Οι 10 υπερτροφές που μας χαρίζουν υγεία!

Δημοσιεύτηκε: Σάββατο, 11 Ιανουαρίου 2020 11:10

Οι 10 υπερτροφές που μας χαρίζουν υγεία!

Οι υπερτροφές ή τα superfoods είναι τρόφιμα με ιδιαίτερα υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες, μέταλλα, αμινοξέα και ένζυμα που προσφέρουν στον οργανισμό ενέργεια και ευεξία ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθούν στην καταπολέμηση ασθενειών.

Οι υπερτροφές δεν είναι μία καινούργια διατροφική μόδα αφού από την αρχαιότητα αναφέρονται τροφές που καταναλώνονται για τις θρεπτικές και τις θεραπευτικές τους ιδιότητες όπως το ιπποφαές που αποτελούσε μέρος της διατροφής των στρατιωτών του Μ. Αλεξάνδρου και το λύκιον (γκότζι μπέρις) που περιλαμβανόταν στη διατροφή των Αρχαίων Ελλήνων και Ρωμαίων.

Για να χαρακτηριστεί κάποιο τρόφιμο ως υπερτροφή θα πρέπει να υπάρχουν κλινικές έρευνες και δημοσιεύσεις μελετών που να πιστοποιούν τις ευεργετικές ιδιότητες που διαθέτει η συγκεκριμένη τροφή στον οργανισμό. Παρακάτω θα σας παρουσιάσουμε τις 10 δημοφιλέστερες και επιστημονικά αποδεδειγμένες υπερτροφές που προσφέρουν σημαντικά οφέλη στην υγεία.

