Ο Άγιος Περιδιαβαίνει τον Λαό του: Η Διαχρονική Πίστη της Κεφαλονιάς στο «Αντιμήρι» του Αγίου Γερασίμου

Το πρωινό φως της 23ης Αυγούστου ανέτειλε χθες πάνω από την κοιλάδα των Ομαλών, αποκαλύπτοντας μια σκηνή διαχρονικής ευλάβειας.
Ο ήχος από τις καμπάνες αντηχούσε στους γύρω λόφους, καλώντας τους ντόπιους και τους ξενιτεμένους σε μια ιερή σύναξη. Η ευωδία του λιβανιού και του βασιλικού, αναμεμειγμένη με τον ψίθυρο των προσευχών, δημιουργούσε μια ατμόσφαιρα βαθιάς κατάνυξης.
Όλα τα βλέμματα και όλες οι καρδιές ήταν στραμμένα σε ένα σημείο: στο άφθαρτο ιερό σκήνωμα του Αγίου Γερασίμου, του προστάτη και πολιούχου του νησιού.
Το πλήθος που συγκεντρώθηκε χθες για την τελετή του «Αντιμηριού» δεν συμμετείχε απλώς σε μια ετήσια θρησκευτική εκδήλωση. Η τελετή αυτή, που σηματοδοτεί την ολοκλήρωση των εορτασμών προς τιμήν του Αγίου, αποτελεί μια βαθιά και ουσιαστική επαναβεβαίωση της κεφαλονίτικης ταυτότητας. Είναι μια πράξη συλλογικής αφοσίωσης που γεφυρώνει το παρελθόν με το παρόν, μια ζωντανή μαρτυρία της άρρηκτης διαθήκης που συνδέει έναν άγιο με τον λαό του. Η χθεσινή ημέρα δεν ήταν απλώς μια ανάμνηση, ήταν η βιωματική απόδειξη ότι ο Άγιος εξακολουθεί να περιδιαβαίνει ανάμεσα στους ανθρώπους του, προσφέροντας την ευλογία και την προστασία του.
Κεφάλαιο I: Η Ιερά Πομπή: Τελετουργία και Κοινότητα εν Κινήσει
Η χθεσινή ημέρα στα Ομαλά ξεδιπλώθηκε ως μια σύνθεση εκκλησιαστικής τάξης, λαϊκής ευσέβειας και πολιτικής συμμετοχής, με αποκορύφωμα την ιερά λιτανεία που έφερε τον Άγιο σε άμεση, φυσική επαφή με το ποίμνιό του.
Η Θεία Λειτουργία
Η ημέρα ξεκίνησε με τον Όρθρο, στον οποίο χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος, ο οποίος στη συνέχεια προεξήρχε και της Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας. Η τελετή πραγματοποιήθηκε στο, μεγαλοπρεπή ναό της Μονής, ο οποίος κατασκευάστηκε για να μπορεί να φιλοξενεί τις χιλιάδες των προσκυνητών που συρρέουν κάθε χρόνο. Η παρουσία του Μητροπολίτη και πλήθους ιερέων υπογράμμισε την επίσημη εκκλησιαστική σημασία της ημέρας, η οποία αποτελεί την «Απόδοση» της εορτής του Αγίου.
Η Λιτάνευση: Μια Φυσική Εκδήλωση Πίστης
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ακολούθησε το πιο συγκινητικό και οπτικά εντυπωσιακό μέρος της ημέρας: η λιτάνευση του ιερού σκηνώματος του Αγίου Γερασίμου. Το σκήνωμα, τοποθετημένο μέσα στην αργυρή λάρνακά του, εξήλθε από τον νέο ναό για να διασχίσει τον προαύλιο χώρο της Μονής, με τελικό προορισμό τον μικρό, παλαιό ναό, γνωστό ως «Κοίμηση», όπου βρίσκεται και ο τάφος του Αγίου.
