Νέος Δήμος Αργοστολίου. ΄Ετοιμος για αλλαγές στον Τουρισμό ( ; )

Τελευταία ενημέρωση: Τρίτη, 23 Απριλίου 2019 09:36

Νέος Δήμος Αργοστολίου. ΄Ετοιμος για αλλαγές στον Τουρισμό ( ; )

Γράφει ο Γεράσιμος Μπεριάτος

Νέος Δημος Αργοστολίου

'Ετοιμος για αλλαγές στον Τουρισμό (;)

Β' ΜΕΡΟΣ

Αφού σκιαγραφήθηκε στο προηγούμενο μέρος η ελλειματική παρουσία της απερχόμενης δημοτικής αρχής για τον τουρισμό όσον αφορά το υπόλοιπο νησί, ας έρθουμε τώρα στα πλαίσια του νέου Δήμου Αργοστολίου.

Μιλώντας εδώ από προσωπική εμπειρία, πηγαίνοντας από το Αργοστόλι στη δουλειά μου στη Σκάλα και επιστρέφοντας, διασχίζω καθημερινά σχεδόν όλη τη Λειβαθώ δυο φορες τη μέρα. Είναι απορίας άξιον πώς υπάρχει παντελής απουσία παρεμβάσεων που διευκολύνουν την τουριστική ανάπτυξη και ο χρόνος μοιάζει να έχει μείνει παγωμένος στο 2010.

Αλλά ακόμα μεγαλύτερη είναι η απορία, με τι επιχειρηματολογία, περαν της προσωπική αίγλης και συμπαθειών, θα διεκδικήσουν οι υποψήφιοι που πρόσκεινται στην απερχόμενη δημοτική αρχή, με πρώτο και καλύτερο τον αντιδήμαρχο τουρισμού, την ψήφο των Λειβαθινών. Ποια είναι τα έργα ή έστω ο μελλοντικός σχεδιασμός για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής; Εννοώ κάτι ουσιαστικότερο από το αγαπημένο φύτεμα μοντέρνων φωτιστικών και κοκοφοινίκων. Ή μήπως έχει η απερχόμενη δημοτική αρχη αξιοποιήσει ή έστω αφουγκραστεί το πολύτιμο κεφάλαιο των πολυάριθμων ξένων, κυρίως Άγγλων, που διαμένουν μόνιμα ή έχουν παραθεριστικές κατοικίες και επιχειρήσεις στην περιοχή και είναι εν δυνάμει οι καλύτεροι πρεσβευτές μας αλλά και οι αυστηρότεροι κριτές μας στις χώρες τους; Μια ματιά στα γκρουπ των social media με θέμα την Κεφαλονιά και δεκάδες χιλιάδες μελών το καθένα αρκεί- άλλωστε η απερχόμενη δημοτική αρχή τόσα μοντέρνα στελέχη επαίρεται ότι έχει  (κατά τα άλλα δραστήρια στα social media).

Αλλά και πάλι μια ερώτηση αρκεί: Έστω σε ποια τουριστική προβολή χρησιμοποιήθηκαν εικόνες από τη συγκλόνιστική ακτογραμμή της Λειβαθούς, με τους σχεδόν εξωγήινους βράχους και ακρωτήρια και τις συνεχόμενες πανέμορφες παραλίες στη σκιά του Αίνου; Τόση απαξίωση για την τουριστική ανάπτυξη της Λειβαθούς.

Και ας επισημανθεί ότι τουριστική ανάπτυξη δεν είναι μόνο προβολή. Μπορεί κανείς να φανταστεί πόσο μεγαλύτερη επισκεψιμότητα θα είχαν πχ οι παραλίες της Λειβαθούς, άρα και αυξημένα έσοδα για τις τουριστικές επιχειρήσεις, αν στους δρόμους που τις συνδέουν με τον οδικό άξονα Αργοστολίου -Πόρου είχαν γίνει παρεμβάσεις και έργα που βελτιώνουν και διευκολύνουν την πρόσβαση; Για να μην αναφέρουμε ότι ένας τέτοιος σχεδιασμός βελτιώνει και την καθημερινή ζωή των ντόπιων και για τους υπόλοιπους μήνες του χρόνου.

