Γεροντάκης : Υποδομές, Airbnb και πτήσεις καθορίζουν το αύριο της Κεφαλονιάς (INKEFALONIA 89,2 )
Στον αέρα του Inkefalonia 89,2 και της εκπομπής «Μέρα Μεσημέρι» με τη δημοσιογράφο Ελευθερία Κουλουριώτου μίλησε ο supervisor της Skyserv και της Swissport στην Κεφαλονιά, μέλος του ΔΣ του Επιμελητηρίου Κεφαλονιάς και Ιθάκης και μέλος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Αργοστολίου, Γιώργος Γεροντάκης, καταθέτοντας τη δική του οπτική για την τουριστική περίοδο 2025 στην Κεφαλονιά.
Έργα ανακατασκευής στον διάδρομο του «Άννα Πολλάτου»
Ο κ. Γεροντάκης αρχικά ενημέρωσε για τις εργασίες αναμόρφωσης και ανακατασκευής του διαδρόμου του αεροδρομίου «Άννα Πολλάτου» από τη Fraport Greece, οι οποίες έχουν προγραμματιστεί για το διάστημα από 17 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2025. Όπως σημείωσε, αυτού του τύπου οι εργασίες γίνονται τουλάχιστον μία φορά ετησίως, καθώς είναι προφανές ότι επιβάλλεται να πραγματοποιούνται.
Υπενθύμισε ακόμη ότι, κατά τη διάρκεια των παραπάνω περιόδων, τυχόν πτήσεις επείγοντος χαρακτήρα (αεροδιακομιδές, πτήσεις ερευνών και διάσωσης, πυρόσβεσης, ανθρωπιστικές, κρατικές και λοιπές πτήσεις εθνικού χαρακτήρα) θα μπορούν να πραγματοποιηθούν από ελικόπτερα, ενώ όλες οι υπηρεσίες των αεροδρομίων θα παρέχονται κανονικά.
Ο ίδιος ανέφερε πως σε κάποια σημεία έχουν παρουσιαστεί προβλήματα και έκανε γνωστό περιστατικό του 2024, όταν αεροσκάφος της ισραηλινής εταιρείας EL AL KlasJet επιχείρησε να στρίψει στον διάδρομο και η πίσσα είχε ζεσταθεί σε τέτοιο βαθμό που το αεροσκάφος κόλλησε, με αποτέλεσμα να χρειαστεί να το τραβήξουν για να μπει στον διάδρομο. Χαρακτήρισε το συμβάν «τραβηγμένο», επισημαίνοντας ότι ήταν κάτι που ο ίδιος δεν είχε ξαναβιώσει.
Τουριστική κίνηση 2025 και μείωση Βρετανών επισκεπτών
Αναφερόμενος στην πορεία της τουριστικής κίνησης, ο κ. Γεροντάκης τόνισε ότι το 2025 η κίνηση κυμάνθηκε περίπου στα ίδια ποσοστά με το 2024, με μια μικρή αύξηση, όπως είχαν προεκτιμήσει οι έμμεσα εμπλεκόμενοι.
Σε ό,τι αφορά τη μείωση των Βρετανών επισκεπτών, εξέφρασε την άποψη ότι η μείωση σημειώθηκε στην Κεφαλονιά σε σχέση με τα άλλα Ιόνια Νησιά και εκτίμησε ότι βασικό ρόλο έπαιξε το γεγονός ότι άργησαν να ξεκινήσουν οι πτήσεις από την κεντρική και βόρεια Αγγλία. Όπως σημείωσε, από το Μάντσεστερ και πάνω οι πτήσεις άργησαν πολύ να ξεκινήσουν, ενώ είχαν προγραμματιστεί πτήσεις από το Gatwick, την περιοχή του Λονδίνου (νότια Αγγλία), το Bristol ακυρώθηκε για άλλους λόγους και το Manchester άργησε πάρα πολύ να επανέλθει.
Ο κ. Γεροντάκης υπογράμμισε ότι αυτή είναι η δική του εκτίμηση, αναγνωρίζοντας ότι μπορεί να μην είναι ο μοναδικός λόγος, αλλά πιστεύει πως έπαιξε σημαντικό ρόλο. Παρατήρησε ότι, κοιτάζοντας τα νούμερα, τις αφίξεις και τα προγράμματα, προκύπτει πως ο παράγοντας αυτός συνέβαλε στη μείωση της κίνησης από τη Μεγάλη Βρετανία.
