Γιώργος Τσιλιμιδός: Πολεοδόμηση της Λασσης και η οικειοποίησή της

Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 29 Οκτωβρίου 2014 13:02

Γιώργος Τσιλιμιδός: Πολεοδόμηση της Λασσης και η οικειοποίησή της

Η πολεοδόμηση της Λάσσης είναι ένα ζωτικής σημασίας θέμα για την τουριστική και οικονομική ανάπτυξη του Αργοστολίου και κατ’ επέκταση της Κεφαλονιάς. Τις προηγούμενες μέρες γράφτηκαν θριαμβολογίες εκ μέρους της Δημοτικής αρχής με αφορμή την θετική γνωμοδότηση του ΣτΕ στο νέο σχέδιο Π.Δ. για την Λάσση.   Δικαιολογημένα στο βαθμό που έγινε ένα μεγάλο βήμα για την επίλυση ενός καίριου αναπτυξιακού θέματος.

 Όμως παράλληλα υπήρξε, όπως σε πάμπολλα θέματα,  προσπάθεια  ολοκληρωτικής οικειοποίησης του θετικού βήματος που συνετελέσθη και  απαξίωσης όλων των προηγούμενων χειρισμών.                                   

Θα κάνω μια μικρή ιστορική αναδρομή για να εξαχθούν τα συμπεράσματα.

Η πολεοδόμηση της Λάσσης ξεκίνησε το 1995 ως πολεοδομική μελέτη «β΄ παραθεριστικής κατοικίας» στα πλαίσια ενός  μεγάλου  πακέτου πολεοδομικών μελετών που προκηρύχτηκαν και ανατέθηκαν από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ σημερινό ΥΠΕΚΑ, για περιοχές όλης της χώρας.

Η συνταχθείσα μελέτη κατά τις διάφορες φάσεις της συνάντησε αντιδράσεις μικρής μερίδας ιδιοκτητών, δικαίως η αδίκως, με προσφυγές σε διάφορα δικαιοδοτικά όργανα και στο ΣτΕ. Με σθεναρή αντίσταση ο Δήμος Αργοστολίου τις αντιμετώπισε όλες με επίπονες νομικές ενέργειες που διήρκεσαν μέχρι και το 2009 και εκκρεμεί για  κάποιες ακόμα έκδοση αποφάσεων.

To 2002 υπεγράφη Π.Δ. με το οποίο εγκρίνετο το πολεοδομικό σχέδιο τμήματος της περιοχής. Από τα 750 περίπου στρέμματα εντάχθηκαν τα 480  και τα υπόλοιπα έμειναν σε εκκρεμότητα, τα λεγόμενα «εκτός ρύθμισης» γιατί είχαν προβλήματα δασικού χαρακτήρα. Η ένταξη τους στο σχέδιο θα γινόταν σε δεύτερο χρόνο με νέο τροποποιητικό Π.Δ. αφού διευθετούντο οι δασικές τους εκκρεμότητες.

Βασικό πρόβλημα του εγκριθέντος σχεδίου ήταν οι χρήσεις γης. Τα οικοδομικά τετράγωνα ήταν χωρισμένα σε δύο κατηγορίες χρήσεων Α και Β. Σε όσα είχαν τον χαρακτηρισμό Α επιτρέπονταν και η εμπορική χρήση (εστιατόρια, super market ,γραφεία ενοικιάσεως κλπ), σε όσα είχαν χαρακτηρισμό Β επιτρέπονταν μόνο χρήσεις κατοικίας και μονάδων παραθερισμού.

Αυτό δημιουργούσε μια μεγάλη ανωμαλία για την εύρυθμη λειτουργία της ήδη εγκατεστημένης εμπορικής δραστηριότητας επί του κεντρικού δρόμου όπου οι μισές περίπου από τις ήδη λειτουργούσες εμπορικές επιχειρήσεις έπρεπε να μεταφερθούν η να κλείσουν γιατί δεν θα έπαιρναν άδεια λειτουργίας αφού ευρίσκονταν σε οικοδομικά τετράγωνα Β.

Το πρόβλημα αυτό στην αρχή ήταν μόνο στα χαρτιά γιατί το Π.Δ. έδινε μεταβατική περίοδο 5 ετών για την προσαρμογή τους.

Ενεφανίσθη εντονότατα από τον Αύγουστο του 2007 και εντεύθεν και μόνο η τροποποίηση του εγκεκριμένου σχεδίου μπορούσε να δώσει λύση.