Δε νομίζω ότι υπάρχει επίσης πολύς κόσμος σε Πόρο, Σκάλα, Κατελειό που να εχει θετική άποψη για τις ενέργειες και τα έργα που έχει κάνει η απερχόμενη δημοτική αρχή στην περιοχή, ώστε να εξυπηρετηθεί η τουριστική ανάπτυξη. Ούτε βέβαια η περιοχή υπάρχει σε κάποιο σχεδιασμό τουριστικής προβολής, ή έχει δεχτεί ποτέ επίσκεψη εργασίας από τον αντιδήμαρχο τουρισμού. Και μάλιστα όταν πρόκειται για τη περιοχή που διεκδικεί στο σύνολό της ίσως το μεγαλύτερο μερίδιο φιλοξενίας επισκεπτών, όχι μόνο του νέου δήμου αλλά και του νησιού ολόκληρου.

Ακόμα και έργα που εξυπηρετουν τους ντόπιους αλλά και είναι απαραίτητα για τους αυξημένους αριθμούς επισκεπτων που δοκιμάζουν τις αντοχες των υποδομών και του περιβάλοντος, έχουν βαλτώσει λόγω της αναβλητικότητας και της αναποτελεσματικότητας της απερχόμενης δημοτικής αρχής και δε χρειάζεται να αναφερθεί τίποτα περαν του Βιολογικού που συνεχώς αναβάλλεται η έναρξη λειτουργίας του εώς ότου κληθεί ο δήμος να επιστρέψει τα κοινοτικά κονδύλια ή αρχίσει να πληρώνει περιβαλλοντικά πρόστιμα- ό,τι έρθει πρώτο. Εντωμεταξύ οι τουρίστες και οι ντόπιοι ταλαιπωρούνται και ξενυχτούν από τα βυτιοφόρα που συλλέγουν τα λύματα.

Στον Κατελειό και τον Πόρο τα πράγματα εξάλλου είναι απλά, εφόσον δεν έχει γίνει η παραμικρή παρέμβαση που να αφορά δράσεις και έργα που να αναπτύσσουν και να εξυπηρετουν τον τουρισμό, επομένως είναι μάλλον δικαιολογημένη και η παντελής απουσία τουριστικής προβολής για αυτές τις περιοχές: δεν περιμένει κανένας απο την απερχόμενη δημοτική αρχή να προβάλει κάτι που σχεδόν αγνοεί προκλητικά την ύπαρξή του στα όρια και πλαίσια υποχρεώσεων και δικαιοδοσίας της.

Η κριτική αγγίζει προφανώς την ειρωνία αλλά η πραγματικότητα είναι θλιβερή όταν μάλιστα μιλάμε για τον Κατελειό που οι ξένοι λατρεύουν να απολαμβάνουν την ατμόσφαιρα και την ησυχία του. Αλλά και για τον Πόρο που όχι μόνο έδειξε πρώτος το δρόμο για τη φιλοξενία τουριστών στην περιοχή, μα έχει και το ειδικό βάρος των αρχαιολογικών ευρημάτων που τον συνδέουν με δυο παγκόσμιας απήχησης brandname, την Ομηρική Ιθάκη και τον Οδυσσέα (σίγουρα πολύτιμα εφόδια για την τουριστική προβολή του νέου Δήμου) και φυσικά το λιμάνι με τη μεγαλύτερη διακίνηση επιβατών.