Επεσήμανε επίσης ότι από τον Ιούνιο επανήλθαν οι συγκεκριμένες πτήσεις μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου, ενώ στη συνέχεια παρέμειναν οι πτήσεις από το Gatwick (Λονδίνο) μέχρι τις 8 Νοεμβρίου. Για τη μείωση του Οκτωβρίου, κατά 1.417 Βρετανούς τουρίστες σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2024, σημείωσε ότι «δεν είναι μεγάλο το νούμερο» και μπορεί να εκτιμηθεί εύκολα.
Shoulder months και επιμήκυνση της σεζόν
Σχετικά με την ενίσχυση των λεγόμενων shoulder months, των μηνών που προηγούνται ή ακολουθούν το καλοκαίρι, ο κ. Γεροντάκης ανέφερε ότι η ουσία είναι πως «δεν μπορούμε να κερδίσουμε τη μάχη της επιμήκυνσης της περιόδου», παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει.
Επισήμανε ότι το γεγονός πως η EasyJet βγαίνει με μία πτήση μέσα στον Νοέμβριο δεν αρκεί, ενώ η ισραηλινή εταιρεία σταμάτησε τις πτήσεις στις 21 Οκτωβρίου. Όπως τόνισε, αυτά «δεν είναι αυτά που θέλουμε», διευκρινίζοντας ότι στόχος είναι να ενισχυθούν η αρχή και το τέλος της σεζόν αρκετά ώστε να επιμηκυνθεί η περίοδος και να φτάσει στους έξι μήνες.
Το προφίλ του επισκέπτη και οι διαφορές με άλλα νησιά
Περνώντας στην ανάλυση του τουριστικού προϊόντος και του κάθε προορισμού, ο κ. Γεροντάκης υπογράμμισεότι πρέπει να εξετάζονται και άλλες παράμετροι και «δεν είναι μόνο ο αριθμός των αφίξεων το ένα και μόνο στοιχείο». Όπως εξήγησε, κάθε προορισμός είναι διαφορετικός και έχει διαφορετικό προφίλ επισκέπτη.
Για την Κεφαλονιά, ανέφερε ότι το νησί έχει ένα προφίλ επισκέπτη που αφορά τη μέση τάξη του «συνετού τουρίστα», αλλά και τον «ψαγμένο», ο οποίος δεν ενδιαφέρεται μόνο για ήλιο και θάλασσα και αναζητά κάτι παραπάνω. Σε αυτό το κοινό, όπως είπε, περίπου στοχεύει ο προορισμός.
Παράλληλα, έκανε σύγκριση με άλλους προορισμούς του Ιονίου, επισημαίνοντας ότι «άλλο προφίλ έχει η Ζάκυνθος, άλλο η Κέρκυρα που είναι πολλά χρόνια παραδοσιακός τουρισμός», με διαφορετική ποιότητα καταλυμάτων, αλλά και πολύ φθηνό τουρισμό, φέρνοντας ως παράδειγμα τον Κάβο που απευθύνεται στη νεολαία. Ανέφερε ότι και η Ζάκυνθος έχει αντίστοιχους προορισμούς, «που εγώ προσωπικά δεν τους θέλω και πολλοί, πιθανολογώ, δεν τους θέλουν».
Γι’ αυτό, όπως σημείωσε, πρέπει να εξεταστεί και το προφίλ του επισκέπτη, κατανοώντας ότι η Κεφαλονιά απευθύνεται σε έναν άλλο τύπο τουρίστα και οι γειτονικοί προορισμοί σε άλλον. «Δεν είναι μόνο ο αριθμός των αφίξεων, πρέπει να εξετάσουμε και άλλα», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο απολογισμός της Fraport και τα ιδιωτικά αεροσκάφη
Σε ό,τι αφορά τον απολογισμό της Fraport, ο κ. Γεροντάκης εξέφρασε ικανοποίηση για τα αποτελέσματα, σημειώνοντας ότι το αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς είναι πλέον «ένα καινούργιο κτήριο» που βοηθά στη λειτουργία και την εξυπηρέτηση.