Κατά τη διάρκεια αυτής της ιερής πομπής, εκτυλίχθηκε μια παράδοση που αποτελεί την πεμπτουσία της λαϊκής πίστης στην Κεφαλονιά. Δεκάδες πιστοί, , ξάπλωσαν στο έδαφος, σχηματίζοντας έναν ζωντανό διάδρομο, ώστε η λάρνακα με το σκήνωμα του Αγίου να περάσει από πάνω τους. Αυτή η πράξη δεν είναι συμβολική· είναι μια βαθιά σωματική έκφραση ταπείνωσης, παράκλησης και ελπίδας για θεραπεία και ευλογία. Είναι η στιγμή που η πίστη γίνεται απτή, καθώς το ιερό λείψανο αγγίζει, κυριολεκτικά, τις ζωές των ανθρώπων.
Μια Σύνθεση Εκκλησίας, Πολιτείας και Λαού
Η τελετή του Αντιμηριού δεν είναι μια υπόθεση αποκλειστικά της Εκκλησίας. Είναι ένα γεγονός που αγκαλιάζει ολόκληρη την κοινωνία της Κεφαλονιάς, όπως αποδείχθηκε και χθες από την παρουσία των τοπικών αρχών.
Ένα εξίσου σημαντικό στοιχείο που αποκαλύπτει τη βαθιά ενσωμάτωση της κοινότητας στην τελετουργία είναι ο ρόλος του Πολιτιστικού Συλλόγου «Ο Βάλσαμος». Τα μέλη του συλλόγου, απλοί πολίτες, είχαν την τιμή και την ευθύνη να βοηθήσουν στη μεταφορά της βαριάς λάρνακας. Αυτή η συμμετοχή μιας λαϊκής, πολιτιστικής οργάνωσης στην καρδιά του ιερού τελετουργικού καταδεικνύει ότι οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ κλήρου και λαού, μεταξύ του ιερού και του κοσμικού, είναι εξαιρετικά διαπερατές σε αυτό το πλαίσιο. Ο Άγιος δεν ανήκει μόνο στην Εκκλησία· ανήκει σε όλο τον λαό, ο οποίος τον σηκώνει κυριολεκτικά στα χέρια του.
Τέλος, η ισχυρή παρουσία της ομογένειας, Κεφαλονιτών που ταξιδεύουν από όλο τον κόσμο για να παραστούν σε αυτές τις εορτές, επιβεβαιώνει τον ρόλο του Αγίου ως πνευματικού σημείου αναφοράς και πατρώας γης για τους απανταχού Κεφαλλήνες.
Το Τέλος της Τελετουργίας
Η λιτανεία ολοκληρώθηκε με την εναπόθεση του σκηνώματος στην «Κοίμηση», τον μικρό ναό της Μονής, κλείνοντας έτσι και επίσημα τον εορταστικό κύκλο του Αυγούστου. Με αυτή την πράξη, ο Άγιος επέστρεψε στον τόπο της ανάπαυσής του, αλλά η ευλογία του παρέμεινε διάχυτη στην ατμόσφαιρα, ανανεώνοντας τη σιωπηρή υπόσχεση προστασίας προς το νησί του.
Κεφάλαιο II: Ο Προστάτης του Νησιού: Η Ζωή και η Κληρονομιά του Αγίου Γερασίμου
Για να κατανοήσει κανείς το βάθος της ευλάβειας που εκδηλώθηκε χθες στα Ομαλά, πρέπει να ανατρέξει στον 16ο αιώνα και στη ζωή του ανθρώπου που έγινε ο αδιαμφισβήτητος προστάτης της Κεφαλονιάς. Η πορεία του από την αριστοκρατική καταγωγή στην ασκητική ζωή και η τελική του εγκατάσταση στο νησί εξηγούν γιατί η σχέση του με τους Κεφαλονίτες είναι τόσο μοναδική και ισχυρή.
Από Αριστοκράτης, Ασκητής
Ο Άγιος Γεράσιμος γεννήθηκε το 1506 στα Τρίκαλα Κορινθίας, με το κοσμικό όνομα Γεώργιος Νοταράς. Καταγόταν από την επιφανή βυζαντινή οικογένεια των Νοταράδων, γεγονός που καθιστά την μετέπειτα επιλογή του για έναν βίο ακραίας λιτότητας και άσκησης ακόμη πιο εντυπωσιακή. Αφού έλαβε μόρφωση αντάξια της καταγωγής του, κυρίως στη Ζάκυνθο, η βαθιά του πίστη τον οδήγησε σε μια πνευματική οδύσσεια. Ταξίδεψε στην Κωνσταντινούπολη και στη συνέχεια στο Άγιο Όρος, το Περιβόλι της Παναγίας, όπου εκάρη μοναχός. Η αναζήτησή του δεν σταμάτησε εκεί. Πέρασε δώδεκα χρόνια στους Αγίους Τόπους, υπηρετώντας στον Πανάγιο Τάφο στην Ιερουσαλήμ, μια εμπειρία που θα σημάδευε ανεξίτηλα την πνευματικότητά του.