Όσον αφορά τη Σκάλα, η απερχόμενη δημοτική αρχή από έργα αφήνει πίσω ένα καλντερίμι με κρίση ταυτότητας αν είναι πεζόδρομος, πάρκινγκ ή δρόμος. Οι επισκέπτες μάλλον αγανακτούν παρά συμμερίζονται την ακαθόριστη κατάσταση. Και φυσικά υπάρχουν τα φρεσκοφυτεμένα μοντέρνα φωτιστικά και κοκοφοινίκες στο ασύλληπτης έμπνευσης και υλοποίησης ανισόπεδο παραλιακό πεζοδρόμιο. Αυτή είναι η συνεισφορά σε έργα για τον τουρισμό, όταν κανονικά χρειάζεται συνολικός νέος σχεδιασμός και διαμόρφωση του παραλιακού μετώπου με σεβασμό στην αμμουδιά και το περιβάλλον.

Η διαμόρφωση του παραλιακού μετώπου είναι ένα θέμα της επικαιρότητας που μας οδηγεί πίσω στο Αργοστόλι. Για τις διαδικασίες και τα οικονομικά, αρμόδια να κρίνει είναι η Αποκεντρωμένη. Για την καλαισθησία των παρεμβάσεων και το αν ταιριάζουν με το χαρακτήρα της πόλης ο καθένας διατηρεί το δικαίωμα της αποψής του αλλά μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν και οι επισκέπτες ως κριτές της εικόνας της πόλης. Για τη λειτουργικότητα απομένει να φανεί σύντομα, αν και ήδη διατυπώνονται απόψεις για τους χώρους στάθμευσης και επιβίβασης τουριστών των κρουαζιεροπλόιων στα πούλμαν στην περιοχή του μπαστουνιού.

Οι παρεμβάσεις στην παραλιακή ζώνη όμως φαντάζεται κανείς πως στοχεύουν στη βελτίωση της καθημερινότητας αλλά και της τουριστική εικόνας του Αργοστολίου. Αν κριθούν πολιτικά, εφόσον η απερχόμενη αρχή επιχειρεί να τις αξιοποιήσει πολιτικά και επικοινωνιακά, μεγάλο μέρος της τοπικής κοινωνίας, αν όχι ακόμα το σύνολό της, έχει ήδη καταλήξει σε ένα προφανές συμπέρασμα:

Η απερχόμενη δημοτική αρχή “γαντζώθηκε” γύρω από το εμβληματικό έργο του μπαστουνιού των ΝΑ Λευκαδίτη -Γεωργάτου προκειμένου να το αξιοποιήσει για να διακαιολογήσει παρεμβάσεις γύρω από συγκεκριμένες περιοχές της πόλης και μαζί με τις σχετικές αναθέσεις να εξυπηρετήσει συμφέροντα που δεν ταυτίζονται απαραίτητα με το σύνολο των δημοτών ή της πόλης, χρησιμοποιώντας μελέτες που υπήρχαν στα συρτάρια του Δήμου Αργοστολίου, χωρίς να βασανιστεί ιδιαίτερα για να τις επικαιροποιήσει ή να κάνει κάτι περισσότερο από μια πρόχειρη εκτέλεση.

Το αφήγημα ήταν να βελτιωθεί η εικόνα της πόλης για τους επισκέπτες και δη των κρουαζιεροπλοίων, το οποίο βεβαίως αποδεικνύεται πρόχειρο και ισχνό αν αναλογιστεί κανείς σε τι κατάσταση είχαν αφήσει για 9 χρόνια την περιοχή της Κυανής και του Μέτελα. Ακόμα και τώρα, πέραν της σκιάς των κοκοφοινίκων που εξωραίζουν τη θέα προς το αλιευτικό λιμάνι για τους τυχερούς περιοίκους, αρκεί κανείς να ρίξει το βλέμμα στα χαλάσματα του ερειπωμένου παλιού εστιατορίου ακριβώς δίπλα, στην παραμελημμένη περαντζάδα ανάμεσα στα πεύκα προς τις Καταβόθρες και φυσικά στο μνημείο εγκατάλειψης, σκουπιδιών και αδιαφορίας του Καραβόμυλου.

