Ηλίας Στεφανάτος: «Η Ελλάδα φορολογεί την κρουαζιέρα χωρίς στρατηγική- Η Κεφαλονιά έχει δυνατότητες, αλλά χρειάζεται λιμενικό σχεδιασμό» (InKefalonia 89,2)

Δημοσιεύτηκε: Σάββατο, 28 Ιουνίου 2025 10:14

Ηλίας Στεφανάτος: «Η Ελλάδα φορολογεί την κρουαζιέρα χωρίς στρατηγική- Η Κεφαλονιά έχει δυνατότητες, αλλά χρειάζεται λιμενικό σχεδιασμό» (InKefalonia 89,2)

Στον Inkefalonia 89,2 και την εκπομπή «Μέρα Μεσημέρι» με την Ελευθερία Κουλουριώτου, μίλησε ο Πλοίαρχος Ηλίας Στεφανάτος, ειδικός στα θέματα κρουαζιέρας και θαλάσσιου τουρισμού και μέλος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Αργοστολίου, αναφερόμενος στην ανάγκη για ορθή στρατηγική στον τομέα της κρουαζιέρας, με σύγχρονες υποδομές, έξυπνο σχεδιασμό ελλιμενισμού και συνεργασία ανάμεσα στην τοπική αυτοδιοίκηση και την κεντρική διοίκηση.

Ο κ. Στεφανάτος, επιχειρώντας μία γενική προσέγγιση, υπογράμμισε πως κατά βάση στη χώρα μας λείπει η κουλτούρα φιλοξενίας και ορισμού, επισημαίνοντας πως υλοποιούνται ενέργειες οι οποίες, πέρα από τις υποδομές, μπορούν να αμαυρώσουν την εικόνα της Ελλάδας, όπως κάποιες σπασμωδικές κινήσεις της κυβέρνησης σχετικά με τα νέα τέλη.

Συγκεκριμένα, ανέφερε πως πρόκειται για τέλη της τάξης των 20 ευρώ για τη Σαντορίνη και τη Μύκονο, 10 ευρώ για τον Πειραιά και άλλα δημοφιλή μέρη, και 5 ευρώ για τους υπόλοιπους προορισμούς. Ξεκαθάρισε όμως ότι το ζήτημα δεν είναι το ύψος των τελών, αλλά ο τρόπος εφαρμογής τους. Όπως είπε, το μέτρο ξεκίνησε με το πρόσχημα της αντιμετώπισης του υπερτουρισμού, ωστόσο κατά την άποψή του, η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει υπερτουρισμό αλλά έλλειψη διαχείρισης, τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε νησιά και δημοφιλείς προορισμούς.

Τόνισε ότι αυτό που παρατηρείται είναι μια γενικευμένη «οριζοντικοποίηση» των πάντων, με την κυβέρνηση να προχωρά σε φοροεισπρακτικά μέτρα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες και ανάγκες. Επέκρινε το γεγονός ότι δεν υπάρχει στρατηγική σε βάθος χρόνου, σημειώνοντας πως πριν από τρεις εβδομάδες η κυβέρνηση ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά την επιβολή του τέλους κρουαζιέρας, ενώ αρχικά είχε ειπωθεί ότι αυτό θα εφαρμοζόταν από το επόμενο έτος, έπειτα από διάλογο με τις εταιρείες.

Ενημέρωσε πως ο Γενικός Διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας επισκέφθηκε την Ελλάδα και εξέφρασε στην κυβέρνηση την έντονη δυσαρέσκεια και τις ανησυχίες του για τον αιφνιδιασμό και τη χρονική στιγμή εφαρμογής του μέτρου, τη στιγμή που η σεζόν είχε ήδη ξεκινήσει και οι εταιρείες είχαν ήδη πουλήσει πακέτα. Όπως ανέφερε ο κ. Στεφανάτος, οι εταιρείες δεν μπορούν να μετακυλήσουν το κόστος στους επιβάτες, άρα θα το επωμιστούν οι ίδιες. Χαρακτηριστικά είπε ότι ένας επιβάτης που επισκέπτεται πέντε ελληνικά νησιά, ανάμεσά τους τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, μπορεί να χρεωθεί συνολικά μέχρι και 60 ευρώ.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το υπουργείο εξέφρασε την ανένδοτη στάση της κυβέρνησης, παρά τις επιφυλάξεις της Ένωσης Κρουαζιέρας, που δεν έχει ενημερωθεί για το πού θα διατεθούν τα έσοδα από τα τέλη. Όπως ενημέρωσε, τους ειπώθηκε ότι τα χρήματα θα διανεμηθούν κατά ένα τρίτο σε κάθε ένα από τα Υπουργεία Ναυτιλίας, Τουρισμού και Εσωτερικών για την αναβάθμιση των υπηρεσιών, χωρίς ωστόσο να παρουσιαστεί κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο αξιοποίησης.