Άφιξη και Εγκατάσταση στην Κεφαλονιά
Περί το 1559, ο Άγιος Γεράσιμος έφτασε στην Κεφαλονιά, ένα νησί υπό ενετική κυριαρχία, σε μια περίοδο πολιτισμικών και θρησκευτικών ζυμώσεων. Αρχικά, έζησε ως ερημίτης σε ένα σπήλαιο στην περιοχή του Λασσίου, κοντά στο Αργοστόλι. Το 1561, μετακόμισε στην ενδοχώρα, στην κοιλάδα των Ομαλών, όπου ο ιερέας Γεώργιος Βάλσαμος του παραχώρησε την έκταση γύρω από ένα μικρό εκκλησάκι. Εκεί, ο Άγιος ίδρυσε ένα γυναικείο μοναστήρι, το οποίο ονόμασε «Νέα Ιερουσαλήμ», μια ονομασία που αντανακλούσε τη νοσταλγία και την πνευματική του κληρονομιά από την Αγία Πόλη.
Η παρουσία του στο νησί δεν ήταν τυχαία. Σε μια εποχή που η ισχυρή ενετική (καθολική) παρουσία αποτελούσε μια πρόκληση για την ορθόδοξη ταυτότητα των κατοίκων, η άφιξη ενός ασκητή με το κύρος του Αγίου Όρους και της Ιερουσαλήμ λειτούργησε ως πνευματική άγκυρα. Παρόλο που ήταν «ξένος» για το νησί, όπως αναφέρεται σε έγγραφο της εποχής, ακριβώς αυτή η εξωτερική του προέλευση του επέτρεψε να υπερβεί τις τοπικές φατρίες και να γίνει ο προστάτης όλων των Κεφαλονιτών. Δεν ήταν απλώς ένας τοπικός άγιος· ήταν ένας φορέας της οικουμενικής Ορθοδοξίας που επέλεξε την Κεφαλονιά ως μόνιμη πατρίδα του, αγιάζοντας με την παρουσία και τα λείψανά του το ίδιο το χώμα της.
Βίος Θαυμάτων και Αγιότητας
Ο Άγιος Γεράσιμος έγινε γρήγορα γνωστός για την αγιότητα του βίου του και τις θαυματουργικές του ικανότητες, ιδιαιτέρως για τη θεραπεία ψυχικά ασθενών, ένα χάρισμα για το οποίο τον επικαλούνται οι πιστοί μέχρι και σήμερα. Εκοιμήθη στις 15 Αυγούστου του 1579. Όταν, μετά από δύο χρόνια, έγινε η ανακομιδή των λειψάνων του, το σώμα του βρέθηκε άφθαρτο, ευωδιάζον και θαυματουργό, το ύψιστο σημείο αγιότητας στην Ορθόδοξη παράδοση. Η επίσημη αγιοκατάταξή του έγινε το 1622.
Ο Άρρηκτος Δεσμός
Από εκείνη τη στιγμή, ο δεσμός του Αγίου με το νησί έγινε απόλυτος. Όπως αναφέρουν οι πηγές, η Κεφαλονιά και ο Άγιός της είναι σήμερα μεγέθη «αχώριστα» και «αδιαίρετα». Για τους Κεφαλονίτες, δεν είναι απλώς ένας άγιος ανάμεσα σε άλλους· είναι «ο Άγιος». Η τεράστια διάδοση των ονομάτων «Γεράσιμος» και «Γερασιμούλα» σε κάθε οικογένεια του νησιού αποτελεί την πιο ζωντανή απόδειξη αυτού του βαθύτατου, προσωπικού και συλλογικού δεσμού.