Ωστόσο, επισήμανε ότι η μεγάλη υστέρηση εντοπίζεται στη διαχείριση των ιδιωτικών αεροσκαφών. Όπως είπε, «έπρεπε να έχουμε ιδιαίτερους χώρους και τη δυνατότητα να εξυπηρετούμε περισσότερα ιδιωτικά αεροσκάφη». Με τις πέντε θέσεις πάρκινγκ που υπάρχουν σήμερα, ανέφερε ότι «δυστυχώς αρνούμαστε θέσεις σε πολλά ιδιωτικά αεροσκάφη».
Αναφέρθηκε σε σχέδιο που έχει παρουσιάσει η Fraport, το οποίο, όπως παρατήρησε, «βλέπω να αργεί να υλοποιηθεί». Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ειδικού χώρου για ιδιωτικά αεροσκάφη αριστερά από την πύλη ασφάλειας, ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται περισσότερα αεροπλάνα και ενδεχομένως να καλύπτονται και διανυκτερεύσεις.
Για τη συμβολή αυτών των αφίξεων, ο κ. Γεροντάκης υπογράμμισε ότι δεν μπορεί να αποτιμηθεί εύκολα τι αφήνουν οικονομικά, καθώς πρόκειται για ταξιδιώτες με μεγάλη οικονομική δυνατότητα που διαθέτουν δικά τους αεροσκάφη και συνήθως πηγαίνουν σε γιοτ, μπορεί δε να μην κυκλοφορούν πολύ μέσα στην πόλη. Παρ’ όλα αυτά, σημείωσε ότι αποτελούν μια σημαντική «διαφήμιση για το νησί», την οποία δεν μπορεί κανείς εύκολα να μετρήσει. Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε άλλους ταξιδιώτες με μεγάλη οικονομική δυνατότητα, οι οποίοι νοικιάζουν ιδιωτικά αεροσκάφη για να έρθουν στην Κεφαλονιά, είτε για να επιβιβαστούν σε γιοτ είτε για να παραμείνουν στο νησί.
ΠΟΞ, βραχυχρόνια μίσθωση και ανάγκη νέου μοντέλου
Αναφερόμενος στην ΠΟΞ και την ετήσια διάσκεψη των προέδρων της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, ο κ. Γεροντάκης παρέθεσε τα βασικά ζητήματα που τέθηκαν, όπως το δημογραφικό, η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, ο οξύς ανταγωνισμός από τη βραχυχρόνια μίσθωση, τα σημάδια φθοράς στο παραγωγικό μοντέλο του τουρισμού και τα προβλήματα που σχετίζονται με:
- αύξηση κόστους,
- αστάθεια στις αγορές,
- πιεσμένα περιθώρια κέρδους,
- ανεπαρκείς υποδομές σε πολλούς προορισμούς.
Τόνισε την ανάγκη για επανεξέταση και αναδιάρθρωση του μοντέλου.
Ο ίδιος δήλωσε ότι συμφωνεί με τις επισημάνσεις αυτές, διότι το Airbnb έχει διογκωθεί, υπάρχει μεγάλος αριθμός καταχωρήσεων στην Κεφαλονιά, οι οποίες φορολογούνται και συνεισφέρουν οικονομικά, αλλά ένα μεγάλο κομμάτι της πελατείας των ξενοδοχείων το απορροφά η βραχυχρόνια μίσθωση. Γι’ αυτό, όπως είπε, γίνονται ενέργειες για τον περιορισμό του Airbnb, της διάρκειας που μπορεί κάποιος να νοικιάζει κ.λπ., επισημαίνοντας ότι πρέπει να ληφθούν μέτρα, καθώς η αντιμετώπιση είναι ετεροβαρής. Ανέφερε ότι πιθανόν να παρθούν περισσότερα μέτρα, κάτι που συμβαίνει ήδη σε όλη την Ευρώπη, όπου σε άλλους προορισμούς έχουν ληφθεί αυστηρότερα μέτρα.
Υποδομές και ρόλος της Τουριστικής Επιτροπής
Ένας βασικός σκοπός της Τουριστικής Επιτροπής Αργοστολίου, σύμφωνα με τον κ. Γεροντάκη, είναι να κάνει εισηγήσεις ως θεσμικό όργανο προς τον Δήμο και την Πολιτεία, καθώς «οι υποδομές παίζουν μεγάλο ρόλο».