Ή στο εντυπωσιακό βουνό των μπάζων που ακόμα υποδέχεται τους πασχαλινους, ξένους και Έλληνες επισκέπτες στο Λιμεναρχείο. Μια δημοτική αρχή που ενδιαφέρεται για την τουριστική εικόνα της περιοχής της σχεδιάζει και υλοποιεί έργα με καλύτερο προγραμαμτισμό. Τουλάχιστον για τα μπάζα.

Αλλά και πάλι τι κουβεντιάζουμε. Αν στόχος ήταν να βελτιωθεί η εικόνα και η λειτουργικότητα της πόλης επωφελεία των τουριστών και των κατοίκων, θα είχε γίνει κάτι στην πολύβουη περιοχή της αγοράς για τα σπασμένα και απροσπέλαστα πεζοδρόμια, την ασφυξία στη στάθμευση και την κυκλοφορία και την υγειονομική κατάσταση πίσω από αυτή.

Η ιδέα και ο σχεδιασμός της τουριστικής ανάπτυξης και της προβολής μιας ελκυστικής εικόνας στον επισκέπτη όπως συλλαμβάνεται και υλοποιείται από την απερχόμενη τουριστική αρχή αποτυπώνεται στον Πλατύ και τον Μακρύ Γυαλό. Είναι κοινό μυστικό πώς είτε επρόκειτο για μνημειώδη ανικανότητα του Δήμου είτε για μεθόδευση εκ του πονηρού. Για ακόμη μια φορά ήταν φταίξιμο των άλλων και όχι οι παραλείψεις του Δήμου που συντέλεσαν στο να μένει κλειστή και να ρημάζει η καντίνα του Πλατύ με ζημιά για τα ταμεία του Δήμου και για την εικόνα της παραλίας και της Λάσσης γενικότερα για τους τουρίστες. Αντιστοίχως η αναβλητικότητα και οι παραλείψεις του Δήμου άφησαν τον Μακρύ, μέχρι που έφτασε ο κόμπος στο χτένι απο την κεντρική εξουσία, χωρίς να δημοπρατούνται άλλες καντίνες για χρόνια, ή όταν άρχισαν τελικά, με χαρακτηριστική καθυστέρηση μέσα στη σεζόν, με προφανές όφελος για τη μία υφιστάμενη καντίνα.

Το Αργοστόλι και τα υπόλοιπα δημοτικά διαμερίσματα χρειάζονται έργα στις υποδομές και παρεμβάσεις στη λειτουργικότητα για να υποστηρίξουν το καλοκαιρινό βάρος που θέτει ο τουρισμός αλλά και τις μελλοντικές προκλήσεις και προσδοκίες που υπόσχεται. Η πόλη του Αργοστολίου λόγω μεγέθους, πληθυσμού και δραστηριότητας ισως κάποια πιο επιδραστικά.

Τα έργα που απαιτούνται ήδη έχουν αναλυθεί σε βάθος, ειδικά αυτό το διάστημα από πολλούς συμπολίτες μας καθώς είναι και πανθομολογούμενη απαίτηση των Αργοστολιωτών.

Εξαιρετικά σημαντική για την τουριστική ανάπτυξη είναι η ολοκλήρωση πολεοδόμησης της Λάσσης, που θα διευκολύνει την αξιοποίηση της διαθέσιμης γης και την προσέλκυση τουριστικών επενδύσεων.

Η παραλιακή ζώνη δεν μπορεί πραγματικά να ενοποιηθεί και να αναδειχθεί αν το εμπορικό λιμάνι δεν μεταφερθεί όπως προβλέπεται απεναντι από την πόλη, δίπλα στο εργοστάσιο της ΔΕΗ, απευλεθερώνοντας παραλιακό μέτωπο, χώρο για ελλιμενισμό γιωτ και ελαττώνοντας τον κυκλοφοριακό φόρτο της πόλης σε φορτηγά, βυτιοφόρα κλπ.

Η επόμενη δημοτική αρχή πρέπει να αφιερώσει ενέργεια και προσήλωση ώστε να δρομολογήσει το σχεδιασμό, τις μελέτες και την υλοποίηση αυτού του έργου.