Κεφάλαιο III: Η Καρδιά της Κεφαλονιάς: Η Ιερά Μονή της «Νέας Ιερουσαλήμ»
Το μοναστήρι που ίδρυσε ο Άγιος Γεράσιμος στην κοιλάδα των Ομαλών δεν είναι απλώς ένα κτιριακό συγκρότημα· είναι ένας locus sanctus, ένας ιερός τόπος που αποτελεί το πνευματικό κέντρο βάρους του νησιού και προσελκύει αμέτρητους προσκυνητές από την Ελλάδα και τον κόσμο. Η ίδια η γεωγραφία του χώρου καθοδηγεί τον πιστό σε ένα ταξίδι από το δημόσιο και το μεγαλειώδες στο ιδιωτικό και το ασκητικό.
Το Μοναστηριακό Συγκρότημα
Η Μονή δεσπόζει στην εύφορη κοιλάδα, περιτριγυρισμένη από αμπελώνες και ελαιώνες. Το συγκρότημα αποτελείται από δύο βασικούς ναούς. Ο νέος, επιβλητικός ναός, αφιερωμένος στον Άγιο Γεράσιμο, χτίστηκε για να καλύψει τις ανάγκες του αυξανόμενου αριθμού προσκυνητών και εκεί τελούνται οι μεγάλες, πανηγυρικές λειτουργίες, όπως η χθεσινή. Δίπλα του, στέκεται ο μικρός, παλαιός ναός του 16ου αιώνα, το αρχικό Καθολικό της Μονής, αφιερωμένος στην Κοίμηση της Θεοτόκου. Αυτός ο ναός αποπνέει μια αίσθηση ιστορικότητας και κατάνυξης, καθώς φιλοξενεί τον τάφο του Αγίου και το ασκητήριό του.
Το Ασκητήριο του Αγίου
Κάτω από τον παλαιό ναό, βρίσκεται το σπήλαιο όπου ασκήτεψε ο Άγιος Γεράσιμος, το οποίο είναι επισκέψιμο για τους προσκυνητές. Η κάθοδος σε αυτόν τον χώρο αποτελεί την κορύφωση του προσκυνήματος. Πρόκειται για έναν υπόγειο χώρο, χωρισμένο σε δύο μικρά «διαμερίσματα» που επικοινωνούν μέσω μιας στενής οπής. Για να εισέλθει και να κινηθεί κανείς μέσα στο ασκητήριο, πρέπει να σκύψει ή να γονατίσει, μια κίνηση που επιβάλλει σωματικά την ταπείνωση. Το δάπεδο είναι χωμάτινο και οι τοίχοι λιθόκτιστοι, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα που απέχει παρασάγγας από τη λαμπρότητα του νέου ναού. Εδώ, ο προσκυνητής δεν έρχεται απλώς να τιμήσει τη δόξα του Αγίου, αλλά να βιώσει, έστω και για λίγο, την ουσία της ασκητικής του ζωής. Η τοπική παράδοση αναφέρει, μάλιστα, ότι παρόλο που ο χώρος είναι υγρός και χωμάτινος, οι επισκέπτες δεν λερώνονται, ένα μικρό, καθημερινό θαύμα που υπογραμμίζει την αγιότητα του τόπου.
Αυτή η μετάβαση από τον μεγάλο, δημόσιο χώρο του νέου ναού, στον ιστορικό χώρο του παλαιού ναού και, τέλος, στην προσωπική, σωματική εμπειρία της κατάβασης στο σκοτεινό ασκητήριο, συνιστά μια ιδιοφυή πνευματική διαδρομή. Οδηγεί τον πιστό από τη συλλογική λατρεία στην ατομική ενδοσκόπηση, επιτρέποντάς του να συνδεθεί με τον Άγιο σε πολλαπλά επίπεδα.
Ζωντανά Κειμήλια: Η Λάρνακα και ο Πλάτανος
Το πολυτιμότερο κειμήλιο της Μονής είναι, φυσικά, το ίδιο το άφθαρτο σκήνωμα του Αγίου, το οποίο φυλάσσεται σε μια μεγάλη, περίτεχνη ασημένια λάρνακα, ορατό στους προσκυνητές. Η άμεση οπτική επαφή με το λείψανο του προστάτη τους αποτελεί πηγή παρηγοριάς και ενίσχυσης για τους πιστούς.