Αναφερόμενος σε συγκεκριμένα παραδείγματα, σημείωσε ότι το Μουσείο άργησε από το 2014 να γίνει, ενώ το ερείπιο όπου στεγαζόταν η Αστυνομία παραμένει άλυτο ζήτημα επί σειρά ετών. Όλα αυτά, όπως είπε, «παίζουν ρόλο» στην εικόνα και τη λειτουργία του προορισμού.
Τόνισε ότι, πέραν των άλλων, είναι και δουλειά της Τουριστικής Επιτροπής να εισηγείται, να συνεισφέρει και να επισημαίνει τα κακώς κείμενα.
Πολιτιστικές εκδηλώσεις, “Live Tourism” και ενίσχυση άκρων της σεζόν
Ο κ. Γεροντάκης υπενθύμισε ότι ο χωροταξικός σχεδιασμός «τόσα χρόνια δεν ολοκληρώνεται». Παράλληλα, αναφερόμενος στις διάφορες μορφές τουρισμού (όπως ο λεγόμενος Live Tourism), σημείωσε ότι γίνεται συχνά λόγος για τον πολιτιστικό και τον περιπατητικό τουρισμό.
Τόνισε πως, όταν γίνονται τέτοιες συζητήσεις, επισημαίνεται ότι «καλές πολιτιστικές εκδηλώσεις πρέπει να γίνονται και εκτός της high season, Ιουλίου και Αυγούστου», ώστε να ενισχυθούν τα άκρα της σεζόν. Πολλές φορές, όπως είπε, ο καιρός δεν βοηθάει, γι’ αυτό η ύπαρξη τέτοιων εκδηλώσεων αποτελεί ουσιαστικό εργαλείο ενίσχυσης της περιόδου.
«Τουρισμός των σούπερ μάρκετ» και βραχυχρόνια μίσθωση
Σε ό,τι αφορά τον λεγόμενο «τουρισμό των σούπερ μάρκετ» ως ταξιδιωτική τάση, ο κ. Γεροντάκης εξήγησε ότι όταν υπάρχει τόσο μεγάλος αριθμός κρεβατιών διαθέσιμος μέσω Airbnb, αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν αυτοεξυπηρετούμενα διαμερίσματα ή στούντιο, όπου ο ενοικιαστής θα πάει στο σούπερ μάρκετ και θα καταναλώσει εκεί το πρωινό ή το φαγητό του, κυκλοφορώντας λιγότερο στην αγορά. Όπως είπε, «το ένα είναι αλληλένδετο με το άλλο» και η βραχυχρόνια μίσθωση ενισχύει αυτή την τάση.
Η ουσία, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι να προσαρμοστεί ο κλάδος στις αλλαγές που παρατηρούνται. «Διογκώθηκε το Airbnb και πρέπει να δεις πώς μπορείς να προσαρμοστείς, δεν μπορείς εύκολα να το καταργήσεις», τόνισε, προσθέτοντας ότι «η λύση σε όλα όσα γίνονται είναι να προσαρμοστείς».
Παράλληλα, επισήμανε ότι στην Ευρώπη δεν επικρατεί ευημερία, κάτι που λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας και για τις αφίξεις.
Αλλαγή τάσης και ανθεκτικότητα της Κεφαλονιάς
Μιλώντας για την αλλαγή στην τάση των τουριστών και την ανθεκτικότητα της Κεφαλονιάς ως προορισμού, ο κ. Γεροντάκης υπογράμμισε ότι «η Κεφαλονιά δεν είναι ένας πολύπλοκος προορισμός» και ότι, αυτή τη στιγμή, τα τελευταία μηνύματα από την Αγγλία –στην οποία ουσιαστικά βασίζεται η αγορά του νησιού– είναι ενθαρρυντικά.
Διευκρίνισε ωστόσο ότι αυτό δεν σημαίνει πως, επειδή τώρα υπάρχει μια αυξητική τάση, δεν μπορεί να υπάρξει «κοιλιά» αργότερα. Εκτίμησε ότι πιο σαφής εικόνα θα υπάρχει τον Ιανουάριο – Φεβρουάριο.
