Επτάνησα, Κυκλάδες, και Πελοπόννησος: Όταν η ενδεχόμενη απαγόρευση μπορεί να θρυμματίσει τo συναισθηματικό αποτύπωμα εν πλω

Τελευταία ενημέρωση: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2025 15:54

Επτάνησα, Κυκλάδες, και Πελοπόννησος: Όταν η ενδεχόμενη απαγόρευση μπορεί να θρυμματίσει τo συναισθηματικό αποτύπωμα εν πλω

Άρθρο του κ. Γιώργου Παρίση, Πλοιάρχου MMa, MSc, D.M. Shipping Instructor και Τομεάρχη Εκπαίδευσης της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Θαλαμηγών (HYCA).

Η επιχειρησιακή ροή ενός Super ή Mega yacht στις Κυκλάδες μοιάζει με λεπτοδουλεμένο ρολόι: ο πλοίαρχος συντονίζει καιρικά δεδομένα, διαθέσιμες θέσεις, ανάγκες επιβατών, καύσιμα, ανεφοδιασμό, εκδρομές και VIP δραστηριότητες. Οι άγκυρες πέφτουν όχι απλώς για να σταθεροποιηθεί το σκάφος, αλλά για να δημιουργηθεί σκηνικό εμπειριών… το πρωινό μπάνιο σε προστατευμένο όρμο, το δείπνο με φόντο ηλιοβασίλεμα, η διανυκτέρευση στην ήσυχη αγκαλιά της θάλασσας.

Με καθολική απαγόρευση αγκυροβολίας στα σκάφη αναψυχής (και ειδικότερα στα σκάφη άνω των 24 μέτρων) σε κρίσιμες περιοχές Ποσειδωνίας, αυτή η καθημερινότητα μετατρέπεται σε συνεχές επιχειρησιακό “σκάκι” υπό περιορισμό:

  • Οι ιδανικοί όρμοι εξαφανίζονται από τον χάρτη.
  • Οι πλοίαρχοι αναγκάζονται να διανύουν διπλάσιες αποστάσεις για ασφαλές αγκυροβόλιο.
  • Οι επισκέψεις στα νησιά γίνονται χρονικά πιεσμένες, με check-in/check-out σε μαρίνες που δεν μπορούν να καλύψουν τη χωρητικότητα.

Αυτό δεν είναι απλώς αλλαγή σχεδίου… είναι ανατροπή τρόπου ζωής εν πλω.

Ψυχολογικές Βλάβες (Η Αόρατη Κούραση)

Στον θαλάσσιο τουρισμό, το άυλο κεφάλαιο είναι το πιο πολύτιμο: η αίσθηση ελευθερίας και η ρέουσα εμπειρία.

Με τους περιορισμούς:

  • Το πλήρωμα λειτουργεί υπό διαρκή άγχος εναλλακτικών σχεδίων και φόβο προστίμων.
  • Οι πλοίαρχοι αισθάνονται επιχειρησιακά αλυσοδεμένοι, υποτιμημένοι στην επαγγελματική τους κρίση.
  • Οι επιβάτες αντιλαμβάνονται ασυνείδητα την ένταση και η εμπειρία του “once in a lifetime” ταξιδιού χάνει την ανεπιτήδευτη πολυτέλειά της.

Η ψυχολογική φθορά δεν είναι στιγμιαία. Είναι σωρευτική. Και στον κόσμο του yachting, η φήμη ενός προορισμού μπορεί να γκρεμιστεί αθόρυβα, όχι από τις θύελλες, αλλά από την αίσθηση περιορισμού.

Οικονομικές Βλάβες (Ο Λογαριασμός της Απόστασης)

Η απώλεια φυσικών αγκυροβολίων σημαίνει:

  • Αυξημένη κατανάλωση καυσίμου για πρόσβαση σε εναλλακτικά σημεία.
  • Μείωση διανυκτερεύσεων κοντά σε μικρά νησιά που δεν διαθέτουν μαρίνα.
  • Μεταφορά δαπανών αλλού (αν το σκάφος αναγκαστεί να δέσει σε ένα άλλο νησί αντί του αρχικού προορισμού, η τοπική οικονομία της πρώτης επιλογής μηδενίζεται για εκείνη τη μέρα.

Με βάση τα στοιχεία του ΙΟΒΕ και των προηγούμενων αναλύσεων, η απώλεια για τα ελληνικά νησιά (πρώτης προτίμησης) μπορεί να ξεπεράσει τα 74 εκατ. € ετησίως, μόνο από την άμεση δαπάνη των σκαφών >24 μ. (χωρίς να υπολογίζουμε τη δευτερογενή απώλεια σε τουριστικές και εμπορικές αλυσίδες).

Collapse Τουριστικού Προφίλ (Από “Exclusive” σε “Inconvenient”)

Οι Κυκλάδες, τα νησιά του Ιονίου και η Πελοπόννησος μαζί με την Ύδρα και τις Σπέτσες δεν είναι απλώς προορισμός… είναι brand. Ένα brand που πουλάει προσβασιμότητα σε κορυφαία εμπειρία.

Με τους περιορισμούς:

  • Οι ναυλωτές (στην κατηγορία των μεγάλων σκαφών) θα στραφούν σε περιοχές με φιλικότερο καθεστώς αγκυροβολίας (Σαρδηνία, Αμάλφι, Κροατία και φυσικά στην Τουρκία).
  • Τα διεθνή yacht brokers θα αφαιρέσουν τις περιοχές αυτές στις οποίες θα μπούν οι περιορισμοί από τις premium λίστες τους.
  • Η εικόνα “high-end island hopping” θα αντικατασταθεί από “logistics headache”.