Ο κ. Στεφανάτος επισήμανε ότι οι εταιρείες αντιδρούν, καθώς δεν υπάρχει διαφάνεια, και εάν υπήρχε σαφές πλάνο για το πού πηγαίνουν τα χρήματα, τότε το μέτρο θα μπορούσε να εξηγηθεί στους επιβάτες. Αντί αυτού, υποστήριξε πως επικρατεί μια νοοτροπία πρόχειρης διαχείρισης και έλλειψης σχεδιασμού, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι όλα γίνονται «στο πόδι».

Ανέφερε επίσης ότι, κατά τη διάρκεια της συνάντησης με κυβερνητικούς παράγοντες, τονίστηκε πως το γεγονός ότι τα πλοία έρχονται φέτος στην Ελλάδα δεν σημαίνει ότι θα συνεχίσουν να έρχονται, εάν η χώρα πάψει να είναι οικονομικά βιώσιμη ως προορισμός. Όπως χαρακτηριστικά μετέφερε, «θα πάρουμε τα καράβια μας και θα πάμε αλλού, υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές που κάνουν πορτοκάλια».

Επεσήμανε ακόμη τον έντονο ανταγωνισμό στην ευρύτερη περιοχή, αναφέροντας την Τουρκία που συνεχώς αναπτύσσεται, αλλά και την Αλβανία, που εισέρχεται δυναμικά στον τουρισμό και την κρουαζιέρα. Ειδικά για τους Αγίους Σαράντα και το Δυρράχιο, ενημέρωσε ότι μεγάλες εταιρείες, μεταξύ αυτών και αυτή με την οποία συνεργάζεται ο ίδιος, είχαν συνάντηση με τον δήμαρχο και ότι πραγματοποιείται επένδυση ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ για τη δημιουργία μαρίνας και νέου λιμανιού. Αντίθετα, όπως είπε, η Ελλάδα, ενώ έχει ένα ισχυρό brand name, δεν κάνει τίποτα για να το προστατεύσει, αλλά μάλλον το καταστρέφει.

Αναφορικά με τις τοπικές συζητήσεις για την κρουαζιέρα, ανέφερε ότι είχε θέσει όλα τα παραπάνω ζητήματα στη συνεδρίαση της Τουριστικής Επιτροπής του Δήμου Αργοστολίου στα τέλη Μαρτίου, αλλά, όπως είπε, η Επιτροπή είναι γνωμοδοτικό όργανο και δεν έχει τη δυνατότητα να παρέμβει ουσιαστικά. Εξέφρασε την πρόθεση να συζητήσει με τον Αντιπεριφερειάρχη κ. Κουρή, τονίζοντας πως απαιτείται εθνικός σχεδιασμός, καθώς οι περιφερειακοί και τοπικοί σχεδιασμοί δεν επαρκούν. Υπογράμμισε ότι τα Ιόνια Νησιά έχουν μεγάλη δυναμική, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η Κέρκυρα αναμένεται να έχει 550 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων φέτος, ενώ το Αργοστόλι περίπου 150, παρουσιάζοντας ανοδική πορεία κάθε χρόνο.

Ο κ. Στεφανάτος μίλησε και για την είσοδο των ιδιωτών στον τομέα της κρουαζιέρας, επισημαίνοντας ότι το Κατάκολο είναι έτοιμο να παραχωρηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ σε εταιρεία που θα διαχειρίζεται το λιμάνι για τα επόμενα 30 χρόνια, με σημαντική επένδυση. Ανέφερε ότι υπάρχουν ενδιαφερόμενες εταιρείες όπως η NESI’s Royal Caribbean και μία τουρκικών συμφερόντων, προσθέτοντας ότι πιθανόν θα συμπεριληφθεί και το παλιό λιμάνι της Πάτρας. Προειδοποίησε ότι τέτοιες κινήσεις μπορούν να «κόψουν κίνηση» από την Κεφαλονιά, τονίζοντας ότι πρέπει και το Αργοστόλι να κινηθεί πιο γρήγορα, δεδομένου ότι ακόμα αναμένει το master plan του λιμανιού.