Η προσπάθειά μας από το 2007 εστιάστηκε  σε δύο άξονες:

Α) Την ολοκλήρωση των διαδικασιών για την ένταξη στο σχέδιο των εκτός ρύθμισης τμημάτων.

Β) Στην αλλαγή των χρήσεων επί του κεντρικού δρόμου.

Κατά την ολοκλήρωση των ενεργειών για την προώθηση έκδοσης Π.Δ. για τα εκτός ρύθμισης το 2007, ενεφανίσθη σοβαρή εμπλοκή με την αξίωση του ΥΠΕΧΩΔΕ για την οριοθέτηση ρεμάτων. Αξίωση που εμφάνισε για πρώτη φορά, μετά από καταγγελίες… ιδιοκτητών με ψευδή στοιχεία  ,ενώ κατά την διαδικασία των αρχικών μελετών είχε δεχτεί την μη ύπαρξη τους.

Αναθέσαμε σχετική μελέτη η οποία εγκρίθηκε με την 267/2008 απόφαση του ΔΣ Αργοστολίου, θεωρήθηκε από την αρμόδια υπηρεσία της τότε ΝΑ Κεφαλληνίας και Ιθάκης και δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ ως απόφαση του τότε Περιφερειάρχη   κ. Βόσδου όπως ορίζει ο νόμος (αριθ 4528/4528 10/3/2009)

Η συγκεκριμένη μελέτη με την δημοσίευση αποδοχής της σε ΦΕΚ από τον Περιφερειάρχη εστάλη στο ΥΠΕΧΩΔΕ , όπου η οι υπηρεσίες του συνέταξαν τα σχέδια με τα εντασσόμενα νέα τμήματα και τα οριοθετημένα ρέματα και τα έστειλαν στον τότε Δήμο Αργοστολίου για ανάρτηση και υποβολή ενστάσεων.

Έγινε η προβλεπόμενη διαδικασία και το Δ.Σ Αργοστολίου γνωμοδότησε επί των ενστάσεων μετά από μια πλήρως τεκμηριωμένη εισήγηση της υπηρεσίας κκ Αμαραντίδου – Βλάχου, η συμβολή των οποίων υπήρξε πολύ σημαντική για τον αποτελεσματικό χειρισμό του θέματος Λάσση.

Με την 250/2009 απόφαση του το Δ.Σ  Αργοστολίου έλαβε καθοριστικές αποφάσεις για την σημερινή εξέλιξη.

Γνωμοδότησε και τεκμηρίωσε για την αλλαγή χρήσεων επί του κεντρικού δρόμου και των χαρακτηρισμό ως Α όλων των ιδιοκτησιών που έχουν πρόσωπο σε αυτόν.

Το ΥΠΕΚΑ (νέα ονομασία του ΥΠΕΧΩΔΕ) παρέλαβε όλο τον φάκελο Ιανουάριος του 2010 ο οποίος θα προωθείτο στο ΚΣΧΟΠ για έγκριση και  προώθηση προς έκδοση Π.Δ. που θα εντάσσονταν τα νέα τμήματα και θα υπήρχαν οι διορθώσεις στις χρήσεις.

Τον Μάιο του 2010 σε υπηρεσιακή σύσκεψη στο ΥΠΕΚΑ  τεκμηριώσαμε επιπλέον τις απόψεις μας για την πλήρη διασάφηση τους στους εισηγητές στο ΚΣΧΟΠ για την «ταινιακή» ανάπτυξη χρήσεων Α επί του κεντρικού δρόμου, δεσμεύτηκε δε ο υφυπουργός  κ Μωραΐτης για την ταχύτερη εισαγωγή του στο ΚΣΧΟΠ . 

Σε όλη την θητεία μας επισκεφτήκαμε του αρμόδιους υφυπουργούς χωροταξίας με όλους τους Βουλευτές εκείνης της περιόδου, αλλά και αντιπροσωπείες των κατοίκων. Τον κ Καλογιάννη με τους κκ. Αλιβιζάτο και Παρίση  τον κ Μωραΐτη με το κ Μοσχόπουλο. Θέταμε το θέμα με κοινή γραμμή και πολιτική πίεση για γρήγορη και θετική εξέλιξη των μακροχρόνιων διαδικασιών.

Η νέα δημοτική αρχή που μας διαδέχτηκε, του Δήμου Κεφαλονιάς έπραξε το αυτονόητο της συνέχισης της προσπάθειας στην ίδια γραμμή που είχε χαραχθεί και είχε υλοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό.