Η ζημιά στο τουριστικό προφίλ δεν θα είναι θεωρητική. Θα είναι η αρχή ενός αλυσιδωτού brand degradation που δύσκολα αναστρέφεται.

 

Collapse Διασύνδεσης Yachting στις Κυκλάδες (Το Σπάσιμο του Νησιωτικού Συνδετήρα)

Το yachting λειτουργεί σαν αόρατη γέφυρα που ενώνει Μύκονο – Πάρο – Σίφνο – Μήλο – Σαντορίνη. Σαν μια οδό που αόρατα ενώνει την Κέρκυρα με τους Παξούς και το Μεγανήσι με την Λευκάδα. Σαν μια διαδρομή που αρχίζει από την υπέροχη Ζάκυνθο ακολουθώντας μια υπέροχη διαδρομή σε όλη την νότια Πελοπόννησο μέχρι την Μητροπολιτική Αθήνα και αντίστροφα.

Τα σκάφη και ειδικά τα άνω των 24 μέτρων δεν φέρνουν απλά εισόδημα στις τοπικές κοινωνίες και στην Ελληνική οικονομία, αλλά μετακινούν επιβάτες, συνεργεία, προμήθειες, καύσιμα και αμέτρητες υπηρεσίες μεταξύ των παραπάνω υπέροχων προορισμών.

Όταν οι άγκυρες σηκώνονται μακριά από τις φυσικές θέσεις τους, αυτό το νησιωτικό οικοσύστημα διασύνδεσης καταρρέει και οι μικρότεροι προορισμοί – αυτοί που ζουν από την τυχαία αλλά σταθερή ροή του yachting – μένουν εκτός κυκλώματος.

Το αποτέλεσμα;

  • Ένα κενό που δεν μπορεί να καλυφθεί ούτε από τον μαζικό τουρισμό ούτε από την τοπική ναυτιλία.

Η Πολιτική των Αγκυρών

Η προστασία της Ποσειδωνίας είναι αδιαπραγμάτευτη. Αλλά όταν η περιβαλλοντική πολιτική γίνεται με άξονα την απαγόρευση αντί για την τεκμηρίωση και την εκπαίδευση, το κόστος ξεπερνά την οικολογία και αγγίζει την ίδια την κοινωνική και οικονομική συνοχή των νησιών.

Το yachting δεν είναι αντίπαλος του περιβάλλοντος (είναι πιθανός του σύμμαχος, εφόσον ενταχθεί σε πλαίσιο υπεύθυνης λειτουργίας και πιστοποίησης).

 

Γιώργος Παρίσης, Πλοίαρχος MMa, MSc, D.M. Shipping Instructor και Τομεάρχης Εκπαίδευσης της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Θαλαμηγών (HYCA)

Σημείωση Πνευματικών Δικαιωμάτων

Το παρόν άρθρο αποτελεί πνευματική δημιουργία και αποκλειστική ιδιοκτησία του κ. Γιώργου Παρίση. Όλες οι διατυπώσεις, η αφηγηματική αρχιτεκτονική, η πρωτότυπη ορολογία και τα παραδείγματα προστατεύονται από την ελληνική και διεθνή νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων. Απαγορεύεται η ολική ή μερική αναπαραγωγή, αντιγραφή, τροποποίηση ή χρήση του περιεχομένου χωρίς έγγραφη άδεια του δημιουργού.

Ο κ. Γιώργος Παρίσης, Πλοίαρχος MMa, MSc, D.M. Shipping Instructor και Τομεάρχης Εκπαίδευσης της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Θαλαμηγών (HYCA), διατηρεί πλήρως τα ηθικά και περιουσιακά δικαιώματα επί του πρωτότυπου περιεχομένου και της εννοιολογικής
ακεραιότητας του παρόντος έργου.

(Οι εξωτερικές πηγές και αναφορές που χρησιμοποιούνται στο άρθρο παρατίθενται αποκλειστικά για την τεκμηρίωση επιχειρημάτων και την ενίσχυση της επιστημονικής εγκυρότητας του κειμένου. Τα πνευματικά δικαιώματα αυτών ανήκουν στους αντίστοιχους δημιουργούς τους και η χρήση τους γίνεται σύμφωνα με τις αρχές της εύλογης χρήσης και τους κανόνες ακαδημαϊκής αναφοράς).

Βιβλιογραφία & Πηγές

1. IOBE – Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών. (2023). Η συμβολή του Yachting στην Ελληνική Οικονομία.
2. Unsworth, R. K. F., Nordlund, L. M., & Cullen-Unsworth, L. C. (2019). Global challenges for seagrass conservation. Frontiers in Marine Science, 6, Article 153.
3. Britannia P&I Club. (2024). Dragging anchor – Prevention and risk awareness.
4. Parisis, G. (2023–2025). Mental Models and Human-Centered Nautical Intelligence in Yachting. Διεθνείς δημοσιεύσεις & αρθρογραφία UpdateTimes.gr.
5. European Commission. (2021). EU Strategy on offshore renewable energy and marine protected areas.
6. Yacht Club de Monaco. (2023). Survey on the impact of anchorage restrictions on captain decisions.
7. Boataround. (2025). Greece Sailing Guide 2025: Best anchorages, weather, and charter prices.

dnews.gr




336 X 280

16122257999808197650 2

 

 

00 inkefalonia general ad 300X250