση καυσίμων από πλοία προτείνεται να γίνει σε θέση που θα επηρεάσει αρνητικά την Κρουαζιέρα στην πόλη του Αργοστολίου (ακριβώς απέναντι και σε μικρή απόσταση από την προβλήτα των κρουαζιερόπλοιων αλλά και από τα κρουαζιερόπλοια που βρίσκονται συνήθως αρόδου στην άμεση περιοχή εκφόρτωσης). Το γεγονός αυτό δύναται να έχει ισχυρές αρνητικές συνέπειες στην οικονομία της πόλης του Αργοστολίου αλλά και του νησιού συνολικά.
Το τμήμα της δραστηριότητας που περιλαμβάνει την εκφόρτωση καυσίμων από πλοία προτείνεται να γίνει σε θέση που δεν υπάρχει ασφαλής λιμενική εγκατάσταση ενώ στη ΜΠΕ δεν γίνεται καμία αξιολόγηση των πιθανών κινδύνων από την διαρροή καυσίμων στις υφιστάμενες ανθρώπινες δραστηριότητες, στο φυσικό θαλάσσιο περιβάλλον και στα προστατευόμενα είδη του κόλπου του Αργοστολίου. Η εκφόρτωση τέτοιων φορτίων θα πρέπει να γίνεται σε κατάλληλες, ασφαλείς λιμενικές εγκαταστάσεις.
Στη ΜΠΕ του έργου δεν γίνεται καμία αξιολόγηση για πιθανό ατύχημα – διαρροής καυσίμων από τους χερσαίους αγωγούς μεταφοράς καυσίμων και τις συνέπειες που θα είχε αυτό για το έδαφος και τον υπόγειο υδροφορέα. Δεν γίνεται επίσης καμία αξιολόγηση στις κυκλοφοριακές συνθήκες που θα διαμορφωθούν στο οδικό δίκτυο της ζώνης επιρροής της δραστηριότητας και στις πιθανές παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν.
Η χωροθέτηση και λειτουργία της συγκεκριμένης εγκατάστασης δύναται να προκαλέσει μεγάλης κλίμακας αρνητικές συνέπειες στην τοπική οικονομία και το φυσικό περιβάλλον (κυρίως στον κόλπο του Αργοστολίου) και κατά συνέπεια δεν πρέπει να επιτραπεί.
Το πλήρες έγγραφο της εισήγησης στους Δημοτικούς Συμβούλους

  • Εισήγηση Διονύση Μινέτου σε Δημοτικούς Συμβούλους

 

  •  Έγκριση ΠΙΝ για ΙΟΝΙΑΝ ΟΙΛ

ΑΠΟΦΑΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 16 ΩΓ257ΛΕ-ΟΙ5 by Inkefalonia Portal on Scribd

  •  ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ




00 inkefalonia general ad 300X250