Στο χρονικό διάστημα 2011- 2012 ο Δήμος Κεφαλλονιάς ανέλαβε με την Τεχνική του υπηρεσία  την δημιουργία ψηφιακών αρχείων που απαίτησε το ΥΠΕΚΑ, για την εισαγωγή του θέματος στο ΚΣΧΟΠ και τη λήψη απόφασης.

Στη συνέχεια  ο φάκελος Λάσση πηγαινοερχόταν μεταξύ ΚΕΣΥΠΟΘΑ (μετονομασία του ΚΣΧΟΠ) και υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ καθώς  εζητούντο επιπλέον διευκρινήσεις και συμπληρωματικές ενέργειες από τον Δήμο στις οποίες ανταποκρίθηκε.                                Τελικά η Λάσση από το ΚΕΣΥΠΟΘΑ ενεκρίθη στις 6/3/2013 με την παρατήρηση της υποβολής συμπληρωματικής μελέτης για την διευθέτηση της ροής με μικρά τεχνικά (οχετούς) της απόληξης κάποιων ρεμάτων, ενέργεια  που έγινε από τον Δήμο Κεφαλλονιάς και ενεκρίθη με την 248/26-8-2013 απόφαση του ΔΣ.

Ακολούθησαν  εκ νέου διαδικασίες ανάρτησης ενστάσεων εκδικάσεων τους και έγινε αποστολή των τελικών μελετών στο ΥΠΕΚΑ τον 10/2013. Μετά την εξέταση του φακέλου από την ΚΕΝΕ (νομοθετικό τμήμα) απεστάλη στο  ΣτΕ στις 17/3/2014. Η θετική γνωμοδότηση του ΣτΕ χωρίς παρατηρήσεις διαδικασία της διαβιβάστηκε στο ΥΠΕΚΑ 16-10-2014 και θα εκδοθεί το νέο τροποποιημένο Π.Δ

Είναι φανερό ότι η δαιδαλώδης πολεοδομική νομοθεσία μαζί με την γραφειοκρατία δημιουργεί τεράστιες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των πολεοδομικών σχεδίων και ειδικά όταν υπάρχουν και αντιπαραθέσεις με δικαστικές προσφυγές.

Άλλωστε το χρονικό διάστημα που ο Δήμος Κεφαλονιάς κατάφερε να ολοκληρώσει μια ήδη δρομολογημένη σε προχωρημένο στάδιο κατάσταση, μια ολόκληρη τετραετία και όχι λίγους μήνες, είναι αποκαλυπτικός.

Όλα όσα εκτέθηκαν δεν είναι απλά απόψεις από προσωπική σκοπιά  αλλά εξάγονται και από την 28σελιδη γνωμοδότηση του ΣτΕ, που φαίνεται ότι η πορεία χαράχθηκε από ενέργειες και αποφάσεις πριν την ανάληψη  της ευθύνης του θέματος από τον Δήμο Κεφαλλονιάς και τον κ Παρίση, ο οποίος πράγματι ενδιαφέρθηκε και έκαμε δια μέσου των υπηρεσιών ότι επιπλέον ενέργειες του ζητήθηκαν.

Στην 20ετή  εξέλιξη της πολεοδόμησης της Λάσσης όσοι την χειρίσθηκαν είχαν την συμβολή τους μικρή η μεγάλη. Η αυτάρεσκη αλαζονική ιδιοποίηση της υπόθεσης από την σημερινή Δημοτική Αρχή είναι μια μίζερη προσέγγιση που την διαψεύδουν  τα γεγονότα και τα γραπτά.

Η πολεοδόμηση της Λάσσης όμως δεν έφτασε στο τέλος της . Το μόνο που λύθηκε προς το παρόν είναι ο τραγέλαφος των αδειών λειτουργίας των καταστημάτων της.

Για να αρθεί η απαγόρευση έκδοσης οικοδομικών αδειών αλλά και να γίνουν μελέτες και έργα ρυμοτομίας στην περιοχή (δρόμοι, πλατείες) απαιτείται η  πράξη εφαρμογής και η κύρωση της μέσω της οποίας θα καθοριστεί η εισφορά σε γη και χρήμα των ιδιοκτητών.

Σε αυτό το νέο πεδίο ο Δήμος Κεφαλλονιά πρέπει να σηκώσει τα μανίκια και να δουλέψει.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΛΙΜΙΔΟΣ




00 inkefalonia general ad 300X250