Δίπλα στο σκήνωμα, ένα άλλο, ζωντανό κειμήλιο συνδέει το παρόν με την εποχή του Αγίου: ο γιγάντιος πλάτανος που δεσπόζει στην αυλή της Μονής. Σύμφωνα με την παράδοση, το δέντρο αυτό φυτεύτηκε από τον ίδιο τον Άγιο Γεράσιμο πριν από 450 και πλέον χρόνια. Στέκει εκεί ως ένας σιωπηλός, ζωντανός μάρτυρας της ιστορίας της Μονής και ως μια απτή απόδειξη της δημιουργικής παρουσίας του Αγίου πάνω στη γη της Κεφαλονιάς.
Κεφάλαιο IV: Ένας Κύκλος Λατρείας: Τοποθετώντας το «Αντιμήρι» στο Πλαίσιό του
Η χθεσινή τελετή του Αντιμηριού δεν είναι ένα μεμονωμένο γεγονός, αλλά το επιστέγασμα ενός ευρύτερου και καλά δομημένου λειτουργικού κύκλου, ο οποίος καθορίζει τον ρυθμό της θρησκευτικής ζωής στο νησί. Η κατανόηση αυτού του κύκλου είναι απαραίτητη για να εκτιμηθεί η πλήρης σημασία της κάθε εορτής.
Οι Κύριες Εορτές του Αγίου
Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Αγίου Γερασίμου σε δύο κύριες ημερομηνίες κάθε χρόνο, οι οποίες αποτελούν τις μεγαλύτερες πανηγύρεις του νησιού :
- 16η Αυγούστου: Είναι η κύρια θερινή εορτή, η οποία τιμά την Κοίμηση του Αγίου. Η εορτή τελείται στις 16 του μηνός, διότι η πραγματική ημέρα της κοιμήσεώς του, η 15η Αυγούστου, είναι αφιερωμένη στη μεγάλη Θεομητορική εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου.
- 20η Οκτωβρίου: Η ημέρα αυτή είναι αφιερωμένη στην Ανακομιδή των ιερών λειψάνων του και αποτελεί επίσημη τοπική αργία για όλη την Κεφαλονιά.
Ορίζοντας το «Αντιμήρι»
Η λέξη «Αντιμήρι» (ή Αdιμήρι) ετυμολογείται από την πρόθεση «αντί» και τη λέξη «ημέρα», και σημαίνει κυριολεκτικά «αντί της ημέρας». Στην εκκλησιαστική ορολογία, ο όρος αυτός ταυτίζεται με την
Απόδοση της εορτής. Σύμφωνα με την ορθόδοξη λειτουργική παράδοση, οι μεγάλες Δεσποτικές και Θεομητορικές εορτές, καθώς και οι εορτές σημαντικών αγίων, δεν περιορίζονται σε μία μόνο ημέρα. Έχουν έναν εορταστικό κύκλο που διαρκεί οκτώ ή εννέα ημέρες (οκταήμερος ή εννεαήμερος), ο οποίος περιλαμβάνει τα προεόρτια (οι ημέρες πριν την κυριώνυμο ημέρα) και τα μεθεόρτια (οι ημέρες μετά).
Η Απόδοση είναι η τελευταία ημέρα αυτού του κύκλου. Κατά την ημέρα της Απόδοσης, ψάλλονται για τελευταία φορά όλοι οι ύμνοι της εορτής, κλείνοντας έτσι πανηγυρικά την εορταστική περίοδο. Το Αντιμήρι της 23ης Αυγούστου είναι, συνεπώς, η Απόδοση της μεγάλης εορτής της 16ης Αυγούστου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η 23η Αυγούστου συμπίπτει και με την Απόδοση της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, συνδέοντας έτσι το τέλος του εορτασμού του προστάτη της Κεφαλονιάς με τον εορτασμό της Παναγίας.