Όπως ανέφερε, με όσους συνομίλησε επιστρέφοντας από το Λονδίνο, «εμφανίζεται μια αυξητική τάση στις κρατήσεις» σε σχέση με τις κρατήσεις της ίδιας περιόδου του 2024. Οι άλλοι προορισμοί –Ισραήλ, Γερμανία, Ιταλία, Πολωνία– δείχνουν αυτή τη στιγμή να κινούνται στα περσινά επίπεδα. «Λογικά έχουμε μια εικόνα η οποία δεν είναι άσχημη», σημείωσε.
Πρόσθεσε ότι το 2026 αναμένεται να υπάρχουν περισσότερες πτήσεις και ότι πιο καθαρή εικόνα θα υπάρχει τον Ιανουάριο, όταν οι εταιρείες θα πάρουν τα slots. Αν και αυτό δεν είναι δεσμευτικό, όπως είπε, δείχνει ότι θα υπάρξουν περισσότερες πτήσεις από το 2025.
Νέες αγορές, αεροπορικές συνδέσεις και απευθείας πτήσεις
Ο κ. Γεροντάκης σημείωσε ότι η διείσδυση σε νέες αγορές παραμένει μειωμένη πανελλαδικά, ενώ και σε τοπικό επίπεδο γίνονται συνεχώς κινήσεις, κάτι που δεν είναι εύκολο. Σε γενικό πλαίσιο, ανέφερε ότι γίνονται προσπάθειες προς την Κίνα και την Ινδία, όπου δρομολογείται πτήση για Αθήνα.
Τόνισε ότι οι αεροπορικές συνδέσεις έχουν μεγάλη σημασία και ανέφερε πως επιδίωξη όλων –και των εταιρειών εξυπηρέτησης αεροπλάνων, που θέλουν περισσότερα αεροπλάνα για να αυξάνουν τον τζίρο τους– είναι οι αεροπορικές συνδέσεις μεταξύ πόλεων. Όπως εξήγησε, πολλοί αποφεύγουν να πάνε πρώτα Αθήνα και μετά να έρθουν στην Κεφαλονιά, γι’ αυτό οι εταιρείες επιδιώκουν τις απευθείας πτήσεις, εφόσον υπάρχει ζήτηση.
Έλλειψη προσωπικού και εργαζόμενοι από τρίτες χώρες
Σχετικά με το ζήτημα του ανθρώπινου δυναμικού, ο κ. Γεροντάκης ανέφερε ότι τοπικά υπάρχει ικανοποίηση από την πορεία, αλλά το πρόβλημα που παραμένει –και το έχουν θίξει τόσο η ΠΟΞ όσο και ο ΣΕΤΕ– είναι ότι έχουν χαθεί πολλές θέσεις εργασίας. Υπάρχει πρόβλημα στελέχωσης και, όπως είπε, έχουν γίνει κινήσεις προς αγορές εκτός Ελλάδος, με διακρατικές συμφωνίες, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες.
Εξήγησε ότι, παρότι γίνονται διορθωτικές κινήσεις, το γεγονός ότι απαιτείται η πρόσληψη εργαζομένων από τρίτες χώρες σημαίνει πως υπάρχει δομικό πρόβλημα. Ανέφερε ως παράδειγμα τις Φιλιππίνες, από τις οποίες προέρχεται ένα σημαντικό ποσοστό εργαζομένων που προσφέρουν καλό επίπεδο εργασίας, επισημαίνοντας ότι και στα κρουαζιερόπλοια παρατηρείται μεγάλος αριθμός εργαζομένων ασιατικής καταγωγής.
Για τα ξενοδοχεία, όπως είπε, έχουν γίνει συμφωνίες με χώρες όπως η Ινδία και το Πακιστάν και οι εργαζόμενοι αυτοί συνήθως καλύπτουν το εργατικό κομμάτι.
Αισιόδοξο μήνυμα για την επόμενη χρονιά
Κλείνοντας, ο κ. Γεροντάκης τόνισε ότι το συνολικό μήνυμα για την επόμενη χρονιά είναι αισιόδοξο. Υπογράμμισε ότι η Τουριστική Επιτροπή του Δήμου Αργοστολίου και το Επιμελητήριο, στο οποίο είναι μέλος και στο οποίο υφίσταται πλέον και Τμήμα Τουρισμού, εργάζονται προκειμένου να συνεισφέρουν ουσιαστικά στον τουρισμό του τόπου.
Ακολουθεί το ηχητικό της παρέμβασης.
{https://soundcloud.com/user-46829938/gerontakis-1}

















