galiatsatos3

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το κολλαγόνο

Τελευταία ενημέρωση: Πέμπτη, 05 Φεβρουαρίου 2015 13:54

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το κολλαγόνο

Τι είναι αυτό που πίνει όλος ο κόσμος; Μπορεί να κάνει θαύματα ή είναι βοηθητικό μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις;

Τι έρχεται στο μυαλό σου όταν ακούς κολλαγόνο; Εμένα κάτι "μαγικό" που έχει ο οργανισμός στα νιάτα του και χάνει μεγαλώνοντας. Επίσης, σφριγηλά μετά από ενέσεις πρόσωπα, κρέμες που υπόσχονται σύσφιξη και εξάλειψη των ρυτίδων και φυσικά πόσιμα συμπληρώματα διατροφής που συστήνονται για γυναίκες που θέλουν να έχουν λαμπερή επιδερμίδα, λευκά δόντια, γερά νύχια και μαλλιά.

Ειδικά για τα τελευταία, τα σκευάσματα πόσιμου κολλαγόνου, οι κουβέντες δίνουν και παίρνουν. Εδώ που τα λέμε, όλες οι γυναίκες θα θέλαμε αν γινόταν τόσο απλά, πίνοντας ένα θαυματουργό υγρό, να φαινόμαστε πιο υγιείς. Το κάνει όμως όντως αυτό το κολλαγόνο; Και τέλωσπάντων τι είναι, πως το προσλαμβάνουμε;

Για όλα αυτά, ζητήσαμε να μας μιλήσει ο Dr. Πωλ Φαρατζιάν, PhD, MSc, Κλινικός διαιτολόγος - διατροφολόγος, Επιστημονικός συνεργάτης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Πριν, λοιπόν, ανοίξεις ακόμα μια κουβέντα σχετικά με το αν βοηθάει ή όχι μια γυναίκα να πίνει κολλαγόνο, διάβασε τις παρακάτω χρήσιμες πληροφορίες του Dr. Φαρατζιάν.

Τι είναι το κολλαγόνο

To κολλαγόνο είναι μια βασική δομική πρωτεΐνη του σώματος και αποτελεί ουσιαστικά την "πλατφόρμα" πάνω στην οποία δομούνται τα οστά, το δέρμα, οι τένοντες,  τα αγγεία κοκ. Όπως όλες οι πρωτεΐνες το κολλαγόνο αποτελείται και δομείται από αμινοξέα . O οργανισμός του ανθρώπου συνθέτει από μόνος του κολλαγόνο, χρησιμοποιώντας τις πρωτεΐνες και κατ’ επέκταση τα αμινοξέα που λαμβάνει από τη διατροφή ή συνθέτει μόνος του.

Που περιέχεται

Το κολλαγόνο όπως και άλλες πρωτεΐνες περιέχεται μέσα σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης. Δηλαδή στο κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, τα θαλασσινά. 

Επομένως εάν κάποιος έχει μια πλήρη και ισορροπημένη διατροφή χωρίς αποκλεισμό ζωικών τροφίμων προσλαμβάνει επαρκής ποσότητες πρωτεϊνών και κολλαγόνου.

Αυτό που πρέπει όμως να διευκρινιστεί είναι ότι το κολλαγόνο που προσλαμβάνεται από τη διατροφή μας είτε μέσω τροφίμων είτε μέσω συμπληρώματος, δεν σημαίνει ότι θα γίνει κολλαγόνο και στο σώμα.

Ο οργανισμός και το πεπτικό μας σύστημα έχει μια συγκεκριμένη διαδικασία για να απορροφά και να αφομοιώνει όλες τις πρωτεΐνες που προσλαμβάνουμε από τη διατροφή μας . Συγκεκριμένα μια σειρά ενζύμων στο στομάχι και στο έντερο διασπούν τις πρωτεΐνες στα δομικά τους συστατικά, δηλαδή τα αμινοξέα. Στη συνέχεια αφού απορροφηθούν ανάλογα με τις ανάγκες μας ο οργανισμός χρησιμοποιεί αυτά τα αμινοξέα και ρυθμίζει τη σύνθεση όλων των πρωτεϊνών του σώματος και κατ' επέκταση και του κολλαγόνου.

Πότε μειώνεται η παραγωγή του

Είναι γεγονός ότι στις γυναίκες αλλά και στους άνδρες η σύνθεση κολλαγόνου στο σώμα μειώνεται με την ηλικία. Ο βασικότερος τρόπος για να εξασφαλιστεί ότι θα συνθέσουμε το κολλαγόνο που χρειαζόμαστε είναι η ισορροπημένη διατροφή, με ποικιλία τροφίμων, χωρίς να αποκλείουμε ή να μειώνουμε χωρίς σημαντική αιτία την πρόσληψη ζωικών πρωτεϊνών, αλλά και της βιταμίνης C η οποία έχει βασικό μεταβολικό ρόλο στη σύνθεση κολλαγόνου στο σώμα.

Ποιους βοηθάει το πόσιμο κολλαγόνο

Πράγματι υπάρχουν ενδείξεις από κάποιες επιστημονικές μελέτες ότι η συμπληρωματική χορήγηση κολλαγόνου σε άτομα με συγκεκριμένα νοσήματα όπως για παράδειγμα ασθενείς με οστεοαρθρίτιδα θα μπορούσε ίσως να βοηθήσει στην ανακούφιση συμπτωμάτων.

Επίσης υπάρχουν ενδείξεις ότι η χορήγηση συμπληρώματος κολλαγόνου σε αθλητές που βρίσκονται σε αποκατάσταση μετά από τραυματισμούς μπορεί να επιταχύνει το ρυθμό αποκατάστασης. Ωστόσο ο αριθμός των μελετών είναι μικρός και χρειάζεται επιπρόσθετη έρευνα στο συγκεκριμένο τομέα.

Επίσης η χορήγηση συμπληρώματος κολλαγόνου θα μπορούσε να φανεί χρήσιμη σε άτομα με πολύ χαμηλή διαιτητική πρόσληψη ζωικών πρωτεϊνών.

Για παράδειγμα στους φυτοφάγους ή στους υπερήλικες που έχει φανεί ότι συχνά καταναλώνουν λιγότερες ζωικές πρωτεΐνες από αυτές που θα έπρεπε.

Σε κάθε περίπτωση όμως δεν υπάρχουν αποδείξεις για να ισχυριστεί κάποιος ότι τα άτομα αυτά δεν θα είχαν το ίδιο ευεργετικό αποτέλεσμα εάν απλά αύξαναν τη πρόσληψη ζωικής πρωτεΐνης από τη διατροφή τους μέσω κατανάλωσης γαλακτοκομικών, πουλερικών, ψαριών και κόκκινου κρέατος.

Επομένως όπως συμβαίνει και στην περίπτωση των περισσότερων συμπληρωμάτων διατροφής έτσι και στην περίπτωση του κολλαγόνου, το εάν κάποιος θα βοηθηθεί σε κάποια παράμετρο της υγείας του και τελικά εάν χρειάζεται να το καταναλώσει πρέπει να κρίνεται από τον επιστήμονα υγείας και αφού έχουν αξιολογηθεί πολλές παράμετροι και συνθήκες.

ladylike.gr



Φόρτωση…

Φόρτωση…