Αναφερόμενος στη χρήση και λειτουργία της προβλήτας κρουαζιεροπλοίων, σημείωσε ότι έχει σχεδιαστεί λανθασμένα. Ωστόσο, όπως είπε, το υπάρχον έργο μπορεί να αναδιαμορφωθεί. Ενημέρωσε ότι υπάρχει master plan για την κατασκευή δεύτερης προβλήτας μαζί με το εμπορικό λιμάνι και τον μικρό κόλπο μπροστά από την αγορά. Αναφέρθηκε στο πρόβλημα της άγρας πελατών, το οποίο δημιουργεί αναστάτωση κατά την αποβίβαση των επιβατών, σημειώνοντας ότι το λιμάνι δεν διαθέτει επαρκή ζώνη ασφαλείας και ο έλεγχος είναι πλημμελής.

Τόνισε την ανάγκη να οριοθετηθεί και να επεκταθεί ο χώρος ασφαλείας, ώστε οι επιβάτες να μην έρχονται σε άμεση επαφή με τους τοπικούς παράγοντες. Επεσήμανε ότι οι επαγγελματίες μπορούν να διαφημίζουν τις υπηρεσίες τους από προκαθορισμένα σημεία, όπως γίνεται σε όλο τον κόσμο, χωρίς να προκαλούν συνωστισμό. Αναφέρθηκε ειδικά στην ανάγκη κατεδάφισης του οικήματος στην Κυανή Ακτή, το οποίο, όπως είπε, ανήκει στον Δήμο, ώστε να δημιουργηθεί χώρος στάθμευσης για τα λεωφορεία, ο οποίος να μπορεί να απομονώνεται κατά την άφιξη των πλοίων με ημιμόνιμα κιγκλιδώματα.

Παράλληλα, έκανε λόγο για την ανάγκη δημιουργίας νέας περίφραξης και πύλες διοχέτευσης της κυκλοφορίας, ώστε να αποφεύγεται η άμεση επαφή των εκδρομών του πλοίου με τους τοπικούς επαγγελματίες. Υπογράμμισε ότι όλα αυτά μπορούν να γίνουν χωρίς μόνιμες κατασκευές και με σεβασμό στον δημόσιο χώρο.

Σε ό,τι αφορά τα θέματα ασφάλειας, κατήγγειλε πως αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο ένας άνθρωπος που ελέγχει ποιος μπαίνει ή βγαίνει, χωρίς ανιχνευτές μετάλλων ή έλεγχο αποσκευών. Εξήγησε ότι επειδή το λιμάνι είναι υπαίθριο και δεν διαθέτει τερματικούς χώρους, δεν μπορούν να τοποθετηθούν τα κατάλληλα μηχανήματα. Ωστόσο, όπως είπε, μπορεί να γίνει ένας τυπικός έλεγχος στην είσοδο και ο ουσιαστικός στο πλοίο, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει περίφραξη και προσωπικό ασφαλείας σύμφωνα με τα διεθνή πρωτόκολλα.

Τέλος, σημείωσε ότι αν εφαρμοστούν τα παραπάνω, το λιμάνι θα μπορεί να εισπράττει το ποσό των 2,5 ευρώ ανά επιβάτη για λόγους ασφαλείας. Με δεδομένο ότι πέρυσι έφτασαν 185.000 επιβάτες και φέτος αναμένονται περίπου 200.000, τόνισε πως το συνολικό ποσό που μπορεί να εισρεύσει στο Λιμενικό Ταμείο φτάνει περίπου το μισό εκατομμύριο ευρώ. Επεσήμανε ότι οι προτάσεις του για τις πύλες και τη διαχείριση του χώρου είναι ανοιχτές σε βελτιώσεις και πως είναι απαραίτητο να υπάρξει οργάνωση. «Δεν γίνεται εν έτει 2025…», κατέληξε χαρακτηριστικά.

{https://soundcloud.com/user-46829938/inkefalonia-89-2-ilias}




336 X 280

16122257999808197650 2

 

 

00 inkefalonia general ad 300X250