Στην πραγματικότητα η επόμενη δημοτική αρχή είναι αντιμέτωπη με μια μεγάλη πρόκληση:

Πώς θα ανασυνθέσει το τουριστικό brand name της Κεφαλονιάς που κατακερματίζεται σε 3 δήμους και μέσα από αυτό να εξασφαλίσει συνθήκες ισόρροπης τουριστικής και επομένως οικονομικής ανάπτυξης προς όφελος των δημοτών της. Η ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη δεν είναι κούφιος λόγος. Περιοχές όπως οι Μηνιές σηκώνουν μεγάλο βάρος της τουριστική πίεσης και χρειάζονται υποστήριξη σε υποδομές. Και άλλες, όπως πχ η Λειβαθώ ή ο Κατελειός διαθέτουν ακόμα έκταση να φιλοξενήσουν νέες επενδύσει φιλοξενίας, όταν την ίδια στιγμή η Λάσση πχ πλησιάζει τον κορεσμό.

 

Θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία και αλληλουποστήριξη με τους άλλους δήμους. Και πώς αλλιώς θα μπορούσε να είναι άλλωστε, αφου κανείς δεν μπορεί να διανοηθεί να προσκαλεί επισκέπτες στο νέο Δήμο Αργοστολίου αποσιωπόντας το Ξι, το Μύρτο ή την Αντίσαμο. Πράγμα που η απερχόμενη δημοτική αρχή έκανε!

Όποιος άλλωστε αναλάβει τα καθήκοντα που αντιστοιχούν στον αντιδήμαρχο τουρισμού θα πρέπει

όχι να επιδίδεται σε μπομποφανίες αλλά να συνεργάζεται με του επαγγελματίες του τουρισμού προκειμένου να συγκροτεί και να αναβαθμίζει το τουριστικό προϊόν. Επίσης από κοινού μαζί τους να επισημαίνει όλες τις παρεμβάσεις σε επίπεδο δράσεων ή υποδομών που εξυπηρετουν τόσο του επαγγελματίες όσο και τους επισκέπτες και να εργάζεται τόσο για την προώθησή τους στο σχεδιασμό του Δήμου όσο και για διευκολύνει και επιταχύνει τη μελετητική ωρίμανση, την αδειοδότηση και την υλοποιησή τους. Ιδέες και λύσεις για τον τουρισμό υπάρχουν. Αλλά βρίσκονται ανάμεσα στους επαγγελματίες και την κοινωνία και όχι στα κοντόφθαλμα συμφέροντα και στις ιδεοληψίες της προηγούμενης δημοτικής 9ετείας.

Η επόμενη δημοτική αρχή με τις ενέργειές της για τον τουρισμό θα διαμορφώσει το επιχειρηματικό και οικονομικό τοπίο του νέου Δήμου με καίριο τρόπο και για για πολλά χρόνια στο μέλλον. Δεν πρέπει να παραγνωρίζει ότι ο τουρισμός είναι το έρεισμα αλλά και ο χρηματοδότης για τις δράσεις που βελτιώνουν στο διηνεκές και όχι πρόσκαιρα την οικονομική και κοινωνική κατάσταση την δημοτών, αλλά πάντα με σεβασμό στην πολιτιστική ταυτότητα, στη φέρουσα ικανότητα και στο φυσικό περιβάλλον του τόπου, όσα δηλαδη μπαίνουν κάτω από τον όρο της αειφορίας. Πλέον όλοι γνωρίζουν τι έχει γίνει τα προηγούμενα 9 χρόνια στην τουριστική ανάπτυξη και στην προβολή. Και πως το διακύβευμα έχει να κάνει από τη μια με την κενολογία και την καταστροφική ανικανότητα που υφίσταμεθα και από την άλλη την αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα που χρειαζόμαστε.

Γεράσιμος Μπεριάτος

Εκπαιδευτής Καταδύσεων

M Sc Επικοινωνία & ΜΜΕ