  1. Κουρκουμάς: Μπαχαρικό με ισχυρές αντιφλεγμονώδεις, αντιοξειδωτικές και αποτοξινωτικές ιδιότητες. Ενισχύει την μνήμη και περιορίζει τις φθορές των εγκεφαλικών λειτουργιών που έρχονται με την πάροδο του χρόνου, βοηθάει στη μείωση των πόνων που προκαλούνται από την οστεοαρθρίτιδα, φροντίζει για την ομαλή λειτουργία του καρδιαγγειακού και συμβάλλει στην ομαλή πέψη.
  2. Πράσινο τσάι: Αποτελεί ένα ρόφημα πλούσιο σε πολυφαινόλες και κατεχίνες οι οποίες βοηθούν δραστικά στην πρόληψη καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη και του καρκίνου. Αποτελεί ένα «δυνατό» σύμμαχο στην απώλεια βάρους αφού ενεργοποιεί και επιταχύνει το ρυθμό «καύσης» του λίπους.
  3. Τζίντζερ (πιπερόριζα): Πρόκειται για ένα μπαχαρικό πλούσιο σε μαγνήσιο και ψευδάργυρο που συνιστάται για τη μείωση των ημικρανιών και των πονοκεφάλων, για την ανακούφιση από τη ναυτία και τη μείωση των επεισοδίων εμετού. Παράλληλα, τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, μειώνει τους πόνους και τις φλεγμονές και βοηθάει στην εύρυθμη λειτουργία του πεπτικού συστήματος.
  4. Σπιρουλίνα: Είναι ένα μικροσκοπικό φύκι πλούσιο σε πρωτεΐνη, σίδηρο, βιταμίνες Β & Ε και Β-καροτένιο. Είναι πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών στοιχείων που δρουν κατά του καρκίνου και ενισχύουν την προστασία από τις οξειδωτικές βλάβες. Ταυτόχρονα, μας προστατεύει από τους κινδύνους της καρδιακής νόσου αφού η κατανάλωσή της συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων.
  5. Μούρα: Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα μύρτιλα, οι φράουλες, τα σμέουρα, τα γκότζι μπέρι, τα ακάι κ.α. και χαρακτηρίζονται για την υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνες Ε & C, ανθυκυανίνες, καροτενοειδή και φυτοοιστρογόνα. Τα συστατικά τους προλαμβάνουν την κυτταρική γήρανση, ενισχύουν την άμυνα του οργανισμού και ενισχύουν την καλύτερη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος. Έχει παρατηρηθεί ότι αναστέλλουν την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων ενώ φαίνεται να δρουν αποτελεσματικά και σε πειραματικές θεραπείες κατά του καρκίνου.
  6. Πράσινα φυλλώδη λαχανικά (μπρόκολο, σπανάκι, λάχανο, μαρούλι κ.α): Μία ποικιλία λαχανικών που είναι πλούσια πηγή φυλλικού οξέως, βιταμινών Α,C & K, Β- καροτίνης και αντιοξειδωτικών ουσιών. Η καθημερινή κατανάλωση τους σχετίζεται με μείωση της αρτηριακής πίεσης, σταθεροποίηση του σακχάρου στο αίμα, και στη μείωση συσσώρευσης λίπους στο ήπαρ. Βελτιώνουν τη φυσική κατάσταση και τις αντοχές του οργανισμού ενώ ταυτόχρονα μας προστατεύουν από τον κίνδυνο χρόνιων παθήσεων.
  7. Τζινσένγκ: Πρόκειται για αποξηραμένη ρίζα φυτού η οποία προσφέρει ένα φυσικό τρόπο τόνωσης της σωματικής και πνευματικής υγείας. Καταπολεμά την κούραση και την ατονία αυξάνοντας την αντοχή του οργανισμού, ενώ παράλληλα βελτιώνει τη μνήμη και αυξάνει την νοητική διαύγεια. Η κατανάλωσή του ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης διάφορων ασθενειών όπως ο διαβήτης και ο καρκίνος.
  8. Ξηροί καρποί: Μία μεγάλη ποικιλία καρπών όπως είναι τα αμύγδαλα, τα φουντούκια, τα φυστίκια και τα καρύδια εμπλουτισμένα με βιταμίνες, μέταλλα, ωμέγα-3, λιπαρά οξέα και φυτικές ίνες που θωρακίζουν την καλή υγεία. Αποτελούν ενισχυμένη πηγή ενέργειας για τον οργανισμό ενώ τον προστατεύουν από την πιθανότητα εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Αν και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε θερμίδες, η ένταξη τους στη διατροφή έχει αποδειχθεί ότι βοηθάει στον έλεγχο και στη μείωση του βάρους.
  9. Σπόροι ChiaΟι μικροσκοπικοί σπόροι Chia χαρακτηρίζονται ως υπερτροφή βάση των εντυπωσιακών τους συστατικών. Πλούσιοι σε βιταμίνες, φυτικές ίνες, λιπαρά Ω-3 (πιο περιεκτικοί από το σολομό), σίδηρο (3 φορές περισσότερο από το σπανάκι) και ασβέστιο (6 φορές περισσότερο ασβέστιο από το γάλα)! Βοηθούν στην εύρυθμη λειτουργία του νευρικού συστήματος, της καρδιάς και του εγκεφάλου ενώ ταυτόχρονα αυξάνουν τη δύναμη και την αντοχή. Αποτελούν εξαιρετική βοήθεια στο αδυνάτισμα αφού προκαλούν έντονο κορεσμό και προκαλούν διέγερση στο μεταβολισμό.
  10. Μαύρη σοκολάτα: Τα εντυπωσιακά οφέλη της μαύρης σοκολάτας οφείλονται στα υψηλά ποσοστά περιεκτικότητας σε ισχυρά αντιοξειδωτικά (φλαβανοειδή), φυτικές ίνες, κάλιο, ασβέστιο και σίδηρο. Η κατανάλωσή της έχει συνδυαστεί τονωτικό του εγκεφάλου αφού ενισχύει την πνευματική διαύγεια, αυξάνει τη συγκέντρωση και δυναμώνει τις γνωστικές λειτουργίες. Παράλληλα, βελτιώνει την υγεία της καρδιάς ρυθμίζοντας την αρτηριακή πίεση και συμβάλλοντας στη μείωση της χοληστερίνης. Τέλος, θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα αντικαταθλιπτικά που μας προσφέρει η φύση λόγω της, πλούσιας σε ποσότητα, σερετονίνη που προσφέρει στον οργανισμό μας (νευροδιαβιβαστής με αντικαταθλιπτική δράση).

www.vdiet.gr