Ο Ρυθμός του Εορτασμού
Ο θερινός εορταστικός κύκλος για τον Άγιο Γεράσιμο ξεκινά το απόγευμα της 15ης Αυγούστου, παραμονή της εορτής, με τον Μέγα Πανηγυρικό Εσπερινό. Κορυφώνεται ανήμερα, στις 16 Αυγούστου, με την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία και τη μεγάλη λιτανεία του σκηνώματος. Η εορταστική ατμόσφαιρα συνεχίζεται για τις επόμενες επτά ημέρες, για να ολοκληρωθεί πανηγυρικά με την τελική λιτανεία του Αντιμηριού στις 23 Αυγούστου, όπως συνέβη και χθες.
Εορτή/Εκδήλωση |
Ημερομηνία |
Λειτουργική Σημασία |
Κύριες Δραστηριότητες |
Πηγές |
Κύρια Θερινή Εορτή |
16 Αυγούστου |
Μνήμη της Κοιμήσεως του Αγίου |
Μέγας Εσπερινός (παραμονή), Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, μεγάλη λιτανεία του σκηνώματος. |
|
Κύρια Φθινοπωρινή Εορτή |
20 Οκτωβρίου |
Μνήμη της Ανακομιδής των Λειψάνων |
Επίσημη τοπική αργία στην Κεφαλονιά, Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, λιτανεία. |
|
Το «Αντιμήρι» |
23 Αυγούστου |
Απόδοσις («Λήξη») της εορτής της 16ης Αυγούστου |
Αρχιερατική Θεία Λειτουργία, τελική λιτανεία, επιστροφή του σκηνώματος στη λάρνακα. |
Μια Άρρηκτη Διαθήκη
Η χθεσινή ημέρα του Αντιμηριού ηταν η ζωντανή εκδήλωση μιας παράδοσης που αναπνέει και εξελίσσεται, μιας πίστης που διαμορφώνει την ταυτότητα και τη συλλογική συνείδηση ενός ολόκληρου νησιού. Ήταν η στιγμή που η κοινότητα—ντόπιοι, πολιτικοί άρχοντες, πολιτιστικοί σύλλογοι και η παγκόσμια διασπορά—συναντήθηκε για να επαναβεβαιώσει τους δεσμούς της με τον ουράνιο προστάτη της.
Σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, ο ετήσιος κύκλος των εορτών του Αγίου Γερασίμου προσφέρει ένα σταθερό σημείο αναφοράς, μια άγκυρα συνέχειας και σταθερότητας. Συνδέει τους σύγχρονους Κεφαλονίτες με τον προστάτη τους του 16ου αιώνα και με όλες τις ενδιάμεσες γενιές που διατήρησαν αυτή την πίστη ζωντανή. Η ευλάβεια που επιδεικνύουν οι κάτοικοι μετατρέπεται, ταυτόχρονα, σε μια ισχυρή εμπειρία για τους χιλιάδες επισκέπτες και προσκυνητές, συνδυάζοντας την πίστη με την ελληνική έννοια της φιλοξενίας.
Καθώς η αργυρή λάρνακα επέστρεφε χθες στον τόπο της, η εικόνα του Αγίου που περιδιαβαίνει τον λαό του δεν σηματοδοτούσε ένα τέλος, αλλά μια ανανέωση. Ήταν η ανανέωση της σιωπηρής διαθήκης μεταξύ του προστάτη και των προστατευομένων, η υπόσχεση ότι θα συνεχίσει να αγρυπνεί πάνω από το νησί του, μέχρι οι καμπάνες να σημάνουν ξανά την έναρξη του επόμενου εορτασμού. Ο Άγιος επέστρεψε στη Μονή του, αλλά η παρουσία του παραμένει, υφασμένη στην ίδια την ψυχή και την ύπαρξη της Κεφαλονιάς.
{https://youtu.be/nJ_AvmXbrRU/}
Εικόνες: Neil Jackson
Παρόντες μεταξύ άλλων, ο Βουλευτής Κεφαλονιάς κ. Παναγής Καππάτος, ο Δήμαρχος Αργοστολίου κ. Θεόφιλος Μιχαλάτος και ο Αντιδήμαρχος Ομαλών κ. Σπύρος Ματιάτος
Το παρόν περιεχόμενο αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του inkefalonia.gr. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, τροποποίηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση του, χωρίς την προηγούμενη έγγραφη άδεια του inkefalonia.gr.